Nem adja ki a tinédzserek dohányzási szokásait vizsgáló kutatás eredményét a skóciai Stirling egyetem az egyik vezető cigarettagyártónak. Az intézmény vezetői attól tartanak, hogy a cég hasznot húzna a tanulmányból.
A fiatalok és a dohányzás kapcsolatát már több mint egy évtizede kutatja a Stirling - arra keresik a választ, miért nyúlnak a tinédzserek a cigarettához, és mit gondolnak a dohánytermékek marketingjéről. Van olyan iskola, ahol egészen radikális módszerrel szoktatják le a diákokat a cigarettázásról. Összefoglalónkat itt olvashatod el
A Marlboro cigarettákat gyártó Philip Morris nemrég elkérte a kutatás eredményét, az egyetem azonban megtagadta a kérést, így a cég az információszabadságra hivatkozva kötelezné az intézményt az adatok közlésére – adta hírül a BBC.
Rossz célra használnák az adatokat?
„Aggodalomra ad okot, hogy pont egy cigarettagyár szeretné megkapni ezeket az információkat" – mondta Gerard Hastings, az egyetem dohányzási szokásokat vizsgáló kutatóközpontjának professzora. "Ráadásul a felmérésben részt vevő fiataloknak ígéretet tettünk, hogy bizalmasan kezeljük ezeket az adatokat” - tette hozzá. A professzor szerint a további kutatásokat is veszélyeztetné, ha nyilvánosságra kerülnének az eredmények.
Az egyetem vezetői a cigarettagyártó kérését zaklatásnak értékelték, ezért válaszra sem méltatták. A skót adatvédelmi biztos emiatt elmarasztalta az egyetemet, és válaszadásra kötelezte. Az intézmény ezt a kérést azóta teljesítette, a felmérés eredményeit azonban továbbra sem hajlandó nyilvánosságra hozni.
A Philip Morris nem adja fel, tovább harcol az adatokért. „Ez egy államilag támogatott kutatás, amelyet egy közintézmény végez. Az információszabadságról szóló törvény szerint bárkinek joga van adatokat kérni egy ilyen felmérés eredményéről” – érvelt a Philip Morris szóvivője.
„Amennyiben az adatvédelmi biztos azt állapítja meg, hogy az egyetem nem járt el helyesen, és nincs megfelelő mentsége, kötelezheti az intézményt az adatok kiadására” – nyilatkozta az ombudsman szóvivője.
eduline