Itt a feketeleves: ezeken kellene változtatnia a tanároknak és a szülőknek Közoktatás
Eduline

Itt a feketeleves: ezeken kellene változtatnia a tanároknak és a szülőknek

A szülők, a tanárok és a munkaadók hozzáállásának megváltoztatására lenne szükség ahhoz, hogy a lányok is képviseltetni tudják magukat a műszaki és a tudományos szakmák területén - derül ki az OECD friss, a 2012-es PISA-felmérés eredményeit feldolgozó tanulmányából.

Annak ellenére, hogy a PISA-teszteken hasonló eredményt érnek el, a 15 éves lányok körében húszból kevesebb mint egy gondolkodik abban, hogy tudományos, technológiai, mérnöki vagy matematikai karriert (STEM - Science, Technology, Engineering, Mathematics) fut majd be, pedig ezek a foglalkozások elismertek és a legjobban fizetettek. A fiúk körében ötből egy diák viszont ilyen pályáról álmodik - derül ki az OECD új, ''The ABC of Gender Equality in Education: Aptitude, Behaviour, Confidence'' című tanulmányából, amely a 2012-es PISA-felmérés eredményeire, illetve az ahhoz kapcsolódó kérdőívekre épül.

Ennek egyik oka, hogy a lányok ezeken a területeken kevesebb önbizalommal rendelkeznek, a szülők pedig kevésbé várják tőlük, hogy ezeken a területeken fognak dolgozni. Míg a fiúk esetében a szülők 50 százaléka számított erre Chilében, Portugáliában és Magyarországon is, a lányok esetében 20 százalék alatti volt az arány ugyanolyan teljesítmény esetén. A PISA-felmérést háromévente végzik el az OECD-országokban, 2012-ben siralmas volt a magyar diákok teljesítménye - a részleteket itt olvashatjátok.

A tanulmány szerint a fiúk jobban ki vannak téve az alulteljesítés, a motiváció elvesztése és így az iskolából való kihullás esélyének. Az alacsony teszteredménnyel rendelkezők körében tízből hat diák fiú: az OECD-országok átlagában ez a fiúk körében a diákok 13,7, a lányok körében pedig 9,3 százalékát jelenti. Magyarországon 15,4, illetve 10,7 az alacsonyan teljesítők aránya. A PISA-felméréssel kapcsolatos összes cikkünket itt olvashatjátok.

A kutatás szerint a nemek közötti arányok már egy kis odafigyeléssel is javíthatóak a szülők és a tanárok által: a fiúk például inkább képregényeket és újságokat, a lányok pedig regényeket és magazinokat szeretnek olvasni, amelyet a tanteremben és otthon is érdemes lehetővé tenni. A fiúk teljesítményét pedig a videójátékok is javították.

Matematikából a fiúk a 64 vizsgált ország körülbelül felében jobban teljesítenek. Az olyan tanítási módszerek, mint a megoldás diákokkal való elmagyaráztatása, a tanultak osztálytermen kívüli alkalmazása vagy az önálló munka jelentősen javítanak az eredményeken, különösen a lányok esetében.  

A tanulmány szerint a tanárok a lányoknak következetesen jobb jegyeket adnak ugyanarra a teljesítményre, ennek oka pedig az, hogy ők jobban figyelnek és viselkednek órán. Az ebből fakadó kisebb erőfeszítés azonban a munkaerő-piacon később hátránnyal jár majd a lányok számára.

A lányok körében ugyanakkor többen érzik magukat tanácstalannak, ha egy matekpéldát kell megoldaniuk: az OECD-átlag a körükben 34,6 százalék, míg a fiúk körében 25,2 százalék. Magyarországon a tizenöt éves diákok körében a lányok 39,6, a fiúk 30,8 százaléka szorong a matek miatt.

A munkaadók szintén előlítéletesek: a fiúk nagyobb eséllyel helyezkednek el gyakornokként, és találnak munkát állásbörzéken vagy karriertanácsadókon keresztül. A vállalatok a lányokat kevésbé tudják személyesen elérni: ők inkább az interneten böngészik a meghirdetett pozíciókat. Mely diplomákkal lehet a legjobban keresni Magyarországon? Erről itt olvashattok.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!