2008. június. 22. 12:33 Eduline Utolsó frissítés: 2008. október. 31. 13:37 Közoktatás

Fizika jegyzetek

Fizika jegyzetek 4 db: kvantumfizik, magfizika, szilárd test fizika, villamosságtan - itt készült: DE - terjedelem:

részlet:

Mit tud a fény kettős természetéről? Ismertesse a hullámtermészet és a rézecsketermészet bizonyítékait!
A fény általában az elektromágneses sugárzás un. kettős természetet mutat. Ez azt jelenti hogy bizonyos körülmények között – bizonyos kölcsönhatásokban – hullámként viselkedik (interferencia elhajlás) máskor részecsketermészetű (fotoeffektus, Compton effektus). A hullám és a részecske: modell. A fény fotonjai nem olyanok mint a makroszkopikus részecskék, hanem csak anyiban hozzájuk hogy más részecskékkel való kölcsönhatás során mindig egész adagban jelennek meg. Másrészt a fény nem olyan mind pl. A vízhullám, csak anyiban hasonlít a hullámra, hogy terjedés közben interferenciára képes.

Milyen az atom szerkezete a Rutherford-féle atommodell szerint?
Rutherford α részecskékkel  (töltése 2) vékony fémfóliákat bombázott majd a részecskék eltérüléséből arra következtetett, hogy az atom nagymértékben üres és a közepén lévő mag pozitív töltésű. Az általa elképzelt modellben az atom tömege  a központi poziív magban koncentrálódik körülötte  körpályán keringenek az elektronok egyenletes körmozgást végezve. A centripetális erőt a Coulomb-erő biztosítja.
A körpályán keringő elektron azonban, mint gyorsuló töltés elektromágneses sugárzást bocsát ki így energiaveszteség következik be és az elektronnak spirális pályán a magba kellene zuhannia. Ez ellentmond az atomok stabilitásának . A Rutherford-féle modell tehát mechanikusan stabil, de elektromechanikai szempontbol instabil modell.
Az elektrodinamikai instabilitásból az is következne, hogy az elektron a csökkenő sugarú pályákon egyre nagyobb szögsebességgel keringvefolytonosan változó frekvenviájú elektromágneses hullámokat bocsátana ki, így a kisugárzott hullámok spektruma folytonos lenne ami ellentmons a vonalas színkép tapasztalatának.

letöltés

Kompetenciamérés: a BM szerint az iskolák dönthetnek úgy, hogy jeggyel motiválják a diákokat Közoktatás Székács Linda

Kompetenciamérés: a BM szerint az iskolák dönthetnek úgy, hogy jeggyel motiválják a diákokat

Bár a Belügyminisztérium végül elállt attól, hogy 2025 márciusától központilag osztályozzák a kompetenciaméréseket, számos iskola mégis érdemjegyekkel értékeli azokat. A teljes jogszabályi háttér hiányzik, de az iskolák és a BM szerint is a diákok motivációját segíti, ha a mérések eredményei beleszámítanak a tanulmányi munkába. Az osztályozás központi bevezetéséről folytatódnak a szakmai viták és egyeztetések.