Bérletet adna a tanyavilágból kivezetett iskolabusz helyett a tankerület Közoktatás
Tarnay Kristóf Ábel

Bérletet adna a tanyavilágból kivezetett iskolabusz helyett a tankerület

Más településeken is elképzelhető, hogy azzal spórolnának, hogy ahol a tömegközlekedés alkalmas rá, a diákokat „átterelhetik” majd a Volánbusz járataira.

Különjárat helyett bérletet biztosítana a Hódmezővásárhely környékéről a városba bejáró gyerekeknek az állami tankerületi központ – írta meg a Népszava. Hozzátéve, a szülők háborognak a döntés miatt. Tartanak például attól, hogyan tud majd a kísérőpedagógus figyelni a diákokra, ha a tömött buszon szétszóródva tudnak leülni. Úgy fogalmazott a lapnak egy alsós gyerek szülője:

„Észre fogja venni, ha a kavarodásban rossz helyen száll le a gyerek? Értem, hogy sokba kerül az iskolabusz, de annyi hülyeségre elmegy a pénz az országban, nem ezen kellene spórolni”.

A tankerület terve ugyanis az, hogy az iskolabusz helyett menetrend szerinti buszokra érvényes bérletet vásárol a gyerekeknek, akik Hódmezővásárhelyen leszállnak, a városon belül pedig már elvinnék őket az iskolájukhoz. Noha éppen erre a tanévre sikerült rendezni a járat körül helyzetet, erre az évre is az állami Volánbusz nyerte el a megbízást 51 millióért. A helyzet megértéséhez tudni kell, hogy Hódmezővásárhely alapterületét tekintve a főváros után a legnagyobb település, a város kiterjedt külterülettel, népes tanyaközpontokkal rendelkezik. A cikk szerint Batidáról 27, a Kutasi út és Héjja-telep környékéről 30, Szikáncsról és Gorzsáról 20, a szomszédos Mártély községből pedig 23 iskolás bejárása érdekében rendelték meg a buszokat.

Ezzel kapcsolatban a tankerület érdemben nem válaszolt, a Volánbusz viszont azt közölte, őket a tankerület még nem kereste, hogy a következő tanévről egyeztessenek. Közben a mostani tanévre még 100 diák szállítására írták ki a feladatot, a tankerület szeptembertől már csak 43 érintett tanulóról tett említést, de ennek okát nem részletezte. Pedig az iskolabusz óvodásokat is szállított, ebbe – önkormányzati hatáskör lévén – a város is beszállt, tavaly 16 millióval, idén januártól áprilisig pedig 6,6 millióval. A lap úgy számol, a tankerület tanévenként 36-41 milliót spórolhat meg a rendszer elkaszálásával. Kérdés, az alsós gyerekek bejutását hogyan oldják majd meg a szülők, miközben a kormánykommunikáció szerint elvileg segítenek a tanyákon élőknek.

A Klebelsberg Központ válaszából egyébként úgy tűnik, a megszüntetés lehetősége fennáll más településeken is, erre egy tankerületen belül is alkalmazhatnak többféle megoldást, és a szülőket tájékoztatják a változásokról. A lap forrásai szerint várhatók is ilyen döntések, vagyis, ahol lehetővé teszi a helyi közösségi közlekedés, ott a diákokat „átterelhetik” majd a Volánbusz járataira.

(Kiemelt képünk illusztráció, fotó: Kandert Szabolcs/dehir.hu)