Siralmas a magyar diákok eredménye a PISA-teszten: itt a friss felmérés Közoktatás
Eduline

Siralmas a magyar diákok eredménye a PISA-teszten: itt a friss felmérés

Évek óta téma, hogy a magyar diákok mennyire rosszul teljesítenek a háromévente megrendezett PISA-felméréseken. 2009 és 2012 között is már romlottak a mutatók, és ez azóta sem állt meg: a legújabb eredmények szerint a 2012-es, pocsék teljesítményt is sikerült alulmúlni idén.

A legfrissebb felmérés eredményei szerint a teljes lista utolsó fertályában foglalunk helyet. Míg az OECD-átlag 493-500 pont, a magyar diákok átlagteljesítménye 472-477 pont. Ezzel a 27-29. helyet sikerült megcsípni a 35 OECD-ország közül.

2012-ben 494 pontot értek el a magyar diákok természettudományból, idén 17 ponttal kevesebbet. Szövegértésből 18 pont (488 után 470 pont) a visszaesés három év alatt, matematiákból változatlan eredményt értek el, 477 pontot.

 

Ez azt jelenti, hogy 2006 óta átlagosan  9 ponttal lettek rosszabbak a magyar gyerekek eredményei természettudományokból, szövegértésből pedig 12 pontos a visszaesés. Matematikából 4 pont az átlagos csökkenés. (Grafikonokat itt találtok)

 

PISA-vizsgálatok
A PISA-vizsgálatokat az 1990-es végén az OECD (Organization for Economic Co-operation and Developement – Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) hívta életre. Magyarország már az első, 2000-es PISA-vizsgálatban is részt vett. A PISA-vizsgálatot azzal a céllal hozta létre az OECD, hogy az oktatási rendszerek teljesítményét és egyéb jellemzőit mérje oly módon, hogy a modern, tudásalapú munkaerőpiac szempontjából fontos képességek – a szövegértés, az alkalmazott matematikai, valamint az alkalmazott természettudományi műveltség – területén vizsgálja a tankötelezettség végéhez közeledő, tizenöt éves tanulók tudását.

Természettudományok tekintetében az OECD-átlag 493 pont, a magyar diákoké 477. A szövegértésnél 493 pontos OECD-átlaghoz képest csak 470 pont a hazai diákok átlaga. Matekból sem vagyunk sajnos jobbak, 490-et kellett volna elérni az átlaghoz, de csak 477 sikerült.

A legjobbak között az ázsiai országokon kívül ott van még Finnország és Észtország is. Szingapúr, Japán, Korea és Kanada stabilan jól teljesít. Szintén a legjobbak közt kapott helyet Tajvan, Hongkong és Vietnám, de Kína sincs lemaradva.

A környékről a szlovén és a lengyel diákok teljesítettek a legjobban, de ők már más ligában játszanak, és a világelithez mérhetik magukat.

Sovány vigasz, de Románia és Szlovákia nálunk is rosszabbul teljesít oktatás terén.

Egyetlen mutatónk lett zöld a grafikonoknál: a fiúk és lányok esélyegyenlőségét tekintve az átlag fölött sikerült teljesíteni.

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.