Rétvári Bence: A pedagógus nem pótolható Közoktatás
Eduline/MTI

Rétvári Bence: A pedagógus nem pótolható

Az államtitkár szerint Magyarország nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő teljesítményt nyújtott az elmúlt években a digitális oktatás fejlesztése terén, de a pedagógusokat nem fogja kiszorítani a mesterséges intelligencia, ami már a KRÉTA rendszerben is működik.

Jöhet bármilyen digitális fejlesztés az oktatásban, a pedagógus nem pótolható – mondta Rétvári Bence, a Belügyminisztérium (BM) parlamenti államtitkára a XXI. Század Intézet Digitális trendek című konferenciáján csütörtökön. Szerinte egyébként Magyarország nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő teljesítményt nyújtott az elmúlt években a digitális oktatás fejlesztése terén.

„A pedagógusokat azonban nem kiszorítani, hanem segíteni fogja a mesterséges intelligencia”

– fogalmazott. (Hogy ez egyelőre az egyetemeken hogyan áll, arról itt írtunk korábban.) Rétvári úgy látja, a tanár személyisége és ahogyan motiválni tudja a tanulókat, nem váltható ki semmi mással. Majd a pedagógusok megbecsülése kapcsán azt az életpályatörvényt, pontosabban annak teljesítményalapú bérezési tervét dicsérte, melynek hátrányos változtatásai miatt szintén csütörtökön országszerte tüntettek a pedagógusok tervezett új jogállása ellen.

„Az új törvény azt a filozófiai váltást hozza, hogy aki többet foglalkozik a gyerekkel, aki innovatívabb, aki a lemaradókat vagy éppen a tehetségeket segíti, az végre ne csak év végi köszönetben kapjon többet a tanítványaitól, hanem fizetésben is kapjon többet. Ne tíz-húszezer forinttal, hanem száz-kétszázezer forinttal” – fogalmazott Rétvári Bence, ezzel már többször elhangzott korábbi kormányzati ígéretet megismételve.

Ám azt is közölte, az új törvénytervezettel a bérezés tekintettel lesz arra is, a pedagógus mennyire használja a modern, digitális eszközöket. Arról is beszélt: kevesen gondolnák, de a KRÉTA rendszerben évek óta működik olyan modul, amelyben mesterséges intelligencia tanít nyelvet a gyerekeknek. A program kérdést tesz fel, feladatot ad, majd a válaszok alapján méri a gyerek képességeit, és ez alapján dönt a következő feladat nehézségi szintjéről, mindez pedig ingyenesen hozzáférhető.

Maruzsa Zoltán elmondása alapján a tanulók, pedagógusok körében szinte 100 százalékos az okoseszköz-használat, és minden iskola központi wifivel lefedett, ami szűri a káros tartalmakat is. (Hogy ezt a wifit mindenhol használhatják-e a diákok is, arról nem szólt az MTI tudósítása alapján.)

A politikus azt mondta, bár „elképesztő szoftverfejlesztés” zajlott az elmúlt években, a „hagyományos iskolát” fenn kell tartani, amíg lehet. Beszélt a központosított tankönyvrendszer kapcsán létrehozott Nemzeti Köznevelési Portálról is, illetve, hogy a KRÉTA rendszeren keresztül minden magyar szülőt, tanulót, pedagógust el lehet érni.

„Olyan példátlan adatmennyiség áll rendelkezésre biztonságos térben, amellyel a világ legtöbb országa nem rendelkezik”

– fogalmazott. A biztonságos teret némiképpen árnyalja ugyanakkor, hogy a KRÉTA rendszer többször is hackertámadás áldozata lett és abban csupán nemrégiben kezdték el, először csak szűkebb körben bevezetni a nagyobb biztonságot nyújtó, kétfaktoros azonosítást.

(Kiemelt kép: MTI/Soós Lajos)

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.