Két éve vezették be az órák alatti telefontilalmat Ausztráliában, és az első tapasztalatok szerint a diákok jobban figyelnek, kevesebb a konfliktus, és javultak a társas kapcsolatok. A szakértők szerint azonban a hatások mérésére még nincs elég adat, és nem minden diák ért egyet a szabályozással.
Az ausztrál iskolákban a telefontilalom bevezetésének fő oka a diákok figyelmének és társas készségeinek javítása volt, írja a Guardian. Az ausztrál Christian College igazgatója, Caleb Peterson így fogalmazott: "Ha a telefon a közelben van, a diák csak félig van jelen az órán. Szerettük volna, ha teljes figyelmüket visszakapjuk.”
A tiltás értelmében a készülékeket az iskolai nap során a táskában vagy a szekrényben kell tartani, és ha szükséges, az irodában tárolják. A szabályt minden állami és magániskolában több év alatt vezették be, Victoria 2020-ban kezdte, míg Queensland 2024 elején korlátozta a telefonhasználatot.
Az első eredmények: kevesebb zavar, több figyelem
A tiltás hatásai az órákon és a szünetekben is megmutatkoztak. Peterson szerint a tanárok és diákok is érzik a változást:
Eszközök által okozott viták ritkábban fordulnak elő, a szünetek és ebédszünetek aktívabbak, több a játék és a beszélgetés.”
Egy évvel a tiltás bevezetése után a felmérések szerint az iskolai vezetők 95%-a továbbra is támogatta a szabályt, 81%-uk szerint javult a tanulás, 86%-uk szerint jobb lett a diákok közösségi élete, és 87%-uk úgy látta, hogy a diákok figyelme kevésbé terelődik el az órákon. Dél-Ausztrália adatai szerint a tanárok 70%-a növekedett figyelmet és aktivitást, 64%-a pedig kevesebb kritikus esetet tapasztalt.
Nem minden diák ért egyet a tiltással
Ruqayah, aki az egyik nyugati-sydneyi középiskolából végzett 2024-ben, úgy gondolja, hogy a tiltás túlreagálás volt:
A diákok titokban így is használták a telefonjaikat, a tilalom stresszt és szorongást okozott.”
Mások viszont pozitívan értékelik a változást. Amy, egy 11. osztályos diák, szerint a telefonmentesség csökkentette a csalás lehetőségét, és biztonságosabbá tette az iskolai környezetet. A privát és vallási iskolák diákjai pedig arról számoltak be, hogy a tiltás növelte a figyelmüket, és segítette a jobb tanulmányi teljesítményt. Egy névtelenül nyilatkozó tanár hozzáfűzte: „Már az is zavaró lehet, ha a telefon a közelben van, még ha nem is használják. Látjuk a különbséget nélküle.”
Szakértők szerint a tiltás nem csodaszer
Prof. Neil Selwyn, a Monash Egyetem oktatási szakértője kiemelte, hogy a tiltásokat nem azzal a céllal vezették be, hogy ténylegesen teszteljék hatékonyságukat, és a kutatások még nem elég meggyőzőek. Hozzátette, hogy a diákok idejük nagy részét otthon töltik, így a szülők szerepe kulcsfontosságú a digitális eszközök használatában.
Peterson szerint ugyanakkor a tiltás valódi előnyöket hozott: az órákon jobb a folyamatosság, kevesebb a konfliktus, és javultak a diákok közötti kapcsolatok. Hangsúlyozta, hogy a tiltás nem csodaszer, de segít olyan környezetet teremteni, ahol a tanulás és a barátságok virágozhatnak:
A telefonmentesség már csak megszokás, és az előnyök valósak, mérsékeltek, de érdemesek.”