Munkaerőpiaci tükör: aggasztó képet fest a középiskolások teljesítménye Közoktatás
Gál Luca

Munkaerőpiaci tükör: aggasztó képet fest a középiskolások teljesítménye

A PISA és az Országos Kompetenciamérés eredményei alapján jelentős visszaesés látható a középiskolások teljesítményében – utóbbinál különösen a 8. és 10. évfolyamon. A javuló tendencia a COVID-járvány után megtört, és ez aggasztó képet fest a tanulók tudásszintjéről.

A HUN-REN Kutatóközpont legújabb tanulmánya, a Munkaerőpiaci tükör szerint a középiskolások teljesítménye látványosan romlott az elmúlt években. A 2022-es Országos Kompetenciamérés adatai alapján különösen a 8. és 10. évfolyamon tört meg a korábbi javuló tendencia, amit a kutatók elsősorban a 2020-as év fordulópontjához, vagyis a COVID-időszakhoz kötnek.

  • A PISA és az OKM adatai is teljesítménycsökkenést mutatnak
  • A 2020-as év fordulópont volt: megtört a korábbi javuló trend
  • A legnagyobb visszaesés a 8. és 10. évfolyamon látszik
  • A különböző mérési módszerek eltérő képet adnak a tudásszintről
  • A COVID-19 hatása jelentős, de más tényezők is közrejátszhatnak

Mit mutatnak a mérések?

PISA

A legutóbbi, 2022-es PISA-felmérés szerint a magyar diákok teljesítménye vegyes képet mutat. Matematikából jelentős visszaesés történt 2018-hoz képest, míg szövegértésből és természettudományból nem volt számottevő változás. Ugyanakkor a 2022-es matematika- és szövegértési eredmények Magyarország PISA-történetének egyik leggyengébb pontját jelentették. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a magyar diákok eredményei – a 2006-os természettudományos átlageredményt leszámítva – minden vizsgált területen az OECD-átlag alatt maradtak. Bár nem minden eltérés szignifikáns, a folyamatosan gyengébb eredmények és a negatív trendek aggasztó képet festenek a magyar közoktatás állapotáról.

OKM

A hazai Országos Kompetenciamérés (OKM) adatai alapján a 6. évfolyamosok teljesítménye az elmúlt években stabil maradt, míg a 8. és 10. osztályosok eredményei 2010 és 2019 között javultak, majd a 2020-as évet követően – a járvány és az online oktatás bevezetése után – látványosan visszaestek. Ez a törés egyértelműen jelzi, hogy a tanulók fejlődését jelentősen befolyásolta a COVID-időszak, és a felsőbb évfolyamokat érintette leginkább. A szövegértési és matematikai eredmények alapján különösen aggasztó, hogy a korábban felfelé ívelő trendet nem sikerült visszaállítani.

Folytatja a Belügyminisztérium az egyeztetéseket a kompetenciamérés osztályozásáról

Különböző modszertanok

A két mérés eltérő módszertana más-más képet fest: míg a PISA a 15 évesek tudását méri függetlenül az iskolatípustól vagy évfolyamtól, az OKM az adott évfolyamokat (6., 8., 10.) vizsgálja, függetlenül az életkortól. Ezek a különbségek magyarázhatják, miért mutatnak eltérő trendeket – de a hosszú távú visszaesés így is aggasztó.

Mi állhat a háttérben?

A szakértők szerint az iskolabezárások és az online oktatás hatása nem hagyott nyom nélkül: különösen a felsőbb évfolyamoknál mutatkozik jelentős visszaesés. Ugyanakkor más tényezők, például a tantervi változások, a pedagógusok túlterheltsége vagy a diákok motivációjának csökkenése is közrejátszhatnak.

 

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.