Itt vannak az eredmények: változatlanul vagy gyengébben sikerültek a 2022-es kompetenciamérések a korábbi éveknél Közoktatás
Székács Linda

Itt vannak az eredmények: változatlanul vagy gyengébben sikerültek a 2022-es kompetenciamérések a korábbi éveknél

Közzétette a 2022-es kompetenciamérés eredményeit az Oktatási Hivatal. Az értékelő szerint az első digitális mérésen vegyes eredmények születtek, stagnálás, javulás és romlás is megfigyelhető bizonyos korcsoportok esetében, feltételezhetően a korábbi járványhelyzet és online oktatás miatt.

Megjelentek a 2022-es kompetenciamérés eredményei. Matematikából a 8. és 10 évfolyamon az előző évekhez hasonló eredményt értek el a diákok, 6. évfolyamon az átlageredmény jelentősen javult, szövegértésből a 8. és 10. évfolyamon romlás figyelhető meg, 6. évfolyamon pedig hasonló szinten vannak az eredmények mint egy évvel korábban - ismertette a 2022-es eredményeket Velkey Kristóf Gábor, az OH köznevelési elemzési főosztályának vezetője szerdán az MTI-vel.

Papír helyett monitor és új mérések

Ez volt az első olyan mérés, amely az elmúlt évek fokozatos átállása után már teljesen digitálisan, a Tehetségkapu online felületén zajlott, ami Dugasz János, az OH köznevelési programok főosztályának vezetője szerint az idegennyelvi feladatok esetében megkönnyíti a szaktanárok munkáját, de ennek köszönhetően a feladatok is változatosabbak, a kiértékelés gyorsabb, az előzetes eredmények miatt pedig már a mérés lezárását követő hetekben is kaphatnak visszajelzést a tanulók és az intézmények.

Mindezek ellenére a tavalyi kompetenciamérés nem zajlott zökkenőmentesen, mivel a rendszer többször is lefagyott és akadozott, ami miatt aztán több mint 3600 tizedik évfolyamos tanulónak kellett ismét megírnia a feladatlapot.

A digitális átállás mellett ugyanakkor a tavalyi évben új mérési területekkel is kiegészült a rendszer: a 6., a 8. és a 10. évfolyamon a matematika, a szövegértés, valamint az angol, illetve német nyelv mellett természettudományból is felmérték több ezer hatodikos, nyolcadikos és tizedikes diák tudását. Igaz, a nyelvi kompetenciamérések jóval kevesebb intézményben, jóval kevesebb gyerek részvételével zajlottak, hiszen míg a korábban már említett matematika, magyar és természettudományos feladatokat az ország körülbelül 2200-2300 iskolájában írták meg, addig német idegen nyelvből a hatodik évfolyamon csak 1133, nyolcadik évfolyamon pedig 1295 intézményben vizsgáztak a gyerekek.

Változatlan vagy gyengébb eredmények

Az eredmények változásainak vizsgálatakor nem szabad figyelmen kívül hagyni a Covid19-járvány hatásait sem, ugyanis a 2020-ban kitört járvány miatt kétszer is hónapokra online történt az oktatás. Más nemzetek tapasztalatai és a hazai mérési eredmények is a tanulók teljesítményének romlását mutatták, melyek hosszú távon is befolyásolják az eredményeket. Bizonyára joggal feltételezzük, és a 2021-es OKM eredmények is azt mutatták, hogy rövid távon a legkisebbeket érhette leginkább tanulási veszteség a járvány miatt, amit a személyes találkozást nélkülöző, tantermen kívüli digitális munkarend már nem tudott teljes mértékben kompenzálni

- indokolják az eredmények romlását a június 28-án megjelent értékelőben.

Ebben egyébként nem csak a korcsoportok, de a nemek közti különbségekről is írnak a mérés eredményeinek fényében. Kiderült például, hogy matematikából mindhárom évfolyamon jobb átlageredményt értek el a fiúk, mint a lányok, ami egyébként nem meglepő, hiszen a korábbi évek PISA mérései is azt mutatták, hogy a fiúk valamivel jobban teljesítenek a reál tantárgyakból. Szövegértésből viszont mindhárom évfolyamon a lányok értek el jobb átlageredményt.

"A felsőbb évfolyamok felé haladva a lányok előnye növekszik, 6. évfolyamon 32 ponttal, 8. évfolyamon 38 ponttal, 10. évfolyamon 48 ponttal értek el jobb átlageredményt" - írják.

Természettudományokból ugyanakkor nem látható jelentős eltérés a PISA mérések alapján, a kompetenciát viszont jellemzően a fiúknak sikerült jobban teljesíteni, míg az angol idegen nyelvi mérés mindkét nemnek körülbelül egyformán sikerült, a német viszont jelentősen a lányok javára hajlik: 6. évfolyamon 32 pont, 8. évfolyamon pedig 47 pont különbség van a nemek között.

Az országos jelentés itt, az intézményi és az egyéni eredmények pedig itt érhetők el.

 

Támogatja a tankerület az újraválasztását annak az iskolaigazgatónak, aki megpróbálhatta eltitkolni a diákok szexuális zaklatását Közoktatás Székács Linda

Támogatja a tankerület az újraválasztását annak az iskolaigazgatónak, aki megpróbálhatta eltitkolni a diákok szexuális zaklatását

Ha még egyszer rosszat mernek mondani, akkor bajba kerülhetnek - ezt mondta az iskolaigazgató azoknak az általános iskolás diáklányoknak, akik négy évvel ezelőtt segítségért fordultak hozzá egy őket fogdosó, iskolai foglalkozáson jelenlévő férfi miatt. Az ügyben szeméremsértés miatt indult eljárás, és bár a bíróság szerint az iskola hárított, a tankerület ma már máshogy vélekedik.