Tízből hat szék üres a szakközépiskolákban: egyre kevesebb diák választja az újraszabott szakképzést Közoktatás
Szabó Fruzsina

Tízből hat szék üres a szakközépiskolákban: egyre kevesebb diák választja az újraszabott szakképzést

Soha nem volt még olyan kevés 9. évfolyamos diák a szakközépiskolákban - vagyis a volt szakiskolákban -, mint ahányan idén ősszel kezdik meg tanulmányaikat a hároméves szakmai képzéseken - derül ki az Oktatási Hivatal adataiból. Tíz szakközépiskolai férőhelyből hat üresen marad szeptembertől.

18 168 - összesen ennyi diák került be valamelyik szakközépiskolába az idei középfokú - általános - felvételin az Oktatási Hivatal friss adatai alapján. A 9. évfolyamos diákok számának csökkenése lassan húsz éve folyamatos - és úgy tűnik, egyelőre megállíthatatlan. Az 1999/2000-es tanévben még több 30 ezren, tíz évvel ezelőtt már csak 23 073-an, tavaly pedig már csak 18 818-an kezdhették meg tanulmányaikat a néhány éve szakközépiskolákká átnevezett egykori szakiskolák hároméves képzésein. Idén sem lesz nagy tülekedés a beiratkozáskor: szeptembertől tíz szakközépiskolai férőhelyből hat üresen marad, az intézmények összesen 50 769 férőhelyet hirdettek meg az idei felvételin, 32 601 helynek azonban nem akadt gazdája.

Bár a szakgimnáziumokban is egyre kevesebb a kilencedikes diák - 2008-ban még meghaladta a 40 ezret, a következő években azonban drasztikusan visszaesett az általános felvételin bekerült tanulók száma -, idén megállt a csökkenés, egyelőre stagnál a kezdő évfolyamosok száma. Így már egy ideje a gimnázium a legnépszerűbb középfokú intézménytípus: idén a négy és öt évfolyamos gimnáziumokba 28 750-en, a hatosztályos gimnáziumokba 4546-an, a nyolcosztályosokba pedig 3191-en jutottak be.

Túl korán kell szakmát választani

Úgy tűnik, hiába jelentette ki többször az oktatási ügyekben egyre fontosabb szerepet játszó Parragh László iparkamara-elnök, hogy "egy jó szakma felér egy diplomával", és hiába ígért könnyített felsőoktatási felvételit a szakmunkásoknak, egyelőre nem sikerül megállítani a szakközépiskolai diáklétszám csökkenését. Tóth József, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet elnöke szerint a visszaesés egyik oka egyértelműen demográfiai, emellett azonban az is szerepet játszik, hogy a nyolcadikos általános iskolások nem tudják, milyen kilátásaik lennének a különböző szakmákkal, "milyen anyagi helyzetet, milyen szociális biztonságot jelentene számukra, ha egy adott szakma tanulása mellett döntenének". "Szükség lenne arra, hogy a foglalkoztatók, vagyis a cégek intenzíven bekapcsolódjanak a pályaválasztási folyamatba, a szakmák megismertetésén túl a szakmai tudással elérhető életpályamodell, karrierlehetőségek felvázolásával. A duális képzés elképzelhetetlen a cégek aktivitása nélkül" - magyarázta.

A szakszervezeti vezető úgy látja, a szülők ráadásul szívesebben választanak olyan iskolatípust a gyerekeik számára, ahol később kell konkrét pályaválasztási döntést hozni. "Ha valaki ma beiratkozik egy szakközépiskolába, és például a kőműves szakmát választja, de később rájön, hogy egy másik szakma jobban passzolna hozzá, 10. és 11. évfolyamosként már csak évvesztéssel tud váltani" - mondta az Eduline-nak, hozzátéve: érdemes lenne visszatérni a négyéves képzési rendszerhez. "Az első két évben általános szakmai képzést adhatnának az iskolák, felkészíthetnék a diákokat az élethosszig tartó tanulásra, így a szakmaválasztás is sokkal biztosabb lenne. Ez még mindig olcsóbb az államnak, mint ha a szakközépiskolások egy része lemorzsolódik vagy pályát módosít" - magyarázta Tóth József.

A kormány 2016-ban keresztelte át a szakiskolákat szakközépiskolákká: jelenleg három év alatt szerezhetnek szakmát a diákok, közismereti óráik azonban alig vannak. A kilencedikesek összesen heti tizenkét órában tanulnak magyart, matematikát, idegen nyelvet, társadalom- és természetismeretet, a másik két évfolyamon pedig még alacsonyabb a közismereti órák száma, tizenegyedikben például egyáltalán nincs matematika- vagy magyaróra. A szakképzési szakszervezet elnöke szerint a közismereti órák számának visszavágása önmagában nem befolyásolja a nyolcadikosok iskolaválasztását, ennek ellenére érdemes lenne visszaállítani a magasabb közismereti óraszámot, "így fel lehetne zárkóztatni azokat a diákokat, akiknek erre szükségük van, emellett persze a pedagógiai tartalomnak is változnia kellene".

