Hogyan válassz online kurzust? Több dologra is figyelni kell Felnőttképzés
Eduline

Hogyan válassz online kurzust? Több dologra is figyelni kell

Nyelvoktatástól a programozás-alkalmazásfejlesztésig, kultúrtörténettől a biokémiáig, zongoraleckéktől a közlekedési szabályok gyakorlásáig vagy éppen a házilagos kerékpárszerelésig terjed az online tanfolyamok és mobilapplikációk jelentős részben ingyen elérhető kínálata – a kérdés immár nem az, hogy mit tanulhatunk, hanem hogy hol és hogyan.

Becslések szerint heti száz-százötvennel növekszik a világhálón elérhető tanfolyamok száma, vagyis a kínálat jószerivel végtelen. Igaz, ebben minden benne van: az egyetemek kurzusai éppúgy, mint az önképzésre valók, a nagy konzorciumok oktatási piacterein megjelenők vagy az egy-egy területre koncentráló magánkezdeményezések.

„Az online végzettségekkel óvatosak vagyunk – meséli egy nagyvállalat HR-tanácsadója –.Sokra értékeljük, ha az állásra jelentkezők folyamatosan képzik magukat, de megnézzük, milyen szervezet állította ki az online tanfolyam elvégzését igazoló dokumentumot, és a szakismeretet mindenképpen teszteljük.”

Az online tanfolyamra beiratkozás előtt a legfontosabb azt felmérni, mennyi időt és energiát tudunk szánni a tanulásra. A jelentkezők az esetek többségében túl optimisták, ami később lemorzsolódáshoz vezet – a statisztikák szerint jó, ha tíz beiratkozott tanulóból ketten elvégzik az online kurzust. Adott esetben több kísérletet is megér, hogy pontosan „belőjük”, milyen módszerrel tanuljunk: van, akinek a videós oktatás, másnak a szövegalapú, interaktív teszt vagy a napi ötperces, játékos tanulás jön be jobban.

Ugyancsak a lemorzsolódási rátát növeli, ha valaki rosszul méri fel a saját tudásszintjét. Ha napi rendszerességgel használja ugyan a számítógépét, de mondjuk csak keresésre, levelezésre és chatelésre, viszont kódolni szeretne, annak nyilván még egy HTML5 alapfokon elnevezésű kurzus is túl magasról indul, érdemes lehet tehát valamilyen számítástechnikai alapkurzussal kezdenie. A digitális nyelvtanfolyamok esetén pedig éppen az ellenkezője jelenthet kockázatot: a nyelvtanulásba kezdők többsége rendszerint már valahol valamilyen szinten tanulta az adott nyelvet, az online nyelvkurzusok viszont rendszerint a nulláról indítanak, tehát az újrakezdő tanulók épp addigra unnak bele a dologba, amire érdemben újat tanulnának.

 

Evidenciának tűnik, de mégis igaz: fontos, hogy tudjuk, miért is tanulunk – főként, ha valaki hivatásszerűen akarja művelni az így elsajátítottakat. A világ legelterjedtebb nyelvoktató kurzusa, a Duolingo például közmegelégedésre működik, ám nem árt tudni, hogy az általa 2014 óta kínált nyelvvizsgát Magyarországon nem tekintik honosíthatónak, tehát például egyetemi felvételi pluszpontok szerzésére vagy „diplomamentésre” nem alkalmas.

A túlkínálat mellett a legnehezebb a minőségi kurzusok megtalálása, illetve a bizonytalan „csodamódszerek” kiszűrése. Garancia persze nincs, de első körben mindenképpen érdemes az angol rövidítéssel MOOC-oknak nevezett ingyenes online tömegkurzusok, illetve az ezeket kínáló, zömmel egyetemek által létrehozott piacterek – háromnegyed részben angol nyelvű – kínálatát végigböngészni. Ezek népszerűsége önmagában is sokat mondó: a statisztikák szerint eddig mintegy 40 millióan iratkoztak be legalább egy ilyen kurzusra. Itt garancia lehet a tananyag-kidolgozó szervezet neve is, továbbá az, hogy –bártartalmilag nem szűrik a portálok a fölkerülő anyagokat – bizonyos szolgáltatási és formai alapkövetelményeknek meg kell felelniük a kurzusoknak.

