Középiskolások jogosítványszerzése: mennyivel kerül kevesebbe ősztől az iskolai KRESZ- és elsősegély-oktatás miatt? Közoktatás
Tornyos Kata

Középiskolások jogosítványszerzése: mennyivel kerül kevesebbe ősztől az iskolai KRESZ- és elsősegély-oktatás miatt?

7 órán és 9 percen keresztül azt hihettük múlt héten, hogy teljesen ingyenes lesz szeptembertől a jogosítványszerzés a középiskolások számára. Majd pontosított a kormány és kiderült, hogy továbbra is több százezer forintért kaphatják meg a vezetői engedélyt a diákok.

Múlthét csütörtökön reggel Tuzson Bence kormányzati államtitkár arról számolt be, hogy 2024. szeptember 1-jétől az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak és a szükséges elméleti és gyakorlati órák, valamint a vizsgák is mind ingyenesek lesznek az érintett diákok számára. Majd este pontosított, és egy újabb bejegyzésben kiemelte, hogy a középiskolai oktatás részévé válik a KRESZ és az egészségügyi tanfolyam. Viszont a gyakorlati oktatás megszervezését idén csak pilot jelleggel indítja el az állam, így azt egyelőre nem tudni, hogy pontosan mikortól válik teljesen ingyenessé.

Ez azért is érdekes, mert a húsz év alatti jelentkezők, vagy CSED, GYES, GYED ellátásban részesülő szülők eddig is 25 000 Ft állami támogatást vehettek igénybe az elméleti tanfolyam és a vizsga díjához. Tehát gyakorlatilag annyi az újítás a mostani rendszerhez képest, hogy a kormány biztosítja a középiskolások számára az egészségügyi oktatást is, illetve a KRESZ-tanfolyam fennmaradó összegét.

Egy online KRESZ-kurzus jelenleg vizsgával együtt körülbelül 50 ezer forintba kerül, elsősegélytanfolyamot már hétezer forintért lehet találni, a vizsgadíja viszont borsosabb, egységesen 18 ezer forintot kell érte fizetni. Ha beleszámoljuk a középiskolások számára eddig is elérhető állami támogatást is, akkor szeptembertől körülbelül 50 ezer forinttal lesz olcsóbb a jogosítvány a diákoknak.

Mennyibe kerül a jogosítvány?

305 ezer forint – a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2022 végén átlagosan ennyibe került egy B kategóriás jogosítvány megszerzése. Ez jelentős drágulás, hiszen 2020 utolsó hónapjában még „csupán” 216 ezerbe került mindez. A KSH adatai régebbiek, de megnézve a nagyobb autósiskolák árlistáját az tapasztalható, hogy még mindig aktuálisak. Nagyjából 290 ezer forintba kerül a jogosítvány elméleti és gyakorlati része. Ez az összeg azonban lényegesen megemelkedhet, mivel alapvetően 29 vezetői órát kell vennie a tanulónak, hogy a vizsgával együtt meglegyen a kötelező 30 levezetett óra, de a gyakorlatban ez sokkal inkább közelebb van az 50-60 órához, ami akár több mint százezer forinttal is megdobhatja a költségeket.

Felvet még kérdéseket az állami program

A kormány a Belügyminisztériumot bízta meg a program kidolgozásával. Január végén Pintér Sándor belügyminiszter vezetésével tartottak is egy megbeszélést a középiskolások jogosítványszerzéséről, amelyen 10 fő vett részt a közoktatás, a szakképzés, a rendőrség és a járművezető-képzés képviseletében – olvasható a Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezete (AVOSZ) beszámolójában.

A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) tájékoztatása alapján a belügyminiszter ismertette, hogy Magyarországon egy évben kb. 100-110 ezer fő szerez "B" kategóriás vezetői engedélyt, amiből nagyjából 30 ezren tartoznak a program célcsoportjába. Előzetes becsléseik szerint a program hatására a főleg 17-19 éves kor közötti fiatalok száma 70-80 ezer főre duzzadna, amivel így a teljes éves képzési igény 140-150 ezer főre nőne.

Hány éves kortól szerezhettek jogosítványt?
A B kategóriás jogosítvány megszerzésének folyamatát leghamarabb 16 és fél éves korban lehet elkezdeni az elméleti tanfolyammal, aminek további feltétele ugyanakkor az általános iskolai bizonyítvány megléte. Az elméleti vizsgára leghamarabb 3 hónappal a 17. életévetek betöltése előtt jelentkezhettek, a gyakorlati vizsga életkori feltétele pedig a már betöltött 17. életév.

A megnövekedett létszám miatt hatalmas nyomás nehezedne az oktatókra, ennek enyhítésére és a várakozási idő csökkentésére azt javasolta az AVOSZ, hogy vizsgálják meg a program időbeli korlátait. A Belügyminisztérium azt a megoldást látta kivitelezhetőnek, hogy az iskola befejezését követően még egy évig részt vehessenek a tanulók a programban, így akár több mint két évük is lehetne a diákoknak a jogosítvány megszerzésére.

Továbbá az is kiderült, hogy a program biztosan nem lesz a NAT része, hiszen a szervezet szerint a törvény szövegében is benne van, hogy választható alternatíváról van szó, tehát nem kötelező a részvétel. Az elméleti és gyakorlati vizsgák tekintetében maximum egy pótvizsgát finanszírozna az állam, az átlagos képzési óraszámokkal kapcsolatban szintén a KTI kimutatása alapján azt mondta a miniszter, hogy országosan 47 óra kell a sikeres forgalmi vizsgához.

A teljes támogatási összeg Pintér Sándor belügyminiszter szerint kb. 100-110 milliárd forint lesz. Maruzsa Zoltán államtitkár arról tájékoztatott, hogy a Diákhitel Központ vezetőjével egyeztetett, akik egyébként szívesen részt vennének a programban. Így a tanulók számára az előfinanszírozás lehetősége megvalósulna, de a hitelt vissza kellene fizetniük, ha nem szerzik meg a vezetői engedélyt a program keretében.

Ez a megbeszélés azonban még azelőtt zajlott le, hogy Tuzson Bence bejelentette, hogy a gyakorlati oktatást nem fogja szeptembertől állni a kormány, így a konkrét dátumról és a kivitelezés módjáról továbbra sem tudni semmit. Köves Szilárd vezetéstechnikai oktató a Reggeliben azt mondta: rengeteg még a kérdőjel, és kollégáitól azt hallja, hogy sok tanuló visszalépett a vezetéstől a bejelentés miatt. Ezt az AVOSZ elnöke is megerősített lapunknak, elmondása szerint őket sem tájékoztatják a készülő program részleteiről.

 

 

Kiderült, hány elsősnek kellett idén évet ismételnie Közoktatás Kurucz Tünde

Kiderült, hány elsősnek kellett idén évet ismételnie

Még mindig toronymagasan elsőben a legnagyobb az évismétlők aránya – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére megküldött adataiból, ugyanis az elmúlt tanév végén százból továbbra is mintegy öt olyan gyerek volt, akiknek idén újra kell járniuk az első osztályt. Rajtuk kívül ötödikben és hetedikben is magas volt a bukási arány.