Tanárper, státusztörvény, újabb országos sztrájk - ezek voltak 2023 márciusának legfontosabb történései Közoktatás
Székács Linda

Tanárper, státusztörvény, újabb országos sztrájk - ezek voltak 2023 márciusának legfontosabb történései

Nem volt elég a miniszterek lemondása az Erasmus-ügy megoldásához, március elején előállt a kormány a státusztörvény tervezetével. Ezek voltak 2023 márciusának legjelentősebb történései.

Online kérdőív elindításával indult a március a kormány januárban napvilágot látott teljeítményértékelési rendszer tervezetéről. Az 5-10 perces anonim kérdőívben a Pedagógusok Szakszervezete többek között arra volt kíváncsi, hogy egy 1-től 5-ig terjedő skálán értékelve a kitöltők egyetértenek-e azzal, hogy az intézményeknek elkülönített bérkeretük legyen, amit az intézményvezető döntése alapján a kimagasló munkát végző pedagógusok között szétoszthat az intézmény saját értékelési rendszere alapján, valamint, hogy egyetértenek-e azzal, hogy "az előmeneteli rendszerből eltöröljék a pályán eltöltött idő szerinti bérszámítást".

A tervezet szerint - a - a gimnáziumi pedagógusok munkájának értékelésekor többek között figyelembe vennék

  • a diákok kompetenciamérési eredményeinek alakulását,
  • a gyerekek jegyeit,
  • az érettségi eredményeket,
  • a továbbtanulási arányokat,
  • a megtartott órák számát,
  • a túlórákat,
  • a helyettesítéseket,
  • a felkészüléssel töltött órákat, és
  • az iskolán kívüli programok szervezését.
Ezt követte a Belügyminisztérium azon előterjesztése, amiben először jelent meg a pedagógusok státuszváltásának tervezete - aminek része a teljesítményértékelés is - és ami magába foglalja a pedagógusok előmeneteli rendszerének átalakítását is, ami alapján rövidebb időtartam alatt lehetne magasabb bérezéssel járó fokozatba kerülni. A törvény mindemellett szétválasztja a nevelő-oktató munkát segítő munkaköröket, így a döntően pedagógiai feladatokat ellátók az új köznevelési foglalkoztatotti jogviszony hatálya alá kerülnek, a többi munkakörben foglalkoztatottakra pedig a továbbiakban is a munka törvénykönyvének előírásai vonatkoznak, továbbá a törvénytervezetben az is szerepelt, hogy
  • 4 helyett 6 hónapos lenne a próbaidő, ami alatt indoklás nélkül el lehet bárkit bocsájtani,
  • a felmentési idő 8 hónapról 60 napra csökkenne,
  • ha a munkavállaló kezdeményezi a felmondását, akkor az úgynevezett „lemondási idő” (amíg továbbra is dolgoznia kell) 2 hónap helyett 6 hónapra emelkedne,
  • az ingyenesen elrendelhető helyettesítések óraszámát 60-ról 80-ra emelnék,
  • bevezetnék a 33-40 órás kötetlen munkaidőintézményen belüli eltöltését.

Az első diáktüntetés évfordulóján, március 15-én a az Egységes Diákfront és az ADOM Diákmozgalom közös demonstrációt szervezett. A Szabadságmeneten a pedagógusok mellett körülbelül 100 további civil szervezet is részt vett. A menet a Hősök teréről az Andrássy út végéig vonult, ahol több felszólaló is az oktatás rossz helyzetéről beszélt, március 16-án pedig ismét országos sztrájk kezdődött: a szakképzésben határozatlan idejű, a közoktatásban kétnapos.

Ezzel nagyjából egy időpontban, március 13-án a Pedagógusok Szakszervezete bejelentette, hogy öt oktatási kérdésben népszavazást kezdeményeztek a Nemzeti Választási Irodánál. A kérdések a következők voltak:

„Egyetért-e Ön azzal, hogy köznevelési intézményben 5. évfolyamtól tantárgyat csak az adott tantárgynak megfelelő szakos tanár taníthasson?”

„Egyetért Ön azzal, hogy a tanuló a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 6. mellékletben meghatározott testneveléssel együtt számított heti óraszáma három órával csökkenjen?”

„Egyetért-e Ön azzal, hogy a helyi tanterv a tanórai foglalkozások időkerete harminc százalékának felhasználásáról rendelkezhessen?”

„Egyetért-e Ön azzal, hogy állami fenntartású általános iskolát csak a felvételi körzet szerinti településen megtartott helyi népszavazás támogató döntése esetén lehessen megszüntetni?”

„Egyetért-e Ön azzal, hogy köznevelési intézményben tanórai foglalkozást csak pedagógus-munkakör betöltéséhez szükséges szakképzettséggel rendelkező személy tarthasson?”

A népszavazás viszont azóta sem valósult meg. Lényegében azért, mert a Kúria és az Alkotmánybíróság még novemberben sem tudott megegyezni abban, hogy a felsoroltak közül melyik kérdéseket fogadnák el. A legutóbbi fejleményekről ebben a cikkünkben olvashattok bővebben.

Elkezdődött a kirúgott tanárok pere

Március 16-án elkezdődött a 2022. szeptemberében polgári engedetlenség miatt kirúgott tanárok munkaügyi pere. Elsőként Törökné Pethő Erzsébet a Vörösmarty Mihály Gimnázium tanára és Kapin Lilla, az Eötvös József Gimnázium tanára ügye kerül a bíróság elé, március 28-án pedig a Karinthy Frigyes Gimnáziumból kirúgott öt pedagógus, Nemes Mária, Velényi Dóra, Ősi Judit, Rábai János és Pfeiffer Norbert ügyét tárgyalták a bíróságon. Az azonnali hatállyal elbocsátott pedagógusok ügyét Sziklai Tamás ügyvéd, az Ügyvédekkel a Demokratikus Jogállamért Egyesület (ÜDE) képviselte.

A perek jelenleg is folyamatban vannak.

Erasmus-ügy

Bár februárban számos miniszter lemondott az egyetemi vagyonkezelő alapítványokban betöltött pozícióikról, márciusban kiderült, hogy az Európai Bizottság nem éri be ennyivel, és az alapítványi egyetemek továbbra sem kaphatják meg a befagyasztott forrásokat a külföldi csereprogramokra.

Az Európai Bizottság olyan kéréseket és javaslatokat tett, mint az, hogy a kuratóriumi tagság időtartamát kétszer négyéves időtartamban korlátoznák, és hogy a posztjukról lemondó képviselők legalább két évig ne kerülhessenek be a vagyonkezelő testületekbe.

A Bizottság szerint ez az időszak arra szolgálna, hogy a tisztviselők elkerülhessék az olyan összeférhetetlenségi helyzeteket, melyeknek a korábbi pozíciójuk okot adhat, és hogy a kuratóriumokban biztosan olyan személyek ülhessenek, akiket nem rögtönözve neveztek ki, hanem az Európai Bizottság feltételeinek megfelelően, egyértelmű kritériumok alapján választanak.

Ezt a javaslatot az Országgyűlés igazságügyi bizottsága villámgyorsan elkaszálta.

 

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.