"Szintek szerint tanítjuk a diákokat, nem mindenkinek ugyanazt és ugyanúgy" Közoktatás
Kurucz Tünde

"Szintek szerint tanítjuk a diákokat, nem mindenkinek ugyanazt és ugyanúgy"

Empátia, elfogadás, önálló gondolkodás – ezek azok az értékek, amelyek meghatározzák a Gyermekek Háza középiskolájának mindennapjait. Lányi Marietta, az intézmény pedagógiai vezetője szerint az iskolájuk azoknak szól, akik hisznek abban, hogy lehet jókedvvel, együttműködéssel tanulni.

A Gyermekek Háza korábban évtizedeken át általános iskolaként működött, majd 2019-ben indították el a középiskolai programot.

A szülők és diákok részéről is nagy igény mutatkozott arra, hogy az általános iskolai évek után is folytathassák az alternatív oktatást, tandíjmentesen

– nyilatkozta Lányi Marietta a HVG Középiskola 2025 kiadványában . Az iskola mára az integrált nevelésről – mai nevén inklúzóról – vált ismertté. Az osztályokban a fogyatékossággal élő diákok aránya körülbelül tíz százalék, akik hallássérültek, mozgássérültek, autisták vagy Down-szindrómások.

HVG Középiskolai rangsor 2025

Idén is összeállította a középiskolai rangsorát a HVG. Nézd meg a teljes listát Magyarország száz legjobb középiskolájáról a hvg360-on. A nyomtatott kiadványt, amely bővebb ismertetőt is tartalmaz, itt tudod megrendelni, vagy október 25-től az újságárusoknál is beszerezhető.


Az iskola legfőbb alapelve, hogy már az általános iskolában is elhagyják a frontális oktatást, helyette kooperatív tanulási formákat alkalmaznak. „Szintek szerint tanítjuk a diákokat, nem mindenkinek ugyanazt és ugyanúgy. A cél az, hogy a tanulók megtanuljanak felelősséget vállalni és önállóan gondolkodni” – fogalmazott a pedagógiai vezető.

A gimnázium nem csak azoknak nyitott, akik korábban is itt tanultak. A felvételi eljárás részeként játékos feladatokkal mérik fel a diákok kooperációs készségeit, valamint egyéni beszélgetések során derül ki, hogy mennyire illeszkedik a jelentkező személyisége az iskola szemléletéhez. Lányi Marietta szerint azoknak való ez az iskola, akik elfogadják a környezet sokszínűségét, és nem idegenkednek attól, hogy fogyatékkal élő társaikkal tanuljanak egy osztályban.

A legfontosabb tudnivalók a 2025-ös középiskolai felvételiről


A Gyermekek Házában az információszerzés módszere is eltérő a hagyományos iskolákétól. A diákokat arra bíztatják, hogy maguk kutassanak, dolgozzanak fel témákat, majd osszák meg azokat társaikkal. „Hiszünk abban, hogy a heterogén közeg a legfejlesztőbb” – mondja Lányi Marietta. Az órákon rendszeresek a véleményütköztetések, amelyek során nem csak a tanáré lehet az utolsó szó.

Az értékelési rendszer is egyedi: érdemjegyek helyett szöveges visszajelzést kapnak a tanulók, illetve az elvégzett feladatokra adott százalékokból alakul ki a félévi és évvégi osztályzat. Felelés helyett előadásokat, projektmunkákat készítenek a diákok.

Az iskola gimnáziumi képzése ötéves, angol nyelvi előkészítő évvel, amely során nemcsak a nyelvtudás fejlesztésére helyezik a hangsúlyt, hanem tanulásmódszertant is oktatnak. Az intézményben az első gimnáziumi osztály 2023-ban érettségizett, kiemelkedő eredményekkel: több diák több tantárgyból is sikeres emelt szintű vizsgát tett.

A teljes cikket a hvg360-on tudjátok elolvasni.

 

 

Támogatja a tankerület az újraválasztását annak az iskolaigazgatónak, aki megpróbálhatta eltitkolni a diákok szexuális zaklatását Közoktatás Székács Linda

Támogatja a tankerület az újraválasztását annak az iskolaigazgatónak, aki megpróbálhatta eltitkolni a diákok szexuális zaklatását

Ha még egyszer rosszat mernek mondani, akkor bajba kerülhetnek - ezt mondta az iskolaigazgató azoknak az általános iskolás diáklányoknak, akik négy évvel ezelőtt segítségért fordultak hozzá egy őket fogdosó, iskolai foglalkozáson jelenlévő férfi miatt. Az ügyben szeméremsértés miatt indult eljárás, és bár a bíróság szerint az iskola hárított, a tankerület ma már máshogy vélekedik.