"Le a bosszútörvénnyel! Le az elnyomással!" - ismét sztrájkolnak a pedagógusok, de most miért? Közoktatás
Székács Linda

"Le a bosszútörvénnyel! Le az elnyomással!" - ismét sztrájkolnak a pedagógusok, de most miért?

Pedagógusok, oktatók, oktatást segítők, diákok, szülők és mindenki, aki szívügyének tartja az emberi jogokat! Fogjunk össze, lépjünk fel a kicsinyes bosszú, és az azt szolgáló kormányzati elnyomó intézkedések ellen! - írják a tanári- és civil szakszervezetek Facebookon.

Április 24-én ismét pedagógussztrájkra ébred az ország, hiszen hiába telt el már másfél év az első tárgyalás óta a kormány és a szakszervezetek között, megoldás még mindig nem született a tanárok problémáira, pedig a szakszervezetek, a PSZ és a PDSZ 2022 májusában pontokba szedve küldték el Orbán Viktornak, milyen követelésekkel szeretnék javítani a magyarországi tanárok és az oktatás helyzetét.

A követeléseik között 45 százalékos béremelés és az óraszámok csökkentése szerepelt amellett, hogy kérték a tanulók terheinek csökkentését és a szabad tankönyvválasztás visszaállítását. Érdemi válasz azonban - ahogy látható - annak ellenére sem született, hogy a kormány rendre leül tárgyalni a szakszervezetekkel, változtatás helyett viszont inkább csak tudomásul veszik a követeléseket, majd azokkal mégis szembemennek, a béremeléseket pedig továbbra is a meg nem érkező uniós forrásoktól teszik függővé. A tiltakozások viszont a sztrájktörvény bevezetése és számos tanár kirúgása után sem csitultak: ősszel a diákok és a pedagógusok is rendszeresen tartottak tüntetéseket, élőláncokat és sztrájknapokat.

2023 januárjában aztán jött a hír, mely szerint a kormány egy újfajta teljesítményértékelési rendszert vezetne be; magasabb fizetést ígérve azoknak, akik extra feladatokat vállalva megfelelnek a rendszer követeléseinek, ezzel akár több százezer forintos bérszakadékot képezve a pedagógusok között. Márciusban pedig nyilvánosságra került az a törvénytervezet, amely egy új jogállás alá terelné a pedagógusokat, megkülönböztetve őket más közalkalmazottaktól, benne több olyan intézkedéssel, ami hátrányosan érintené őket.

A "bosszútörvénynek" is nevezett tervezet szerint ugyanis ahelyett, hogy a szakszervezetek követelései szerint csökkentenék a tanárok és a diákok terhelését, a munkaórát napi 8-ról 12-re növelnék, csökkentenék a szabadságok számát, a felmondási időt 2 hónapról 6 hónapra bővítenék amellett, hogy bizonyos kérdésekben elvennék a döntés jogát a pedagógusoktól, sztrájk esetén pedig a diákokat is büntetnék.

A pedagógusok több petíciót is indítottak a törvénytervezet ellen, legutóbb pedig arra kérték a tanárokat; jelezzék, ha annak bevezetésével felhagynának a pedagógiai munkájukkal. A petíciót azóta már több mint 4700 fő aláírta, Gulyás Gergely reakciója ennek hírére viszont a legutóbbi kormányinfón mindössze annyi volt; "bár nem tenne jót az oktatásnak, de csak a magyarországi tanárok 3 százaléka mondana fel a törvény elfogadásával", holott a tanárhiány jelenleg is jóval meghaladja a 16 ezer főt.

Bár a sztrájknap előtt három nappal ismét egyeztetett a Belügyminisztérium és a szakszervezetek, a Pedagógusok Szakszervezete április 21-én azt közölte; "a kormány semmit nem értett meg az elmúlt másfél év tiltakozásaiból, ezt bizonyítja a státusztörvény koncepciója, amelyről látványos, ám teljesen eredménytelen egyeztetés zajlik".

Béremelésnek híre-hamva sincs, már a Holdról is érzékelhető, hogy a kormány mézesmadzagjáról leolvadt a méz. Legalább láthatóvá vált a korbács

- tették hozzá.

Sztrájknap után tüntetés

Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) országos választmányi tagja április 6-án az Eduline-nak azt mondta, sok pedagógus még nincs is tisztában azzal, mit jelent majd rájuk nézve a státusztörvény, ezért különböző eseményeken igyekeznek erősíteni az információátadást, április 24-én pedig sztrájknapot terveznek. Később Totyik Tamás, a PSZ alelnöke hozzátette; a sztrájknapot végül tüntetéssel zárják.

A program szerint a tiltakozók 16:00 - 17:00 között gyülekeznek majd a Kálvin téren, majd az Ferenciek terén, a Március 15. téren és a Vígadó téren áthaladva a Széchenyi István térre érkeznek.

Elegünk van az egyre növekvő állami elnyomásból! Mondjunk nemet a státusztörvényre, álljunk ki az igazságért!

- írják.

Az eseménynél eddig 4000 fő jelezte az érdeklődését, a sztrájkon részt vevő tanárokról pedig eddig még nem érkeztek adatok.Totyik Tamás a lapunknak korábban azt mondta; megyei elnökeiktől kapnak jelzést arról, hány iskola venne részt a sztrájkban, ezt a számot viszont nem használják, mert gyakran előfordul, hogy az utolsó pillanatban visszamondják a munkabeszüntetést az intézményekben.

A PSZ-alelnök tapasztalatai szerint egyébként nagyjából iskolák tizede szokott az ehhez hasonló megmozdulásokban részt venni. Szerinte ellentétes hatások érvényesülnek: sokan már belefáradtak a folyamatos tiltakozásba, mások viszont éppen a státusztörvény tervezete miatt döntöttek úgy, hogy most beleállnak.

 

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely

Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.