Egy héttel tovább tart majd az általános iskolákban a 2022/2023-as tanév, mint a szakképzésben? Közoktatás
Csik Veronika

Egy héttel tovább tart majd az általános iskolákban a 2022/2023-as tanév, mint a szakképzésben?

Kevesebb szabadon felhasználható nap, új országos mérések és a mindennapos testnevelésóra ellenőrzése - még mindig nem jelent meg a tanév rendjét meghatározó minisztériumi rendelet, a tervezet viszont eljutott a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetéhez (PDSZ).

Frissítés: Megvan a 2022/23-as tanév rendje, itt vannak a legfontosabb dátumok

Hónapok óta várják az iskolák, a diákok és a szülők a 2022/23-as tanév rendjét, de még mindig nem osztotta meg a kormány. A PDSZ kiemeli, nagyon fontos lenne, hogy ez a rendelet megjelenjen, mivel a tantestületek augusztus 20-át követően már tervezik a tanév teendőit. A szakszervezet a hozzájuk eljuttatott tervezet alapján azonban már most ismer pár részletet, ebben négy olyan lényegi változtatást is találtak, amelyek miatt a Belügyminisztériumhoz fordultak magyarázatért.

A rendelettervezet szerint a szakgimnáziumokban 179, a gimnáziumokban 180 nap hosszú a tanév, ezzel szemben a többi intézményben 184 napot írnak elő. Ez azt jelenti, hogy például az általános iskolákban egy teljes héttel tovább tart a tanév, mint a szakgimnáziumokban - írják.

Ezen felül a tervezetben az szerepel, hogy az általános iskolában, a fejlesztő nevelést-oktatást végző iskolában és az alapfokú művészeti iskolában a szabadon felhasználható eddigi hat napot (ekkor szoktak például továbbképzést vagy tantestületi üléseket tartani) valamiért négyre csökkenthetik.

Újdonság az is, hogy a mindennapos testneveléssel kapcsolatos előírásokat külön is ellenőrizni kívánja a belügyminiszter. A PDSZ azt írja: a “mindennapos testnevelés legalább napi egy testnevelésóra keretében történő megszervezését és annak legfeljebb heti két órával történő kiváltásának módjait és dokumentálását” az Oktatási Hivatal által kiválasztott intézményekben fogják külön ellenőrizni.

És jönnek az új mérések

A szakszervezet szerint a tanév rendjéről szóló rendelet országos mérésekről, értékelésről, szakmai ellenőrzésről szóló része egy új ponttal egészült ki, ami a 4.5. évfolyamokban egy “kísérleti bemeneti és kimeneti mérést” helyez kilátásba. Ez a matematikai és szövegértési kompetenciákat mérne fel, helyesebben az e kompetenciákat “vizsgáló tesztek bevezetését készíti elő" - idézi a PDSZ.