Bérletet adna a tanyavilágból kivezetett iskolabusz helyett a tankerület Közoktatás
Tarnay Kristóf Ábel

Bérletet adna a tanyavilágból kivezetett iskolabusz helyett a tankerület

Más településeken is elképzelhető, hogy azzal spórolnának, hogy ahol a tömegközlekedés alkalmas rá, a diákokat „átterelhetik” majd a Volánbusz járataira.

Különjárat helyett bérletet biztosítana a Hódmezővásárhely környékéről a városba bejáró gyerekeknek az állami tankerületi központ – írta meg a Népszava. Hozzátéve, a szülők háborognak a döntés miatt. Tartanak például attól, hogyan tud majd a kísérőpedagógus figyelni a diákokra, ha a tömött buszon szétszóródva tudnak leülni. Úgy fogalmazott a lapnak egy alsós gyerek szülője:

„Észre fogja venni, ha a kavarodásban rossz helyen száll le a gyerek? Értem, hogy sokba kerül az iskolabusz, de annyi hülyeségre elmegy a pénz az országban, nem ezen kellene spórolni”.

A tankerület terve ugyanis az, hogy az iskolabusz helyett menetrend szerinti buszokra érvényes bérletet vásárol a gyerekeknek, akik Hódmezővásárhelyen leszállnak, a városon belül pedig már elvinnék őket az iskolájukhoz. Noha éppen erre a tanévre sikerült rendezni a járat körül helyzetet, erre az évre is az állami Volánbusz nyerte el a megbízást 51 millióért. A helyzet megértéséhez tudni kell, hogy Hódmezővásárhely alapterületét tekintve a főváros után a legnagyobb település, a város kiterjedt külterülettel, népes tanyaközpontokkal rendelkezik. A cikk szerint Batidáról 27, a Kutasi út és Héjja-telep környékéről 30, Szikáncsról és Gorzsáról 20, a szomszédos Mártély községből pedig 23 iskolás bejárása érdekében rendelték meg a buszokat.

Ezzel kapcsolatban a tankerület érdemben nem válaszolt, a Volánbusz viszont azt közölte, őket a tankerület még nem kereste, hogy a következő tanévről egyeztessenek. Közben a mostani tanévre még 100 diák szállítására írták ki a feladatot, a tankerület szeptembertől már csak 43 érintett tanulóról tett említést, de ennek okát nem részletezte. Pedig az iskolabusz óvodásokat is szállított, ebbe – önkormányzati hatáskör lévén – a város is beszállt, tavaly 16 millióval, idén januártól áprilisig pedig 6,6 millióval. A lap úgy számol, a tankerület tanévenként 36-41 milliót spórolhat meg a rendszer elkaszálásával. Kérdés, az alsós gyerekek bejutását hogyan oldják majd meg a szülők, miközben a kormánykommunikáció szerint elvileg segítenek a tanyákon élőknek.

A Klebelsberg Központ válaszából egyébként úgy tűnik, a megszüntetés lehetősége fennáll más településeken is, erre egy tankerületen belül is alkalmazhatnak többféle megoldást, és a szülőket tájékoztatják a változásokról. A lap forrásai szerint várhatók is ilyen döntések, vagyis, ahol lehetővé teszi a helyi közösségi közlekedés, ott a diákokat „átterelhetik” majd a Volánbusz járataira.

(Kiemelt képünk illusztráció, fotó: Kandert Szabolcs/dehir.hu)

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.