7 órán és 9 percen keresztül azt hihettük múlt héten, hogy teljesen ingyenes lesz szeptembertől a jogosítványszerzés a középiskolások számára. Majd pontosított a kormány és kiderült, hogy továbbra is több százezer forintért kaphatják meg a vezetői engedélyt a diákok.
Múlthét csütörtökön reggel Tuzson Bence kormányzati államtitkár arról számolt be, hogy 2024. szeptember 1-jétől az állam ingyenesen biztosítja a jogosítványt a középiskolásoknak és a szükséges elméleti és gyakorlati órák, valamint a vizsgák is mind ingyenesek lesznek az érintett diákok számára. Majd este pontosított, és egy újabb bejegyzésben kiemelte, hogy a középiskolai oktatás részévé válik a KRESZ és az egészségügyi tanfolyam. Viszont a gyakorlati oktatás megszervezését idén csak pilot jelleggel indítja el az állam, így azt egyelőre nem tudni, hogy pontosan mikortól válik teljesen ingyenessé.
Ez azért is érdekes, mert a húsz év alatti jelentkezők, vagy CSED, GYES, GYED ellátásban részesülő szülők eddig is 25 000 Ft állami támogatást vehettek igénybe az elméleti tanfolyam és a vizsga díjához. Tehát gyakorlatilag annyi az újítás a mostani rendszerhez képest, hogy a kormány biztosítja a középiskolások számára az egészségügyi oktatást is, illetve a KRESZ-tanfolyam fennmaradó összegét.
Egy online KRESZ-kurzus jelenleg vizsgával együtt körülbelül 50 ezer forintba kerül, elsősegélytanfolyamot már hétezer forintért lehet találni, a vizsgadíja viszont borsosabb, egységesen 18 ezer forintot kell érte fizetni. Ha beleszámoljuk a középiskolások számára eddig is elérhető állami támogatást is, akkor szeptembertől körülbelül 50 ezer forinttal lesz olcsóbb a jogosítvány a diákoknak.
Mennyibe kerül a jogosítvány?
305 ezer forint – a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2022 végén átlagosan ennyibe került egy B kategóriás jogosítvány megszerzése. Ez jelentős drágulás, hiszen 2020 utolsó hónapjában még „csupán” 216 ezerbe került mindez. A KSH adatai régebbiek, de megnézve a nagyobb autósiskolák árlistáját az tapasztalható, hogy még mindig aktuálisak. Nagyjából 290 ezer forintba kerül a jogosítvány elméleti és gyakorlati része. Ez az összeg azonban lényegesen megemelkedhet, mivel alapvetően 29 vezetői órát kell vennie a tanulónak, hogy a vizsgával együtt meglegyen a kötelező 30 levezetett óra, de a gyakorlatban ez sokkal inkább közelebb van az 50-60 órához, ami akár több mint százezer forinttal is megdobhatja a költségeket.
Felvet még kérdéseket az állami program
A kormány a Belügyminisztériumot bízta meg a program kidolgozásával. Január végén Pintér Sándor belügyminiszter vezetésével tartottak is egy megbeszélést a középiskolások jogosítványszerzéséről, amelyen 10 fő vett részt a közoktatás, a szakképzés, a rendőrség és a járművezető-képzés képviseletében – olvasható a Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezete (AVOSZ) beszámolójában.
A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) tájékoztatása alapján a belügyminiszter ismertette, hogy Magyarországon egy évben kb. 100-110 ezer fő szerez "B" kategóriás vezetői engedélyt, amiből nagyjából 30 ezren tartoznak a program célcsoportjába. Előzetes becsléseik szerint a program hatására a főleg 17-19 éves kor közötti fiatalok száma 70-80 ezer főre duzzadna, amivel így a teljes éves képzési igény 140-150 ezer főre nőne.
Hány éves kortól szerezhettek jogosítványt? |
A B kategóriás jogosítvány megszerzésének folyamatát leghamarabb 16 és fél éves korban lehet elkezdeni az elméleti tanfolyammal, aminek további feltétele ugyanakkor az általános iskolai bizonyítvány megléte. Az elméleti vizsgára leghamarabb 3 hónappal a 17. életévetek betöltése előtt jelentkezhettek, a gyakorlati vizsga életkori feltétele pedig a már betöltött 17. életév. |
A megnövekedett létszám miatt hatalmas nyomás nehezedne az oktatókra, ennek enyhítésére és a várakozási idő csökkentésére azt javasolta az AVOSZ, hogy vizsgálják meg a program időbeli korlátait. A Belügyminisztérium azt a megoldást látta kivitelezhetőnek, hogy az iskola befejezését követően még egy évig részt vehessenek a tanulók a programban, így akár több mint két évük is lehetne a diákoknak a jogosítvány megszerzésére.
Továbbá az is kiderült, hogy a program biztosan nem lesz a NAT része, hiszen a szervezet szerint a törvény szövegében is benne van, hogy választható alternatíváról van szó, tehát nem kötelező a részvétel. Az elméleti és gyakorlati vizsgák tekintetében maximum egy pótvizsgát finanszírozna az állam, az átlagos képzési óraszámokkal kapcsolatban szintén a KTI kimutatása alapján azt mondta a miniszter, hogy országosan 47 óra kell a sikeres forgalmi vizsgához.
A teljes támogatási összeg Pintér Sándor belügyminiszter szerint kb. 100-110 milliárd forint lesz. Maruzsa Zoltán államtitkár arról tájékoztatott, hogy a Diákhitel Központ vezetőjével egyeztetett, akik egyébként szívesen részt vennének a programban. Így a tanulók számára az előfinanszírozás lehetősége megvalósulna, de a hitelt vissza kellene fizetniük, ha nem szerzik meg a vezetői engedélyt a program keretében.
Ez a megbeszélés azonban még azelőtt zajlott le, hogy Tuzson Bence bejelentette, hogy a gyakorlati oktatást nem fogja szeptembertől állni a kormány, így a konkrét dátumról és a kivitelezés módjáról továbbra sem tudni semmit. Köves Szilárd vezetéstechnikai oktató a Reggeliben azt mondta: rengeteg még a kérdőjel, és kollégáitól azt hallja, hogy sok tanuló visszalépett a vezetéstől a bejelentés miatt. Ezt az AVOSZ elnöke is megerősített lapunknak, elmondása szerint őket sem tájékoztatják a készülő program részleteiről.