Komoly baj van a diákok szövegértésével: lesújtók a kompetenciamérés eredményei
Magyarán fiatalok tömegei aligha lesznek képesek betanított munkán kívül mást elvégezni.
Magyarán fiatalok tömegei aligha lesznek képesek betanított munkán kívül mást elvégezni.
Közzétette a 2022-es kompetenciamérés eredményeit az Oktatási Hivatal. Ez volt az első olyan mérés, amelyet digitálisan bonyolítottak le az iskolák, néhol meg is gyűlt vele a bajuk. Az értékelő szerint vegyes eredmények születtek: javulás és romlás is egyaránt megfigyelhető, feltételezhetően az átállás és az online oktatás miatt. Ebben a cikkünkben a matematika és szövegértés területek eredményeire koncentrálunk.
Az Egyesült Államokban évtizedek óta éles vita folyik arról, hogy hangzástanból vagy egész szavakból kiindulva érdemes a gyerekeket megtanítani olvasni. Most New York állami iskoláiban egy módszertani szigorítással lényegében eldöntenék ezt a kérdést, ugyanis a polgármester feltornázná a megapolisz fiataljainak olvasási képességeit, amit saját érintettsége is motivál. A szóképes módszerrel korábban idehaza is megpróbálkoztak, de nem aratott túl nagy sikert.
A negyedikes diákok szövegértési képességeit méri az ötévente megrendezett, nemzetközi PIRLS mérés.
Az Oktatási Hivatal idén is összegyűjtötte, melyek azok az iskolák, ahol a kompetenciamérések alapján a tizedikesek jobb eredményeket értek el, mint az a szociális helyzetük alapján várható volna.
Többet olvasnak és jobban élvezik, sőt értik az olvasottakat azok, akik könyveket és első sorban papír alapon olvasnak.
Nem változott a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákok matematikai és szövegértési készsége az előző évekhez képest - derül ki a 2018-as kompetenciamérés eredményiből. A szakközépiskolások eredményei viszont továbbra is tragikusak.
Hiába szabta át a kormány a tanterveket, változtatott az óraszámokon és alakította át a szakképzést, nem javult a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákok matematikai és szövegértési készsége - igaz, nem is romlott. A szakközépiskolások átlageredménye viszont siralmas: a szakmát tanuló tizedikes diákok a hatodikos általános iskolások szintjét sem érik el matematikából és szövegértésből.
Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.