Itt a feketeleves: ezeken kellene változtatnia a tanároknak és a szülőknek Közoktatás
Eduline

Itt a feketeleves: ezeken kellene változtatnia a tanároknak és a szülőknek

A szülők, a tanárok és a munkaadók hozzáállásának megváltoztatására lenne szükség ahhoz, hogy a lányok is képviseltetni tudják magukat a műszaki és a tudományos szakmák területén - derül ki az OECD friss, a 2012-es PISA-felmérés eredményeit feldolgozó tanulmányából.

Annak ellenére, hogy a PISA-teszteken hasonló eredményt érnek el, a 15 éves lányok körében húszból kevesebb mint egy gondolkodik abban, hogy tudományos, technológiai, mérnöki vagy matematikai karriert (STEM - Science, Technology, Engineering, Mathematics) fut majd be, pedig ezek a foglalkozások elismertek és a legjobban fizetettek. A fiúk körében ötből egy diák viszont ilyen pályáról álmodik - derül ki az OECD új, ''The ABC of Gender Equality in Education: Aptitude, Behaviour, Confidence'' című tanulmányából, amely a 2012-es PISA-felmérés eredményeire, illetve az ahhoz kapcsolódó kérdőívekre épül.

Ennek egyik oka, hogy a lányok ezeken a területeken kevesebb önbizalommal rendelkeznek, a szülők pedig kevésbé várják tőlük, hogy ezeken a területeken fognak dolgozni. Míg a fiúk esetében a szülők 50 százaléka számított erre Chilében, Portugáliában és Magyarországon is, a lányok esetében 20 százalék alatti volt az arány ugyanolyan teljesítmény esetén. A PISA-felmérést háromévente végzik el az OECD-országokban, 2012-ben siralmas volt a magyar diákok teljesítménye - a részleteket itt olvashatjátok.

A tanulmány szerint a fiúk jobban ki vannak téve az alulteljesítés, a motiváció elvesztése és így az iskolából való kihullás esélyének. Az alacsony teszteredménnyel rendelkezők körében tízből hat diák fiú: az OECD-országok átlagában ez a fiúk körében a diákok 13,7, a lányok körében pedig 9,3 százalékát jelenti. Magyarországon 15,4, illetve 10,7 az alacsonyan teljesítők aránya. A PISA-felméréssel kapcsolatos összes cikkünket itt olvashatjátok.

A kutatás szerint a nemek közötti arányok már egy kis odafigyeléssel is javíthatóak a szülők és a tanárok által: a fiúk például inkább képregényeket és újságokat, a lányok pedig regényeket és magazinokat szeretnek olvasni, amelyet a tanteremben és otthon is érdemes lehetővé tenni. A fiúk teljesítményét pedig a videójátékok is javították.

Matematikából a fiúk a 64 vizsgált ország körülbelül felében jobban teljesítenek. Az olyan tanítási módszerek, mint a megoldás diákokkal való elmagyaráztatása, a tanultak osztálytermen kívüli alkalmazása vagy az önálló munka jelentősen javítanak az eredményeken, különösen a lányok esetében.  

A tanulmány szerint a tanárok a lányoknak következetesen jobb jegyeket adnak ugyanarra a teljesítményre, ennek oka pedig az, hogy ők jobban figyelnek és viselkednek órán. Az ebből fakadó kisebb erőfeszítés azonban a munkaerő-piacon később hátránnyal jár majd a lányok számára.

A lányok körében ugyanakkor többen érzik magukat tanácstalannak, ha egy matekpéldát kell megoldaniuk: az OECD-átlag a körükben 34,6 százalék, míg a fiúk körében 25,2 százalék. Magyarországon a tizenöt éves diákok körében a lányok 39,6, a fiúk 30,8 százaléka szorong a matek miatt.

A munkaadók szintén előlítéletesek: a fiúk nagyobb eséllyel helyezkednek el gyakornokként, és találnak munkát állásbörzéken vagy karriertanácsadókon keresztül. A vállalatok a lányokat kevésbé tudják személyesen elérni: ők inkább az interneten böngészik a meghirdetett pozíciókat. Mely diplomákkal lehet a legjobban keresni Magyarországon? Erről itt olvashattok.

Tetszett a cikk? Kövess minket a Facebookon is, és nem fogsz lemaradni a fontos hírekről!

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely

Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.