Egyre kevesebb pedagógus dolgozik teljes munkaidőben, ez az oka Közoktatás
Kurucz Tünde

Egyre kevesebb pedagógus dolgozik teljes munkaidőben, ez az oka

5 ezer fővel csökkent az elmúlt néhány évben a teljes munkaidős pedagógusok száma, miközben egyre több tanár dolgozik részmunkaidőben.

A Népszava megvizsgálta, hogyan alakult a teljes munkaidőben dolgozó pedagógusok száma az elmúlt években Köznevelési Információs Rendszer adatai szerint:

  • 2020 októberében: 132 084 fő
  • 2021:131 233 fő
  • 2022: 129 170 fő
  • 2023 októberében:126 966 fő.

Ezzel párhuzamosan egyre több pedagógust alkalmaznak részmunkaidőben. 2020-as 12528 főről 14752 főre emelkedett 2023 októberére. Eközben a megbízási szerződéses, óraadók száma is enyhén nőtt: 11896 főről (2020-as adat) 12473 főre. A NOKS-os, vagyis a nevelő-oktató munkát segítők száma is növekedett ezalatt: 38304-ről 41485-re. Fontos megjegyezni, hogy a Köznevelési Információs Rendszer kizárólag a köznevelési intézmények adatait tartalmazza, a szakképző intézményekét nem.

Totyik Tamás, Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke a lapnak úgy fogalmazott, hogy elsősorban azért csökkent a teljes munkaidős pedagógusok száma, mert az elmúlt években többen mentek nyugdíjba, mint amennyi frissdiplomás lépett a pályára vagy rövidebb-hosszabb idő után visszament tanítani.

 


Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el Felsőoktatás Székács Linda

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el

A magyar felsőoktatás-politika évről évre sikerként könyveli el, hogy nagyjából az elmúlt három évben jelentősen nőtt a magyar egyetemekre jelentkezők és felvettek száma. Arról viszont nincsenek statisztikák, hogy a felvettek közül végül ténylegesen hányan iratkoznak be és kezdik el a tanulmányaikat a magyar intézményekben. A meglévő adatok viszont azt mutatják; gyakran épp a legtehetségesebb diákok azok, akik nem itthon folytatják.