Betiltották a nyári házi feladatot Kínában Közoktatás
MTI

Betiltották a nyári házi feladatot Kínában

Megtiltotta a kínai oktatási minisztérium, hogy az első és második osztályosoknak írásos házi feladatot adjanak...

Megtiltotta a kínai oktatási minisztérium, hogy az első és második osztályosoknak írásos házi feladatot adjanak nyárra az iskolák, a kormány enyhítene ugyanis a gyerekekre nehezedő terheken.

A rendelkezés az ország minden részére vonatkozik, célja az indoklás szerint az, hogy a gyerekeknek több idejük maradjon a természet felfedezésére és társadalmi tevékenységekben való részvételre. Előírták azt is, hogy a nyári szünidő alatt a tanárok ne indítsanak magolásra kényszerítő nyári iskolákat, a szülők pedig válogassanak "ésszerűen" a nyári órák közül.

A tiltással a minisztérium egyértelműen a kisgyerekekre nehezedő nyomást és túlzott terheket kívánja enyhíteni. Ugyanezzel a céllal április elején új kampányt hirdettek, amelyben a túl sok leckét adó iskolák listázásával fenyegettek.

A kínai iskolák rengeteg házi feladatot adnak a diákoknak, a rendszer jellegéből fakadóan pedig a legjobb helyekért való versengés már óvodában elkezdődik. Hogy gyermekeik tanulmányait - így pedig későbbi karrierjüket - biztosítsák, a kínai szülők késő estig tartó különórákra íratják gyermekeiket, akik gyakran már ötéves korukban zene-, tudomány- és nyelvórán töltik csaknem összes szabadidejüket.

Az intézkedés eddig jelentős változást nem hozott, és a mostani rendelkezések bírálói ugyancsak azt hangoztatják: először a rendkívül kompetitív oktatási struktúrát, a sorsdöntőként emlegetett, többnapos központi vizsgák rendszerét kell átalakítani. A szülők egy része attól fél, hogy a házi feladatok nélkül a gyerekek "elvesztegetik" majd a szünidőt, és lemaradnak az azt jobban felhasználó társaikkal szemben. Az oktatási szakemberek ugyanakkor azt emelik ki: a vidéki és városi iskolák közt jelentős különbségek vannak, nem lehet egyfajta rendszert alkalmazni azok szabályozására.

Így szervezték át a gólyatáborokat a BME-n Felsőoktatás Kurucz Tünde

Így szervezték át a gólyatáborokat a BME-n

Mentálhigiénés szakember, választási lehetőség és „semmi sem kötelező” – a Műegyetemen az elmúlt év során változtattak a gólyatáborokon. A tavalyi vizsgálat eredményéről, az átszervezésekről és a pótfelvételiről Bihari Péterrel, a BME oktatási rektorhelyettesével és Lévai Imrével, az egyetem hallgatói képviseletének elnökével beszélgettünk.