Jelnyevet tanító programot alkottak magyar diákok, az Akadémia sok tehetségre lelt Közoktatás
eduline/mti

Jelnyevet tanító programot alkottak magyar diákok, az Akadémia sok tehetségre lelt

Húszévesnél fiatalabb diákok több mint 20 pályázatát díjazták a 25. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny hétfői eredményhirdetésén a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) budapesti székházában.

Az MTA székházában fogadták a tehetségeket.

A versenyen első helyezést ért el Tóth Fanni és Horváth Roland Interaktív jelnyelvet tanító és gyakorló szoftver; Udvardi Péter Mikro-elektromechanikai struktúra alacsony frekvenciás hangok és rezgések érzékelésére; valamint Imets Tamás Egy eszköz az elmének című pályamunkája.

Második helyezett lett Nagy Enikő és Sivák Levente ruhába építhető adatrögzítő egysége, Pogány Martina Alíz és Tomori Vince különféle oldatok pH-értékét mobiltelefonnal meghatározó megoldása, valamint a Zrínyi Miklós Gimnázium diákjaiként Sztranyovszky Lóránt és Varga János is, akik munkájukkal arra keresték a választ, hogy felállítható-e egy Scoville-jellegű skála a torma csípősségének jellemzésére.

A témában ajánljuk

György Levente és Dömsödi Bálint Kritikus védelmi szövetség gráfokban; valamint Sipos Bence Okos polcok a konyhában című pályázatát harmadik hellyel jutalmazták, csakúgy, mint az ivóvízből aktív szén és ioncserélő segítségével szerves anyagokat eltávolító Szvoreny Viktort, és az intelligens virágcserepet építő Nagy Simon Józsefet. A helyezést elért pályázatok 12 hónapig részesülnek havi ösztöndíjban, emellett pénzjutalom jár az első és második helyezetteket felkészítő tanároknak is. Különdíjjal jutalmazták a verseny legjobb határon túli helyezettjét, a csíkszeredai Imets Tamást, a legfiatalabb helyezettnek járó külön elismerést pedig a 2001-ben született Horváth Roland vehette át.

A Magyar Innovációs Szövetség (MISZ) által szervezett verseny ünnepélyes díjátadóján Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár kiemelte: a köznevelési rendszer ma megfelelő keretet biztosít ahhoz, hogy az iskolákban eredményes tehetséggondozást lehessen végezni. 2016-ban 2,8 milliárd forint forrás áll rendelkezésre a Nemzeti Tehetség Program keretében megvalósuló pályázatokra - fűzte hozzá a politikus.

Lovász László, az MTA elnöke a versenyt értékelve úgy fogalmazott: rengeteg tudás, ötlet, innováció, tehetség és munka áll a pályázatok mögött. Úgy vélte: a díjazottak megmutatták, hogy fiatal koruk ellenére rendelkeznek a tudományfejlesztéshez szükséges képességekkel és készségekkel.