Miért nem szereti sok diák a matekot? Közoktatás
Gál Luca

Miért nem szereti sok diák a matekot?

A matek népszerűtlen a gyerekek körében, és a nemzetközi tendenciák hazánkat is érintik, kevesen választják a matematikatanári pályát.

Elterjedt gondolat, hogy matematikából Magyarországon rosszabbul teljesítenek a gyerekek, mint más országokban. Azonban ez nem teljesen igaz. A 2018-as PISA mérésben az OECD-átlag matematikából 489 pont volt. Magyarország a 481 pontos átlageredményével mindössze 8 ponttal marad el az átlagtól. Ez a mérésben részt vevő összes országot tekintve a 31–37. helyet jelenti.

Fontos a szülői szerep

Mégis a matematika még mindig az egyik legnépszerűtlenebb tantárgy a diákok körében. Ennek több oka is lehet. Az iskolai környezet sokban befolyásolhatja a gyerek hozzáállását a számoláshoz. Sokat segíthet a gyerekek , ha a tanár motiváló és bátorítja a gyerekeket. Ha a diákok nem tudják jól elsajátítani az alapokat, akkor a későbbiekben a komplexebb feladatok még nagyobb nehézségeket és akár az osztálytársaktól való lemaradást is eredményezheti.

Viszont a szülők szerepe is ugyanannyira fontos, mint a tanároké. Ha a szülők negatívan állnak a matekhoz (akár a rossz iskolai emlékek miatt), azt a gyerek egyből érzékeli, így nagyobb az esélye annak, hogy emiatt ő is hasonlóan fog a tantárgyhoz viszonyulni.

Amikor a matek örömet okoz

Nem lehetetlen elérni, hogy a diákok megszeressék a matematikát. Ennek egyik legjobb példája a Medve Matek, amelynek célja, hogy meghozza a gyerekek kedvét a matekozáshoz. A programban évente negyvenezer 8-18 éves korú magyar iskolást bevonva dolgoznak azon, hogy a matematikatanulást érdekesebbé és népszerűbbé tegyék. A Medve Matek mára már országos hatású támogatója lett a hazai matematikaoktatásnak, és számos díj mellett a tudományos élet neves szereplői is támogatják. A Medve Matek iskolákkal, tankerületekkel és legfőképpen azokkal a lelkes tanárokkal működik együtt, akik elhivatottan dolgoznak, hogy felkeltsék a gyerekek érdeklődését a tantárgy iránt, mely logikus gondolkodásra, problémamegoldásra és az érvek felépítésére neveli őket.

"Gondolkodni alapvetően fárasztó. Ez az egyik oka annak, amiért a matematika nem népszerű. Ez hasonló mint az edzés: tudjuk, hogy sokat kellene mozogni, de a többség mégsem mozog eleget, mert az izmainknak fárasztó. Másfelől, a mozgás, ugyanúgy mint a gondolkodás öröm is lehet. Ebből a szempontból jó a Medve Matek, mert megteremti azokat a kereteket, amelyekben a gondolkodás öröm"

- mondta el Keleti Tamás egyetemi tanár, az MTA doktora, az ELTE matematikatanár-képzésének szakfelelőse.

Programok

A Medve Matek minden évben számos rendezvénnyel és táborral készül a gyerekek és a tanárok számára egyaránt. A most novemberben induló Logirintus programjukat kifejezetten az iskolai matekórákra találták ki. Ennek során egy olyan ingyenes online kalandjátékkal játszhatnak az osztályok, ami vicces matek-, logikai-, pénzügyi- és rejtvényfeladatokkal tanítja a matematikát. A közös játékhoz 3-12. osztályosok csatlakozhatnak az iskolai matekóra keretében. A különböző tematikájú és nehézségű pályákon egyénileg vagy csapatban lehet játszani. A Logirintuson részt venni az iskolai matektanárokon keresztül lehet.

Tavasszal pedig szabadtéri csapatversenyeken lehet majd részt venni a Tavaszi Medve Matek Csapatversenyeken, aminek a feladatait a diákok a tanáraikkal közösen teljesíthetik a szabadban az ország számos pontján.

"Nemcsak Magyarországon, de az egész világon nem tudok ekkora és ilyen hangulatú eseményről, ahol ilyen sok ember mozog egyszerre és gondolkodik logikai fejtörőkön."

- mondta el Domokos Gábor alkalmazott matematikus, a Gömböc egyik feltalálója a szabadtéri versenyekről.

Matektanár-ünnep

A Medve Matek támogatja a tanárokat, az értelmiségi tanári és tanítói létet. Célja, hogy segítse a tanárok önbecsülését és társadalmi megbecsültségét. Ezért november 27-én a tanári hivatást ünneplő estet rendez a matektanárok tiszteletére. A vacsorával egybekötött eseményen szeretnék hálájukat kifejezni a tanároknak, akik azon dolgoznak, hogy növejék a hazai fiatalok esélyeit és versenyképessét a természettudomány, technológia, mérnök szakmák és a társadalomtudomány területén.