A kormány is látja, hogy nagy gáz van, mégis szépíti a valóságot Közoktatás
Nagy Barnabás

A kormány is látja, hogy nagy gáz van, mégis szépíti a valóságot

Mindenki tudja, hogy mi a fontos a modern oktatásban, mégis egyre rosszabbak vagyunk benne. Ha nem az oktatási rendszer a bűnös - ahogy a kormány állítja -, akkor vajon kik? A diákok?

Radó Péter oktatáskutató egy tegnapi konferencián reagált bővebben a PISA-eredményekre. A szakértő elmondta, hogy a fejlett országokban nő az oktatásban töltött idő. Mint mondta, ma a középfokú végzettségre úgy tekintünk, mint 10-15 éve a nyolc általánosra. Egy másik trendet említve azt is mondta,hogy a tudás átértékelődése zajlik a világban. Miközben demokratizálódik az oktatás, ma egyre kevésbé ismereteket adnak át az iskolák, inkább azok alkalmazására oktatnak.

Ma azonban Magyarországon mindezek ellenkezője zajlik - mondta Radó. A 18 évesek részvétele az oktatásban például 80 százalékról 68 százalékra mérséklődött az utóbbi években, tehát egyre többen esnek ki fiatalon a sulikból. (Hol van már az élethosszig tartó tanulás mantrája? Addig ismételgettük, míg egy egyszerű lózunggá vált?) Hogy a második trend itthon egyáltalán nem észrevehető, azt pedig leginkább a PISA-felmérés bizonyítja, mely pont azt mutatja meg, hogy nem tudják az életben használni a magyar diákok a tudásukat.

Egyébként ez utóbbi fontosságát Palkovics László oktatásért felelős államtitkár is pontosan felismerte, még az előtt, hogy egészen furcsa érvekkel próbálta elvenni az eredmények élét. A PISA-eredmények apropóján tartott, december 6-i felszólalásának prezentációja árulkodik erről, amin a következő mondat szerepel rögtön az elején: "Mi a kihívás? Nem az, hogyan tudunk valami számunkra is ismeretlent megtanítani, hanem hogyan tudjuk elérni, hogy a gyerek megbizonyosodjon arról, hogy képes tanulni, és ezt az ismeretet tudja alkalmazni – nemcsak az iskolában, hanem az élete során bármikor."

Ezek után érthetetlen - szakmailag érthetetlen, politikai szempontból teljesen egyértelmű -, miért próbálják a lexikális tudást mérő TIMSS-felmérés eredményeit belekeverni a csúfos eredményekbe. Mint korábban írtunk róla, ezen a felmérésen a magyar diákok átlag felett teljesítettek. Míg azonban a PISA a tudás gyakorlati hasznát kéri számon, a TIMSS inkább a bebiflázott tudás felmondására szorítkozik. Nem kérdés, hogy később egy munkahelyen mire lesz szükség: fel tudod-e mondani  a kerület pontos definícióját, vagy le tudod-e mérni, milyen hosszú kerítésre lesz szükségünk?

Egy másik kérdés viszont megválaszolatlan: ha mindenki tudja, mi a cél, miért kerülünk egyre távolabb tőle?

Még egy fontos megállapítás elhangzott a tegnapi beszélgetésen. Andor László, aki korábban foglalkoztatásért felelős EU-biztos volt, azt mondta, nem a diákok teljesítettek rosszul a PISA-teszten, hanem az oktatási rendszer. Persze a kormánynak erre is van magyarázata: "a PISA 15 éveseket alkalmazásorientáltan mér és egy abszolút skálán, függetlenül attól, mi történik egy adott ország oktatási rendszerében". Akkor vajon kire kenné a bukást a kormány? A diákokra?

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.