„Mi sem akarunk csendben maradni, és még évekig, évtizedekig úgy tenni, mintha jól működne az oktatás” Közoktatás
Eduline

„Mi sem akarunk csendben maradni, és még évekig, évtizedekig úgy tenni, mintha jól működne az oktatás”

A budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola harmincnégy tanára is munkabeszüntetésbe kezd kedd reggel. „Mi sem akarunk csendben maradni, és még évekig, évtizedekig úgy tenni, mintha jól működne az oktatás! A csend nem rend!” – írják.

Így csatlakoznak a Karinthy Frigyes Gimnázium, valamint a Brassó Utcai Általános Iskola tanárai által meghirdetett egyhetes munkabeszüntetéshez. Az Illyés tanárai így szeretnék kifejezni, hogy nem tartják megfelelőnek az oktatásirányítás reakcióit a hetek óta tartó országos megmozdulásokra.

A Facebookon azt írják, november 15-e és 18-a között, személyenként változó időtartamban és módon vesznek részt a tiltakozó akcióban. Hozzáteszik: egyetértenek kollégáik felvetéseivel és megoldási javaslataival:

  • kölcsönös kommunikáción alapuló együttműködés a felülről jövő, személytelen utasítások helyett
  • megfélemlítés és félelemben tartás helyett párbeszéd az oktatás problémáiról, hiszen közös a cél: az, hogy a diákok korszerű oktatást kapjanak, a tanárok pedig szabadon használhassák azt a tudást és tapasztalatot, amelynek a birtokában vannak
  • a tanári autonómia visszaállítása: legyen beleszólásunk a tankönyvválasztásba (legyen miből választani) és a tananyag kiválasztásába (nem lehet minden diákot ugyanabból, ugyanarra tanítani)
  • a kölcseys tanárok visszahelyezése az állásukba: az engedetlenkedést követő tankerületi reakciók teljes mértékben nélkülözik a következetességet, így semmiféle okát nem látjuk annak, ők miért veszítették el az állásukat, míg más tanárok hasonló munkabeszüntetése jóval enyhébb következményekkel járt vagy következmények nélkül maradt
  • érdekérvényesítő sztrájkjog: a sztrájk jelenleg érvényes feltételei (a diákok óráinak felét, a végzősök óráinak 100 százalékát meg kell tartani) kiüresítették a méltatlan körülmények elleni tiltakozásnak ezt a formáját
  • bérrendezés: a nagyon alacsony fizetések miatt alig jönnek be új, pályakezdő tanárok a rendszerbe, a régiek pedig a megélhetés érdekében annyi plusz munkát/másodállást vállalnak, amennyi már testi-lelki elhasználódáshoz, kiégéshez, illetve pályaelhagyáshoz vezet
  • a személyközpontúságot és a készségfejlesztést célzó napi pedagógiai munka előtérbe helyezése, a túlszabályozottságból fakadó adminisztrációs terhek csökkentése
  • a diákok és a pedagógusok terheinek csökkentése, kötelező óraszámok normalizálása

Az egy hétig tartó munkabeszüntetéshez egyébként az Eötvös József Gimnázium, valamint a Madách Imre Gimnázium tantestületének egy része is csatlakozott.