Vagy nem tudja, vagy nem akarja elárulni a minisztérium, hány pályakezdő tanár van az iskolákban Közoktatás
Szabó Fruzsina

Vagy nem tudja, vagy nem akarja elárulni a minisztérium, hány pályakezdő tanár van az iskolákban

Hiába kérte a minisztériumtól, nem kapta meg az adatokat arról, hány pályakezdő pedagógus kezdett dolgozni az iskolákban és az óvodákban tavaly és idén – erről számolt be Szél Bernadett.

„Megkérdeztem Káslerékat, hány végzett pedagógus lépett pályára tavaly és idén. A válasz: nincsenek ilyen adataik. Sőt: nem kötelesek azokat előállítani. Kásler Miklós közoktatásért felelős miniszter nem tudja, hány pályakezdő pedagógus van - és nem is érdekli” – írja közleményében Széll Bernadett.

A független országgyűlési képviselő szerint érdekes, hogy 2019-ben még megkapta ugyanezeket az adatokat, most viszont nem.

„Akkor az látszott, hogy a pedagógushallgatók feléből se lesz tanár, és ez a szám évről évre 5-6 ezer körül alakul - ami aztán az első években tovább csökken, amint megtapasztalják a pályakezdők, hogy a nettó 150 ezer körüli fizetésükből még egy albérletet sem tudnak fenntartani” – írja, hozzátéve: az adatok eltitkolása csak egyet jelenthet: azok egyre rosszabb képet mutatnak a hazai közoktatásról.

Kásler Miklós erőforrás-miniszter néhány napja adott interjút a Magyar Nemzetnek, akkor azonban csak a pályakezdő Klebelsberg-ösztöndíjasokról beszélt. Ez az az ösztöndíj, amelyet pedagógusképzéseken tanulók kaphatnak: félévente 125-375 ezer forintos összegről van szó, amelyért vállalnuk kell, hogy a végzés után a Klebelsberg Központ által felajánlott iskolában vállal munkát). A tárcavezető azt mondta, ebben a tanévben 700 ösztöndíjas pályakezdő áll munkába az iskolában.

Felvételi 2025: így alakultak a ponthatárok a legnépszerűbb alapszakokon az elmúlt három évben Érettségi-felvételi Székács Linda

Felvételi 2025: így alakultak a ponthatárok a legnépszerűbb alapszakokon az elmúlt három évben

Vannak szakok, ahol nagyjából minden évben ugyanannyi a ponthatár, míg máshol egyik évről a másikra drasztikusan megugrott, vagy éppen visszaesett a bejutáshoz szükséges pontszám. Összeszedtük, hogy a 2025-ben legtöbb jelentkezőt vonzó alap- és osztatlan képzéseken hogyan alakultak a ponthatárok az elmúlt években.