150 ezer gyerek megkínzásáért kért elnézést a kanadai elnök Közoktatás
eduline/mti

150 ezer gyerek megkínzásáért kért elnézést a kanadai elnök

Kanada miniszterelnöke ünnepélyesen bocsánatot kért az ország őslakosaitól az állam nevében azért, mert évtizedeken keresztül bentlakásos iskolákba kényszerítették őket, ahol lelki, fizikai bántalmazásokat és szexuális visszaéléséket kellett elszenvedniük.

A Liberális Párt élén álló, tavaly októberben megválasztott Justin Trudeau az intézetekben elkövetett visszaéléseket "Kanada történetének egyik legsötétebb fejezetének" nevezte.

"A legmélyebb vágyam az, hogy ez a jelentés és a levont tanulságok segítenek majd jóvátenni a bentlakásos iskolai rendszer által okozott fájdalom egy részét, és elősegítik a hosszú ideje elvesztett bizalom helyreállítását" - hangsúlyozta a kanadai miniszterelnök.

A bentlakásos iskolai rendszert az ottawai vezetés nevében keresztény vallási szervezetek irányították, amelyek családjuk akarata ellenére a 19. század végétől az 1970-es évekig bezárólag nagyjából 150 ezer indián, mesztic (métis) és inuit (eszkimó) gyereket kényszerítettek arra, hogy otthonuktól több száz kilométerre, nevelőintézetekben éljenek, ahol rendszeres fizikai, lelki és szexuális erőszaknak voltak kitéve. Ezzel a módszerrel megpróbáltak véget vetni a kanadai őslakosok mint önálló jogi, társadalmi, kulturális, vallási és faji entitások létezésének.

A kanadai Bizottság a Megbékélésért és Igazságért (TRC) vizsgálata szerint ezekben a diákotthonokban legalább 6 ezer gyerek vesztette életét alultápláltság, betegség vagy erőszak miatt, és több mint felüket tömegsírokban temették el.

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el Felsőoktatás Székács Linda

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el

A magyar felsőoktatás-politika évről évre sikerként könyveli el, hogy nagyjából az elmúlt három évben jelentősen nőtt a magyar egyetemekre jelentkezők és felvettek száma. Arról viszont nincsenek statisztikák, hogy a felvettek közül végül ténylegesen hányan iratkoznak be és kezdik el a tanulmányaikat a magyar intézményekben. A meglévő adatok viszont azt mutatják; gyakran épp a legtehetségesebb diákok azok, akik nem itthon folytatják.