Hosszú évekig szükség lesz diplomamentésre, ha így marad a nyelvoktatás Nyelvtanulás
Eduline

Hosszú évekig szükség lesz diplomamentésre, ha így marad a nyelvoktatás

A Nyelvtudásért Egyesület az évek óta tapasztalható rossz mutatók miatt egy konferenciát szervezett a közelmúltban, hogy fény derüljön, miért okoz nagy gondot a fiatalok számára a középfokú nyelvvizsga megszerzése. Ráadásul 2020-tól ennek megléte követelmény lesz a felsőfokú tanulmányok megkezdéséhez, így igencsak sürgető az idő a változtatásra.

 

Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért egyesület elnöke, keserű humorral jegyezte meg március 5-én, hogy szerinte hosszú évre biztosítva van a Diplomamentő program utánpótlása. Évente 6-8 ezer hallgató fejezi be úgy felsőfokú tanulmányait, hogy nincs meg a nyelvvizsgája - írja az Index.

A program eddig vegyes sikereket tud felmutatni, tavaly szeptemberig közel 9 ezren vettek részt a képzésekben, viszont csak 1300-an jutottak el nyelvvizsgák első turnusáig, bár 90 százalékuknak sikerült ezt letenni - írta korábban az Origo. Érdemes kiemelni, hogy a tavaly ősszel indult államilag finanszírozott tanfolyamokra rengeteg szabad hely, közel 1500 betöltetlen jelentkezés volt akkor, azaz a program nem fedi le azok számát, akik a nyelvvizsga hiányában nem juthattak diplomához.

Az egyesület 250 szakembert hívott össze, hogy feltárják a nyelvtanulás és tanítás rendszerszintű hibáit. A konferencia sürgető volt, ugyanis a jelenlegi adatok alapján a tanulók alig több mint 40 százaléka fejezi be úgy tanulmányait, hogy középszinten képes egy idegen nyelven kommunikálni, viszont a felsőoktatási felvételi alapkövetelménye lesz 2020-tól, hogy a fiatalok rendelkezzenek nyelvvizsgával.

 

Rozgonyi a konferencia tapasztalatairól elmondta, hogy lát fejlődést az eltelt 15 évben, valamint a tanárok nyelvtudása és módszertana is kielégítőnek látszik, ennek ellenére az iskolák fele nem tudja eljuttatni diákjait egy középfokúig. Végeredményben 2020-ra bekövetkezhet, amitől sokan tartanak, hogy a nyelvvizsga egy szociális szűrővé válik, és csak a tehetősebbek gyermekei juthatnak be a felsőoktatásba, mert képesek megfizetni az iskolán kívüli különórákat.

Kuti Zsuzsa szakértő ismertette az egyesület felmérését, miszerint a diákok 61, a tanárok 65 százaléka reális célnak és elvárásnak tekinti a középfokú nyelvvizsga megszerzését az érettségiig. A másik tábor szerint az osztott csoportok ellenére is helyhiánnyal küzdenek, egy-egy órába sok tananyagot kell zsúfolni, ami aránytalan terhelés alá helyezi a diákokat, amit nem ritkán a 8. órában tartanak.

Megoldási javaslatként a kiegyensúlyozottabb tanórák számának növelését, a kisebb csoportokra bontást, a jobb tananyag és segédanyag, valamint a tankönyvek megválogatását hozták fel a felmérés kitöltői.

Jót mutatnak a számok, de a tartalom mögötte más

A valóság azonban mást mutat, régiós és uniós összehasonlításban is tisztességesen áll Magyarország az idegennyelvű tanórák számában. Kilenc év alatt 936 óra jut az első, 432 óra a második nyelvre, kutatók szerint ráadásul elegendő lehetne akár a 600 is egy B2-es nyelvvizsgához. Ehhez képest az Eurobarométer 2012-es adatsora szerint Magyarország áll a legrosszabbul a nyelvtudás szempontjából, ráadásul 2006 óta csak romlottak az adatok.

 

Pedig egész korán kezdődik az idegen nyelv oktatása, 6-7 éves korban már a magyar diákok 40 százaléka tanul valamilyen idegen nyelvet. Párhuzamosan csökkentette a Nemzeti Alaptanterv a nyelvórák számát, növelte a követelményeket, illetve bezsúfolta lehetővé tette második idegen nyelv tanítását is az órakeretben.

A folyamatos fejlődés lehetősége is hiányzik, Dóczi Brigitta, az ELTE oktatója szerint a diákok a különböző iskolatípusokban újra kezdik a nyelvtanulást, 9 évfolyamon hasonló dolgokat tanulnak, mint általános iskola alsó tagozatban.

Az Index úgy folytatja, hogy érdemes lenne a kéttannyelvű iskolák módjára sokkal inkább egy-egy tartalom átadására használni a nyelvet, nem pusztán önálló tantárgyként beépíteni, így a diákok gyakorlatiasabb tudáshoz juthatnának.

 

Amelyik diák jellemzően rosszul teljesít egy idegen nyelvből, az más tantárgyaknál is gyengébb eredményeket produkál, ez viszont inkább a tanuló szociális hátterével mutat összefüggést - véli Einhorn Ágnes, az Idegen Nyelvi Központ munkatársa.

Nem rossz a tanárképzés, de...

E gy tanári diploma átvételéhez C1-szintű nyelvismeret szükséges, ezt jellemzően hozzák is magukkal a tanárok. Az utánpótlást azonban nehezíti, hogy míg korábban volt lehetősége például egy angol szakos egyetemistának, hogy bölcsész vagy tanári pályára megy a mesterképzés során, az osztatlan rendszerben kénytelen ezt 18 évesen eldönteni. Lényegében ezzel a rendszer visszatért a hetvenes évekhez Enyedi Ágnes egyetemi oktató szerint.

A konferencia konklúziójaként fény derült arra, hogy bár vannak egyes területeken jó megoldások, jó gyakorlatok, illetve sikerült feltárni a hiányosságokat is, önmagában ezek megoldása viszont nem változtat azon, hogy a magyar iskolarendszer csökkentse a különbségeket a tanulók között, nincs rendszerszintű eszköztár a lemaradottak felzárkóztatására.

Az óvodák teljes átalakítására készülhet a kormány; itt vannak az eddigi tervek, intézkedések Közoktatás Székács Linda

Az óvodák teljes átalakítására készülhet a kormány; itt vannak az eddigi tervek, intézkedések

Elsorvasztanák a vegyes csoportokat, a nagycsoportosok már az óvodán belül az iskolára készülhetnek, tucatnyi óvoda bezárásáról döntöttek az önkormányzatok az ország legkülönbözőbb helyszínein. Ez csak néhány példa azok közül, hogy februárban milyen, az óvodai nevelést érintő hírek jelentek meg. Minden jel arra utal, hogy a következő időszakban teljesen átalakulhat a legkisebbek nevelése. Összeszedtük, mik az eddigi legfontosabb tervezetek és intézkedések.