Nem hallgatnak a kormányra: csak ennyi szakmunkást képzünk Közoktatás
Eduline

Nem hallgatnak a kormányra: csak ennyi szakmunkást képzünk

Nem csak a felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya alacsonyabb az uniós átlagnál, de szakmunkásból is keveset képeznek Magyarországon.

Európai szinten a középfokú tanulmányokban résztvevők 48,9%-a szakmát tanul. Néhány országban, mint Ausztria, Szlovákia, Csehország vagy Finnország meglehetősen magas a szakmunkásképzésben résztvevők aránya, Magyarország régiói azonban a legalacsonyabb, 35%-os arányszám alatt maradtak – írja az Eurostat adattára, amit az Átlátszó Oktatás gyűjtött ki.

A fenti adat azért is furcsa, mert a kormány kommunikációjában már évek óta meghatározó az az elképzelés, hogy az „jó szakmáért, ne rossz diplomáért küzdjenek a fiatalok” – ahogy fogalmazott legutóbb múlthéten a Nemzetgazdasági Minisztérium munkaerőpiacért és képzésért felelős államtitkára.

Cikkek a témában

Több szakmunkást képezne a kormány

"Jó szakmáért, ne rossz diplomáért küzdjenek"

Orbán: nem minden diploma ér fel egy szakmával

Megszűnhetnek a szakképzőkben működő gimnáziumi osztályok

Pokorni: bezzeg saját gyerekeiket nem küldik szakképzőbe a döntéshozók

Az unióban évek óta folyamatosan nő a felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya, jelenleg 37,9% az arányuk az összes 30-34 éves lakoshoz képest. Londonban közel 70%, de Finnországban a 2014-es csökkenés ellenére is 45% rendelkezik diplomával e korosztályban.

Magyarországon csak Budapest környékén, a Közép-Magyarországi Régióban éri el az átlagot a diplomások aránya, a többi régióban ez jóval az alatt marad.

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el Felsőoktatás Székács Linda

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el

A magyar felsőoktatás-politika évről évre sikerként könyveli el, hogy nagyjából az elmúlt három évben jelentősen nőtt a magyar egyetemekre jelentkezők és felvettek száma. Arról viszont nincsenek statisztikák, hogy a felvettek közül végül ténylegesen hányan iratkoznak be és kezdik el a tanulmányaikat a magyar intézményekben. A meglévő adatok viszont azt mutatják; gyakran épp a legtehetségesebb diákok azok, akik nem itthon folytatják.