Meg tudnátok szerezni a brit vagy amerikai jogsit? Felnőttképzés
Eduline

Meg tudnátok szerezni a brit vagy amerikai jogsit?

Tudjátok, milyen elvárásoknak kell megfelelni Nagy-Britanniában vagy akár Olaszországban, hogy jogsit szerezhessetek? Megnéztük, hogyan vizsgáznak külföldön.

Az idei angolérettségin volt egy feladat, melyben egy angol autósiskola hirdetésére kellett jelentkezni. Ezen az anyanyelvi tanárok meglepődtek, nem értették a feladatot, ugyanis Nagy-Britanniában teljesen máshogy szerezhettek jogsit, mint Magyarországon. Most kiderül, átmennétek-e a KRESZ-vizsgán: itt vannak a kérdések

A brit és az amerikai rendszer

Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban nem kötelező beiratkozni autósiskolába, nem kell tanfolyamokat elvégezni, akár a szülők is taníthatják a gyerekeiket. Ugyanakkor elméletből és gyakorlatból is vizsgázni kell. Ha letették az elméleti vizsgát, egy ideiglenes jogsit kapnak, amivel egy vezetni tudó felnőtt felügyelete mellett nyugodtan mehetnek a forgalomban. Amerikai és brit tesztekért kattintsatok ide.

Az olasz módi

Aki járt már valaha Olaszországban, biztos elgondolkodott azon, vajon ott egyáltalán tanulnak-e vezetni, hiszen a folyamatos dudálás és a jelzőlámpák totális figyelmen kívül hagyása miatt nem ezt feltételeznénk. De náluk sem a két szép szemükért adják a jogsit. Ha láttok olyan autót, amin egy fekete P betű van, akkor az tuti egy tanuló. Ott az a feltétel, hogy a tanulót felügyelő ne legyen 60 évesnél idősebb és legalább 5 hónapot kell a forgalomban vezetni, mielőtt hivatalossá válna a dolog. De náluk sem kötelező autósiskolába járni, elméleti vizsga viszont van.

A franciáknál hosszú időbe telik

A francia jogsiszerzés útja az angolszász és olasz gyakorlatnál jóval rögösebb, de még a magyarhoz képest is idegtépő folyamat: ott is kötelező autósiskolába járni. Franciaországban akár másfél évbe is beletelhet, mire megkapják a jogsit. Elméleti elővizsgák és egy „fővizsga” után mehetnek a 12 hónapos, legalább 3 ezer kilométeres forgalmi gyakorlatra, amit még egy 20 órás tanpályás gyakorlat előz meg.

Németországban is autósiskolában kell tanulni, 17 éves kortól lehet volán mögé ülni, de a francia rendszernél jóval egyszerűbb és gyorsabb ott a jogosítvány megszerzése. Az ő rendszerük hasonlít leginkább a miénkre.

Tandíjra, lakhatásra vagy akár egy új laptopra kellene pénz? A diákhitel mindegyikre megoldást kínál Felsőoktatás Gál Luca

Tandíjra, lakhatásra vagy akár egy új laptopra kellene pénz? A diákhitel mindegyikre megoldást kínál

Sok egyetemista szembesül anyagi nehézségekkel a tanulmányai során. Az önköltséges képzésre felvételt nyert hallgatóknak éveken át komoly összegeket kell fizetniük. A magyar felsőoktatási intézményekben a tandíjak intézménytől és szaktól függően eltérnek, de a legtöbb alapképzés féléves díja 270 000 és 500 000 forint között mozog, míg a mesterképzések esetében ez az összeg jellemzően 300 000–400 000 forint között alakul. Bizonyos szakokon – például az orvosi vagy a repülőmérnöki képzéseken – a tandíj akár több millió forint is lehet félévente.