A döntés persze így sem könnyű – ezek a piacterek közel ötezerféle hosszabb-rövidebb kurzust kínálnak, az egyetemi krediteket érőktől a hobbytanulóknak szánt ismeretterjesztőkig. A legnagyobb portál az amerikai Stanford Egyetem két korábbi munkatársa által létrehozott Coursera, amely a piac több mint egyharmadát tudhatja magáénak, aztköveti az EdX, ami a Harvard Egyetem és a Massachusettsi Műegyetem (MIT) alapításával 2012-ben született. Jelentős brit állami támogatással működik a legnagyobb európai oldal, a FutureLearn, míg az Európai Bizottság közös európai portált tart fent leginkább egyetemek kurzusai számára Open Education Europa néven. Vannak továbbá népszerű magánoldalak, ilyen például az egyik legrégebbi, a videós oktatásra specializálódott Khan Academy vagy a bevallottan profitorientált és egyébként szintén egy stanfordi tanár által létrehozott portál, a számítástechnikai képzést fókuszba állító Udacity.

És ha már profit: az utóbbiévek tendenciája szerint egyre több a fizetős kurzus, gyakran olyan konstrukcióban, hogy a kedvcsináló alaptanfolyam ingyenes ugyan, a professzionális szintért viszont már pénzt kérnek a tananyagok fejlesztői. Még elterjedtebb ugyanakkor az az üzleti modell, amikor csupán regisztrációhoz kötött, tehát ingyenes a részvétel a kurzuson, a sikeres elvégzést igazolni hivatott záróvizsga, illetve az ezt igazoló bizonyítvány kiadása viszont pénzbe kerül. Igaz, az ilyen módon a Harvard vagy a Stanford egyetemről szerzett papír még mindig összehasonlíthatatlanul kevesebbe kerül, mint hagyományos módon elvégezni ezeket az egyetemeket, bár aligha ér ugyanannyit a munkaerőpiacon.

A nagy egyetemek ugyanis jellemzően külön, önálló egységekbe szervezték digitális üzletágukat, és ezek a rendszerint X-szel megkülönböztetett egységek a dokumentumok kibocsátói is. Ráadásul a csúcsegyetemek még egy féket is beépítenek: a kínálatban alig-alig található olyan diplomás képzés, amely az elejétől a végéig online elvégezhető lenne. Közülük talán a legismertebb az University of the People, ami teljes online alapképzést kínál bizonyos szakokon, mégpedig ingyenesen, kizárólag a diplomakiadásért kér egy névleges összeget. Jellemzőbb az a gyakorlat, hogy az intézmények legalább egy félévre beiratkozást is megkívánnak – így kínál például alapszakos diplomát a Harvard, pontosabban a Harvard Extension School, kreditenként átlagosan 300 dollárért, amikkel egyébként a végelszámolásnál a tandíj már meghaladhatja a 40 ezer dollárt.

Tömöry Ákos

Ez a cikk először a HVG által kiadott Campus Plusz kiadványban jelent meg.

Kiderült, hány elsősnek kellett idén évet ismételnie Közoktatás Kurucz Tünde

Kiderült, hány elsősnek kellett idén évet ismételnie

Még mindig toronymagasan elsőben a legnagyobb az évismétlők aránya – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére megküldött adataiból, ugyanis az elmúlt tanév végén százból továbbra is mintegy öt olyan gyerek volt, akiknek idén újra kell járniuk az első osztályt. Rajtuk kívül ötödikben és hetedikben is magas volt a bukási arány.