Az állami iskolákat egyre több szülő utasítja el Közoktatás
Eduline

Az állami iskolákat egyre több szülő utasítja el

Egyre többen hagyják ott az állami iskolákat és igyekeznek bejutni az alternatív iskolákba.

Horn György, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium igazgatója azt mondta, idén hozzájuk a 60 helyre 460-an jelentkeztek, még úgy is, hogy átlagosan havi 70 ezer forint a tandíj.

Az érdeklődés nem meglepő, hiszen a tavalyi évben érettségizett 59 diákjuk 97 nyelvvizsgát tett le, ebből 30 felsőfokút és 21-en külföldi egyetemen tanulnak tovább – mondta el az igazgató a vg.hu-nak.

Mégsem a teljesítmény áll náluk a központban, hanem az érdeklődés, az érdekeltség és a személyesség, nem tantárgyakat hanem gyerekeket tanítanak. Mottójuk is az: „a gyerek nem az életre készül, hanem él”. A módszer működik, pedig később kezdődnek a tanórák, az érettségi évében egyéni tanrenddel lehet célzottan a pályaválasztásra készülni, és egy síszünettel több a pihenőidő is, mint az állami iskolákban. Sőt, idén már bevezették a teljes digitális oktatást, tehát nem könyvvel, csak egy laptoppal járnak a diákok iskolába.

Az igazgató úgy látja, egyfajta menekülés folyik az állami iskolákból, a szülők ugyanis megijedtek a túlszabályozott, központosított oktatási rendszertől. Az állami iskolákban a tanároknak se könnyű, hiszen egyszerre 7-8 osztályban is tanítanak, heti két-három órát, tehát 200-250 diákkal kellene foglalkozniuk.

„Az alternatív iskolák nagyon sokféle tantervvel dolgoznak, de a legtöbben közös, hogy ezekben az intézményekben működik egy mentor vagy patrónus program. Nálunk a patrónusként dolgozó pedagógusok a bérük majd felét azért kapják, hogy patrónusként foglalkoznak a diákokkal. Ők nem csak tantárgyakat tanítanak, hanem főleg az a feladatuk, hogy a gyerekek problémáival, lelki és mentális dolgaival foglalkozzanak. Erre pedig kötelezően fenntartott idő is van az iskolánkban, szerda délután nincs tanítás, hanem ez a program. Ezért lehetséges, hogy nálunk nemcsak a tanulási előmenetelre, de a gyerekek más sikereire is odafigyelünk és elismerjük azt. Tudunk róla, ha valaki sportban, közösségépítésben, kommunikációban vagy bármilyen művészetben kiemelkedő” – mondta.

Folyamatos növekszik a Waldorf-iskolákba járó gyermekek száma is. Míg a 2011-ben 4181 gyerek, addig az idei tanévben már több mint ötezer diák jár hozzájuk és három új iskolát is nyitottak, Székesfehérváron, Pakson és Dunaújvárosban. A legtöbb szülőt főleg az érdekli, hogy mekkorák az osztályok és mennyi figyelem jut a gyerekükre. Főleg a túlzsúfolt osztályok, a nagy leterheltség és a merev szabályok miatt viszik állami iskolából vagy állami iskola helyett Waldorfba a gyerekeket.