2008. november. 20. 13:08 Eduline Utolsó frissítés: 2009. január. 13. 12:56 Nyelvtanulás

Blended learning 2. rész

Csősz Ildikó, az OktaTárs Nyelvstúdió (http://www.oktatars.hu/) vezetője a vele készült interjú 2. részében a blended learning tanfolyamok indításának gyakorlati oldaláról mesél.

Meséljen a bevezetésről. Mikre kell gondolni?
Először is ki kell találni a koncepciót, ami beleillik a tanítási filozófiába. Ez alakul majd, de valamilyen alappal el kell indulni. Aztán kell egy csapat, amelyik elkészíti a feladatokat a nyelvoktató rendszerben. Kell valaki, aki ezt koordinálja, erre delegáltam egy kollégát, ő felügyeli például, hogy a csapatból mindenki tudja, hogyan kell feladatokat készíteni.

Tehát egy szűkebb csapat készíti a feladatokat. És a többi tanár?
El kell dönteni, hogy ez minden tanárt érint vagy sem. Blended learningnél mindazokat érinti, akik csoportokat oktatnak, mert ki kell osztani a feladatokat a csoportjának. Lehet azt is persze, hogy a feladatkiosztást csak pár kolléga végzi, ilyenkor az a fontos, hogy ők kapcsolatot tartsanak az óratartóval, hogy hol tartanak. Mert szerintem akkor van értelme a blended learningnek, ha összefüggenek a feladatok az órával. De az is egy megoldás, hogy amit távoktatási anyagnak készítünk, azt a megfelelő alkalommal kiosztjuk, csak így nem lesz teljesen testre szabott.    

Módszerek feladatkészítéshez

Hogyan kezdtek a feladatkészítéshez? 
Kiválasztottunk egy nyelvkönyv családot, és a könyvek ütemét követjük, az a gerinc, és a leckéikhez készítjük a feladatokat. Mindegyikhez több feladatot. Ez az, amit a lakossági tanfolyamokhoz ingyen fogunk adni. Megosztottuk egymás között a munkát, így párhuzamosan készülnek a feladatok a könyvekhez. A feladatkészítéshez kitaláltunk egy kódrendszert is, a feladat kódja a könyv nevéből, szintjéből, a feladat típusából áll össze, így később egyszerűen beazonosítható lesz a feladat.   

Hogyan készítenek feladatokat?
Általában a tanároknak sok feladatuk van, azt kell csak interaktívvá tenni a rendszerrel. Aki még kezdő a feladatkészítésben, azzal nyelvtani feladatokat érdemes készíttetni, mert az a legkönnyebb. Az olvasás és hallás utáni feladatok készítése nehezebb, mert ott először meg kell találni a megfelelő anyagot. Ha megvan, akkor persze már többféle feladat is készíthető rá. Fontos, hogy köt minket a copyright, de az interneten sok anyagot lehet találni, ami felhasználható, például a youtube-on (http://www.youtube.com/), vagy a teachertube-on (http://www.teachertube.com/ ) is rengeteg minden van.

Mennyi idő egy feladat elkészítése?
Attól függ milyen feladat. 1-1,5 óra is lehet, de ha már megvan a feladat, és csak interaktívvá kell tenni, akkor akár negyed óra alatt is elkészül. A rutin megszerzésével persze csökken az elkészítés ideje. 

Online feladatok használata az oktatásban

Hogyan használják a feladatokat tanításkor?
Ha egy tanár tanítja például a 3. leckét az elementary könyvből, akkor a házi feladat kiosztásához rá tud keresni a rendszerben a megfelelő feladatokra. A feladat kódjából látja, hogy az a feladat melyik könyvhöz, melyik szinthez, melyik leckéhez készült, és milyen feladat, nyelvtani vagy szókincs, vagy más.

Csak egy könyvhöz használhatók a feladatok?
Nem, ebben éppen az a jó, hogy nemcsak ahhoz a könyvhöz lehet használni, amelyik alapján készítjük. Így ha más könyvből tanít valaki, és mondjuk a present perfectet akarja tanítani, akkor tud találni olyan feladatot, ami neki jó lesz.

Tanárok motiválása

Hogyan fogadták a tanárok?
Nagyon jó csapat van, nagyon lelkesek, és megértették, hogy ez most sok munka, de ha megcsináljuk, akkor jó lesz, mert kevesebb idő megy majd el a javításra. Eddig sokszor javítottunk kézzel olyan feladatot, ami zárt végű, vagyis csak egy helyes megoldása van. Most ezeket le lehet cserélni online-ra, amit már a rendszer javít.

Hogyan lehet motiválni a tanárokat?
Mindenképpen sokat kell erről beszélni a kollégákkal, aztán időről-időre összejöveteleket is tartani, mi havonta tervezünk ilyet. Látniuk kell, hogy hosszú távon megkönnyíti majd a munkájukat.

Hogyan könnyíti meg a munkájukat?
Például felgyorsul az interakció, a tanár meg tudja nézni már az órakezdés előtt, hogy elkészítették-e a házit a diákok, és az órára már úgy tud bemenni, hogy tudja, mit rontottak el, és azt újra kell majd tanítania. Így nem kell 3-4 órának eltelnie ahhoz, hogy rájöjjön nem ment át az a nyelvtani anyag, és még egyszer vissza kell térni rá. És minden mérhető és visszakereshető lesz. Például a házi megoldása is visszanézhető, meg tudja nézni akár azt is, hogy 2 hónapja mit rontott el a diák.

10 év múlva is létezni

Ön szerint milyen nyelviskolának érdemes blended learninget indítani?
Alapvetően mindenkinek érdemes lenne, de szerintem azok fognak belevágni, akik nem ijednek meg attól, hogy plusz munkát kell beletenni, akik hosszú távon gondolkodnak. Nem a rövid távú pénzszerzés a céljuk, hanem az, hogy 10 év múlva is létezzenek, és itt legyenek a piacon. A világ errefelé megy, tehát mindenképpen kell tudni ezt a szolgáltatást is nyújtani. Nem gondolom, hogy valaha is felváltaná a nyelvoktatásnak azt a formáját, amit most csinálunk, de úgy hiszem kiegészítésként mindenképpen ott lesz a palettán szinte minden nyelvoktatási intézménynél rövid időn belül.