Empátia, elfogadás, önálló gondolkodás – ezek azok az értékek, amelyek meghatározzák a Gyermekek Háza középiskolájának mindennapjait. Lányi Marietta, az intézmény pedagógiai vezetője szerint az iskolájuk azoknak szól, akik hisznek abban, hogy lehet jókedvvel, együttműködéssel tanulni.
A Gyermekek Háza korábban évtizedeken át általános iskolaként működött, majd 2019-ben indították el a középiskolai programot.
A szülők és diákok részéről is nagy igény mutatkozott arra, hogy az általános iskolai évek után is folytathassák az alternatív oktatást, tandíjmentesen
– nyilatkozta Lányi Marietta a HVG Középiskola 2025 kiadványában . Az iskola mára az integrált nevelésről – mai nevén inklúzóról – vált ismertté. Az osztályokban a fogyatékossággal élő diákok aránya körülbelül tíz százalék, akik hallássérültek, mozgássérültek, autisták vagy Down-szindrómások.
HVG Középiskolai rangsor 2025 |
Idén is összeállította a középiskolai rangsorát a HVG. Nézd meg a teljes listát Magyarország száz legjobb középiskolájáról a hvg360-on. A nyomtatott kiadványt, amely bővebb ismertetőt is tartalmaz, itt tudod megrendelni, vagy október 25-től az újságárusoknál is beszerezhető. |
Az iskola legfőbb alapelve, hogy már az általános iskolában is elhagyják a frontális oktatást, helyette kooperatív tanulási formákat alkalmaznak. „Szintek szerint tanítjuk a diákokat, nem mindenkinek ugyanazt és ugyanúgy. A cél az, hogy a tanulók megtanuljanak felelősséget vállalni és önállóan gondolkodni” – fogalmazott a pedagógiai vezető.
A gimnázium nem csak azoknak nyitott, akik korábban is itt tanultak. A felvételi eljárás részeként játékos feladatokkal mérik fel a diákok kooperációs készségeit, valamint egyéni beszélgetések során derül ki, hogy mennyire illeszkedik a jelentkező személyisége az iskola szemléletéhez. Lányi Marietta szerint azoknak való ez az iskola, akik elfogadják a környezet sokszínűségét, és nem idegenkednek attól, hogy fogyatékkal élő társaikkal tanuljanak egy osztályban.
A Gyermekek Házában az információszerzés módszere is eltérő a hagyományos iskolákétól. A diákokat arra bíztatják, hogy maguk kutassanak, dolgozzanak fel témákat, majd osszák meg azokat társaikkal. „Hiszünk abban, hogy a heterogén közeg a legfejlesztőbb” – mondja Lányi Marietta. Az órákon rendszeresek a véleményütköztetések, amelyek során nem csak a tanáré lehet az utolsó szó.
Az értékelési rendszer is egyedi: érdemjegyek helyett szöveges visszajelzést kapnak a tanulók, illetve az elvégzett feladatokra adott százalékokból alakul ki a félévi és évvégi osztályzat. Felelés helyett előadásokat, projektmunkákat készítenek a diákok.
Az iskola gimnáziumi képzése ötéves, angol nyelvi előkészítő évvel, amely során nemcsak a nyelvtudás fejlesztésére helyezik a hangsúlyt, hanem tanulásmódszertant is oktatnak. Az intézményben az első gimnáziumi osztály 2023-ban érettségizett, kiemelkedő eredményekkel: több diák több tantárgyból is sikeres emelt szintű vizsgát tett.
A teljes cikket a hvg360-on tudjátok elolvasni.