"Tisztelt Maruzsa úr, ön téved": nyílt levelet írt a diákok erkölcséért aggódó államtitkárnak a Magyartanárok Egyesülete Közoktatás
Eduline

"Tisztelt Maruzsa úr, ön téved": nyílt levelet írt a diákok erkölcséért aggódó államtitkárnak a Magyartanárok Egyesülete

„Nem a tanárok polgári engedetlensége ássa alá a diákok törvénytiszteletét és erkölcsi értékrendjét. Az írott normák, a törvény tekintélyét az a magatartás ássa alá, amely kénye-kedve, saját pillanatnyi érdekei szerint alakítgatja a törvényt” – áll abban a nyílt levélben, amelyet a Magyartanárok Egyesületének választmánya nevében Arató László, a szervezet elnöke írt Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárnak. Aki múlt héten a szakszervezeteket arra figyelmeztette, hogy a polgári engedetlenség „jogszabályellenes magatartás, a tanulók erkölcsi értékrendjét negatívan befolyásoló, törvénytelen kezdeményezés”.

„Tisztelt Maruzsa úr, ön téved. Nem a tanárok polgári engedetlensége ássa alá a diákok törvénytiszteletét és erkölcsi értékrendjét. Az írott normák, a törvény tekintélyét az a magatartás ássa alá, amely kénye-kedve, saját pillanatnyi érdekei szerint alakítgatja a törvényt. A jogkövető magatartást az lehetetleníti el, hogy a hatalom a (valóságos) sztrájk jogát, ezt az alkotmány biztosította alapjogot megvonja a tanároktól, s ezzel polgári engedetlenségre kényszeríti őket” – kezdődik Arató László nyílt levele, amelyet eljuttatott az Eduline szerkesztőségének.

A nyílt levélben a köznevelési államtitkár múlt heti, szakszervezeti vezetőkhöz eljuttatott levelére reagált. Maruzsa Zoltán abban azt írta, a polgári engedetlenség jogszabályellenes magatartás, a tanulók erkölcsi értékrendjét negatívan befolyásoló, törvénytelen kezdeményezés, és felveti a kérdést, „milyen erkölcsi alapokon állnak a tanítani és tanítanak azok a pedagógusok, akik önmaguk sem tartják be a rájuk vonatkozó szabályokat”. Az államtitkár szerint ugyanis az írott normák figyelmen kívül hagyása jó eséllyel arra ösztönzi a „kialakult értékrenddel nem rendelkező diákokat”, hogy a jövőben „mérlegelés tárgyává tegyék, milyen iskolai előírásokat kell betartaniuk és melyeket sem”.

Nézzétek meg, milyen levelet nyújtott át a sztrájkbizottsági ülésen Maruzsa Zoltán, történelemszakos tanár, politológus,...

Posted by PDSZ - Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete on Tuesday, August 30, 2022

A Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint a törvény tekintélyét az ássa alá, hogy a kormányon lévők – például magyar nyelv és irodalomból – olyan nemzeti alaptantervet vertek keresztül, amelyet mind a Magyar Tudományos Akadémia illetékes osztályai, mind az állami egyetemek oktatói, mind a (valóban s régóta létező) szakmai civilszervezetek kártékonynak minősítettek és bevezetését egyértelműen ellenezték.

„Olyan NAT-ot és érettségi rendeletet, amelyet még az állam által engedelmes tárgyalópartneréül felülről létrehozott Nemzeti Pedagóguskar magyar tagozata is erőteljesen bírált – mivel tagjaiban a szakmai igényesség felülkerekedett a lojalitáson. A valódi szakmai és társadalmi egyeztetés nélkül hozott oktatásügyi jogszabályok aláássák a jogkövető magatartást és a tiltakozás irányába terelik a tanárok morális példaadásának lehetőségét. Arra kényszerítik őket, hogy erkölcsi tartásukat és szakmai elkötelezettségüket ellenállás, passzív vagy aktív rezisztencia formájában fejezzék ki” – írja.

„Ön azt állítja, hogy „[a]z írott normák figyelmen kívül hagyása jó eséllyel arra ösztönzi a kialakult értékrenddel még nem rendelkező diákokat, hogy a jövőben mérlegelés tárgyává tegyék, milyen iskolai előírásokat kell betartaniuk, és milyeneket nem”. Nem, ön téved, erre az elítélendő iskolai és állampolgári magatartásra, a törvény iránti tiszteletlenségre és a szabályok kijátszásra a felelőtlen törvényalkotás, a jog kormányzati lejáratása ösztönöz. Másfelől az iskola és a tanár tekintélyét nem a polgári engedetlenség, hanem a megalázó fizetések és az ebből részben következő kontraszelekció rombolja” – zárul a levél, amelyet Arató László a Magyartanárok Egyesületének választmánya nevében írt alá.

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely

Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.