Szakközépiskolából az egyetemre: csak papíron működik

A kompetenciamérések eredményei jól mutatják, miért kellene több órát szánni a képességfejlesztésre - a tizedikes szakközépiskolások átlageredménye matematikából és szövegértésből nem éri el a hatodikos általános iskolásokét. „Ez persze nem feltétlenül jelenti azt, hogy ezek a tanulók 6. évfolyamos korukban jobb matematikai, illetve szövegértési képességekkel rendelkeztek, hiszen ők már akkor is a lemaradók között voltak. Az azonban ezekből az adatokból is kirajzolódik, hogy egy egész középiskolai képzési forma tanulói (a populáció 20%-a) nem képesek elérni a 6. évfolyam átlagos matematikai és szövegértési képességszintjét sem” – olvasható a kompetenciamérés eredményeinek elemzésében.

Megvannak a kompetenciamérés friss eredményei: nagy baj van a szakközépiskolákban

Hiába szabta át a kormány a tanterveket, változtatott az óraszámokon és alakította át a szakképzést, nem javult a hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diákok matematikai és szövegértési készsége - igaz, nem is romlott. A szakközépiskolások átlageredménye viszont siralmas: a szakmát tanuló tizedikes diákok a hatodikos általános iskolások szintjét sem érik el matematikából és szövegértésből.

"Jó dolog, hogy egy szakmunkás is eljuthat az egyetemre, de ha a szakközépiskolákba csak a leggyengébb képességű gyerekek jelentkeznek, akkor nem tudunk majd olyan diákokat mutatni, akik valóban egyetemen tanulnak tovább" - utalt Tóth József arra, hogy a hároméves szakmai képzést elvégző szakközépiskolásoknak most is van lehetőségük kétéves, érettségire felkészítő képzésen részt venni, az érettségi bizonyítvány megszerzése után pedig - elvileg - egyetemre, főiskolára is jelentkezhetnek. "Azonban alacsony szintű kompetenciával a felsőfok teljesítése szinte lehetetlen" - tette hozzá.

Magasabb összegű ösztöndíj kellene?

Úgy tűnik, egyelőre a hiányszakmát tanulóknak kiírt Szabóky Adolf Szakképzési Ösztöndíj sem jelent elég nagy vonzerőt a felvételizők számára - a szakközépiskolások tanulmányi eredményüktől függően havi 10-35 ezer forintot kaphatnak a képzési ciklus ideje alatt . "Ennél jóval magasabb összeg kellene ahhoz, hogy valódi segítség legyen azoknak a diákoknak, akik a megélhetási problémák miatt az iskola után dolgoznak, ezért éppen a tanulásra nem marad már idejük" - mondta Tóth József, hozzátéve: az ösztöndíjnak teljesítményalapúnak kell lennie, elvárásokat kell megfogalmazni, és "érdemes lenne kötni valamihez, például ha valaki otthagyja az iskolát, akkor vissza kellene fizetnie az ösztöndíjat". 

Úgy rossz, ahogy van - tényleg nagy baj van a középiskolai felvételivel

"A rendszer úgy rossz, ahogy van" - fogalmazott meg sommás véleményt a középiskolai felvételiről az Eduline-nak a Magyartanárok Egyesületének elnöke, akinek véleményével alighanem oktatáskutatók, gyermekpszichológusok is egyetértenek. De mivel lehetne helyettesíteni a jelenlegi felvételit? Körzetes középiskola vagy sorsolásos rendszer? És vajon rontana-e a helyzeten, ha a kormány az összes középiskolát arra kötelezné, tartson írásbeli felvételit?

 

Támogatja a tankerület az újraválasztását annak az iskolaigazgatónak, aki megpróbálhatta eltitkolni a diákok szexuális zaklatását Közoktatás Székács Linda

Támogatja a tankerület az újraválasztását annak az iskolaigazgatónak, aki megpróbálhatta eltitkolni a diákok szexuális zaklatását

Ha még egyszer rosszat mernek mondani, akkor bajba kerülhetnek - ezt mondta az iskolaigazgató azoknak az általános iskolás diáklányoknak, akik négy évvel ezelőtt segítségért fordultak hozzá egy őket fogdosó, iskolai foglalkozáson jelenlévő férfi miatt. Az ügyben szeméremsértés miatt indult eljárás, és bár a bíróság szerint az iskola hárított, a tankerület ma már máshogy vélekedik.