Setényi János: Részben megoldhatja a tanárhiányt a mesterséges intelligencia Közoktatás
Tornyos Kata

Setényi János: Részben megoldhatja a tanárhiányt a mesterséges intelligencia

Az oktatásban a feladatok egy részét át tudja venni a mesterséges intelligencia, de az ember-ember kapcsolatot nem a Mathias Corvinus Collegium (MCC) Tanuláskutató Intézetének igazgatója szerint.

"Tanár nem lesz soha, de mentor vagy tutor lehet a gép" – mondta az Infostartnak Setényi János, a Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézetének igazgatója. Szerinte nem baj, hogy megjelenik az oktatásban a mesterséges intelligencia, a kérdés az, hogy mit vesz át az embertől.

Példaként Olaszországot említette, ahol a Chat GPT-t betiltották a felsőoktatásban, mert a hallgatók ennek segítségével írták meg az esszéfeladatokat, míg az ELTE-n van professzor, aki viszont kötelezővé tenné a szemináriumán, és megtanítaná a diákokat, hogy intelligensen kérdezzenek a géptől, és intelligensen használják ezt az alapszolgáltatást. Setényi szerint a kettő között van a megoldás.

Ha megfontoltan használják a Chat GPT-t, akkor Setényi János szerint van létjogosultsága az oktatásban, valamennyire a tanárhiányt is orvosolhatja, mert az oktatásban a kulimunka részét át tudja venni, de az ember-ember kapcsolatot nem. "Van valami varázslatos abban, amikor ember emberrel dolgozik, ezt egy gép nem tudja pótolni" – mondta.

A jelenlegi fejlesztések arra irányulnak, hogy az oktatásban a robotmunkát váltsák ki. Setényi Jámos szerint ilyen a személyre szabott feladatok kiadása, a diagnosztikus, a gyakorlás, mert "a gépnek végtelen türelme van", a dolgozatjavítás, a tesztek kiértékelése. "Az ilyen típusú ügyeket, amelyek rengeteg energiát visznek el a pedagógusoktól, a szalagmunka részét a tanítás-tanulás varázslatánál át tudja venni a gép."