Az iskolarendszer átalakításának, átszervezésének az volt a célja, hogy Magyarországon minden gyermek a képességeihez mérten tudjon a köznevelési rendszerben képesítést szerezni - mondta a köznevelési államtitkár szerdán a Miskolci Egyetemen tartott szakmai tanévnyitón. Czunyiné Bertalan Judit szerint a pedagógus-életpályamodell olyan egzisztenciális elismerést ad, amely hosszú idő után helyén kezeli a tanárok elvégzett munkáját.
Czunyiné Bertalan Judit úgy fogalmazott: minden gyermeknek képességéhez mérten kell azt a lehetőséget megteremteni, hogy a megfelelő képzettséget megszerezze. Beszélt arról is, hogy amikor a köznevelés átalakításáról döntött a parlament, akkor azt a célt tűzte ki, hogy a magyar köznevelési rendszernek egyben kell megőriznie az ezeréves magyar iskolatörténet, a magyar iskolák hagyományát, értékeit, a magyar nemzethez és az európai történelemhez hozzáadott értékét.
Ugyanakkor a köznevelésnek a gyerekeket fel kell készítenie arra a világra, amely más típusú motivációt, attitűdöt igényel a tanároktól, az iskolarendszertől - tette hozzá, megjegyezve: "a köznevelés azon túl, hogy iskola, hogy pedagógus, hogy fenntartó, azon túl, hogy jogi környezet, tanév, határidő", azon kívül az iskolának van egy "nyomot is hagyó lehetősége". Mi vár a diákokra és a tanárokra a 2014/2015-ös tanévben? Összefoglalónkat itt olvashatjátok.
Ez nem más, mint hogy képes a gyerekeknek a tudáson és a képzettségen kívül a pedagógusok nevelő munkájának köszönhetően identitást is adni, mert ez elengedhetetlen a boldoguláshoz. A köznevelés megújítása ezt a célt is szolgálja - szögezte le. Hozzátette: a pedagógus nemcsak tudást, hanem értéket is közvetít, orientál, a pedagógusok felelőssége nemcsak a napi tanításban, hanem a pályaválasztási orientációban is rendkívül nagy.
Czunyiné Bertalan Judit hangsúlyozta: a szellemi mellett stratégiai kérdés a felnövekvő generáció testi egészsége is, ezért folytatódik a mindennapos testnevelés programja, erre a célra a kormány az idén hárommilliárd forintot költ; épülhetnek új tornatermek. A pedagógus-életpályáról szólva azt mondta: hosszú idő után először kapnak a minőségi fejlődést is díjazó egzisztenciális elismerést a pedagógusok, amely a társadalomban helyén kezeli az elvégzett munkájukat.
Az államtitkár ugyancsak szólt az idei tanévtől működő szaktanácsadói és tanfelügyeleti rendszerről, megemlítve: ez nem azt jelenti, hogy bárki is megfigyelőket küld a tantermekbe. A tanfelügyelet egyfajta kontroll lesz, "egy külső kontroll", amely építő, segítő szakmai támogatást ad a pedagógusoknak. Ez egy olyan minőségi ellenőrzést jelent a köznevelési rendszerben, ahol pedagógus minősít pedagógust - mondta Czunyiné Bertalan Judit. A pedagógus-életpályamodellről szóló összes cikkünket itt találjátok, a tanfelügyeletről pedig itt olvashattok.
Az idén három egymást követő napon, az ország három helyszínén, de ugyanazzal a programmal rendeznek szakmai tanévnyitó konferenciákat. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelési államtitkársága és háttérintézményei által tartott rendezvényeken mintegy háromezer pedagógus értesülhet személyesen a legújabb köznevelési irányokról. Kedden a fővárosban, szerdán Miskolcon, csütörtökön pedig Pécsen tartanak ilyen konferenciát.
Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről! |