92,8 ezerről 97,3 ezerre nőtt egy év alatt a sajátos nevelési igényű gyerekek száma – írja a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján a Népszava.
A lap hozzáteszi: a sajátos nevelési igényű gyerekek száma minden évben nő, de a 2021/2022-es tanévre a megszokottnál nagyobb mértékű volt az emelkedés. A KSH adatai szerint a legnagyobb arányban a súlyos tanulási zavarral rendelkező gyerekek száma nőtt, az előző tanévben 45,3 ezren küzdöttek ilyen problémával.
A KSH szerint a növekedés részben a diagnosztikai állapotfelmérési eszközök korszerűsödése miatt történt, de Gyarmathy Éva klinikai szakpszichológus, az Atipikus Fejlődés Módszertani Központ alapítóka szerint ezzel nem lehet ekkora emelkedést magyarázni. Sokkal nagyobb szerepe lehet a hatéves kortól kötelező beiskolázásnak, az iskolaérettségi vizsgálatok szigorításának, ami miatt sok kisgyermek éretlenül kerülhetett be az iskolába és nem kapott fejlesztő oktatást. A helyzetükön a hónapokig tartó online oktatás is rontott.
A Népszavának Fehér Tibor gyermekpszichológus, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete országos választmányának tagja is nyilatkozott, szerinte az okok közé tartozik a 2018-as törvénymódosítás is, amely megszüntette annak a lehetőségét, hogy a tanulási nehézségekkel küzdő diákok felmentést kapjanak az osztályozás alól egyes tantárgyak esetében. Hozzátette azt is, hogy a megfelelő fejlesztést a szakemberhiány is nehezíti.