Önbizalomhiány miatt kevesebb lány választja a műszaki továbbtanulást Közoktatás
Gál Luca

Önbizalomhiány miatt kevesebb lány választja a műszaki továbbtanulást

A 11. osztályos lányok jobb matematikai érdemjegyeket szereznek, mint a fiúk, mégis sokkal kevesebben választják az STEM (science, technology, engineering and math) pályákat - derült ki egy friss kutatásból.

Annak ellenére, hogy a lányok átlagosan jobb eredményeket érnek el a reál tárgyakból, a matematikai önbizalom a 11. osztályos fiúkban erősebb – derült ki abból az 1392 fős kutatásból, amelyet Becsei Lilla, a SOTE PhD hallgatója készített.

Az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség együttműködésével készült országos, reprezentatív kutatás a 11. osztályosok továbbtanulási terveit mérte fel, ami rámutatott arra, hogy a fiúk relatíve gyengébb matematikai osztályzataik ellenére is úgy érzik, mások jobb matekosnak tartják őket.

A kutatás eredményei szerint a STEM pályák mind a fiúknál, mind a lányoknál hátrébb sorolódnak a továbbtanulási lehetőségeik számbavételekor. Utóbbiaknál még jobban is, mint az a megszerzett tudásuk, érdeklődésük alapján indokolt lenne – fejti ki a kutatást koordináló Becsei Lilla, aki hozzátette, hogy sok más mellett az iskolatípus és a regionális különbségek is látványosan hatnak a tanulók pályaválasztási elképzeléseire.

A kapott válaszok alapján egyértelműen kirajzolódik, hogy a gimnáziumba járók mindössze 15 százaláka gondolkodik abban, hogy STEM területen folytassa a tanulmányait. A technikumok esetében a megkérdezettek 22 százaléka döntene a műszaki felsőoktatási képzések mellett. Geográfiailag pedig a közép-dunántúli 11. osztályos diákok körében nagyobb az érdeklődés a STEM iránt, míg a dél-alföldiek és a dél-dunántúliak esetében a legkisebb. Budapest a középmezőnyben található ebben az összevetésben.

Mint kiderült, a fiúk nagyobb önbizalmára a szülői minta is hatással van.

„A szülők közül jellemzően az apák dolgoznak STEM területen, a megkérdezett tanulók több mint 15 százalékának STEM területen dolgozik az édesapja. Míg az anyáknak mindössze 2,6 százalékát sorolhattuk STEM foglalkozási területre. A felmérés azt tárta fel, hogy a mérnök anyukák lányai szinte minimális mértékben választják a STEM-et továbbtanuláskor. A szülői minta, ezen belüli is a női minta -- a pályaismereten túl – hatással van egy lány matematikával és műszaki tudományokkal kapcsolatos viszonyára”

– magyarázza Frank Péter, az EJMSZ Kutatás munkacsoportjának vezetője.

Hiába teljesítenek jobban a lányok a műszaki- és természettudományos tantárgyakban, a többségük sokkal közelebb érzi magához az olyan területeket, amelyekben kitüntetett szerep jut az emberi kapcsolatoknak.

 

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.