Az osztályozás alóli felmentés bizonyos helyzetekben többet árt, mint használ a BTMN-es gyerekeknek Közoktatás
Eduline

Az osztályozás alóli felmentés bizonyos helyzetekben többet árt, mint használ a BTMN-es gyerekeknek

Két éve szavazta meg az Országgyűlés a “Taigetosz-törvény” néven elhíresült új szabályozást, ami annyit jelent, hogy a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő (BTMN) gyerekek osztályozás alóli felmentését felmenő rendszerben eltörölték. Az új törvény a most lezárult tanév elején lépett életbe, így már láthatóak a módosítás eredményei – írja az Abcúg.

A 2017 júniusában elfogadott törvény, – miszerint a 2018/2019-es tanévtől felmenő rendszerben megszüntetik a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő (BTMN) gyerekek osztályozás alóli felmentését – már a kezdetektől hatalmas közfelháborodást keltett. A köznevelési törvény módosítása sok diszlexiás, diszkalkuliás vagy diszgráfiás gyerek iskolai előmenetelét akadályozza, ugyanis korábban az osztályozás alóli felmentés az egyik legfontosabb könnyítés volt számukra.

A lap arról is beszámol, hogy a “disz”-es gyerekek többsége eleve nem BTMN-es tanulónak számít, hanem sajátos nevelési igényűnek (SNI). Ez a BTMN kategóriához képest magasabb fokú tanulási nehézséget – tanulási zavart – jelent, vagyis számukra továbbra is fennáll az osztályozás alóli felmentés lehetősége. A BTMN-csoportba ugyanis azok a gyerekek tartoznak, akiknél a „disz”-es probléma tanulási nehézségnek minősíthető, nem pedig tanulási zavar súlyosságú – vagyis megfelelő fejlesztéssel és tanítási módszerekkel nem szabadna, hogy zavar alakuljon ki.

Feltételekkel támogatja a Nemzeti Pedagógus Kar a Taigetosz-törvényként elhíresült jogszabályváltozást

Az NPK egyetért a "felmentések kivezetésének pozitív irányú jogalkotói szándékával".

Az osztályozás alóli felmentés azonban csak akkor mellőzhető, ha biztosítják a BTMN-es gyerekek számára a tanórán kívüli, egyéni fejlesztéseket, illetve a tanárok alkalmazzák a nevelési tanácsadók könnyítési/méltányossági javaslatait.

Megoszlanak a vélemények az új szabályozással kapcsolatban

A törvénymódosítás a most lezárult tanév elején lépett életbe, így az első év után már látható az eredmény. Adorján Katalin, a Dyslexiás Gyermekekért Egyesület szakmai munkatársa szerint a BTMN-es gyerekek osztályzás alóli felmentésének az lett a következménye, hogy megnövekedett az SNI-s gyerekek száma. Míg korábban a BTMN-es diszlexiás gyerekek is kaphattak súlyos esetben felmentést, ezzel szemben most már nincs más út, mint SNI-státuszba helyezni a gyerekeket, hogy mentesülhessenek az osztályzás alól.

Az SNI kategória azonban ronthatja a gyerekek tanulási esélyeit is, ugyanis sajátos nevelésű igényű diákok nem tanulhatnak minden iskolában, illetve drágább az oktatásuk.

Alkotmánybíróság előtt a lex Taigetosz

A köznevelési törvény közelmúltban elfogadott, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekeket érintő módosításának hatályon kívül helyezését kezdeményezte az LMP az Alkotmánybíróságnál (Ab).

Ezzel szemben a pedagógiai szakszolgálat egyik tanácsadója elmondta, hogy tőle nem kapja meg több gyerek az SNI státuszt, csak azért, hogy így mentesülhessenek az osztályozás alól. A szakember mindig csak akkor adja meg a felmentést, ha látja a diákon, hogy mindent megtesz a jobb eredmény érdekében, mégis gondjai vannak az adott tárggyal. Azonban azt is hozzátette, hogy azok a BTMN-es gyerekek, akik semmiképpen nem számítanak sajátos nevelési igényűnek, mégis komoly nehézséget jelent számukra egy-egy tárgy, a rossz jegyekkel rontják saját továbbtanulási esélyeiket.

A szakértők például jó iránynak tartanák, hogy az érettségin ettől az évtől kezdve nem pontlevonás, hanem pluszpont jár a helyesírásért – de ennél sokkal többre lenne szükség.

Tetszett a cikk? Iratkozz fel hírlevelünkre

Ha szeretnéd megkapni legfrissebb cikkeinket az érettségiről, az egyetemi-főiskolai és a középiskolai felvételiről, ha érdekelnek a felsőoktatás, a közoktatás, a nyelvoktatás és a felnőttképzés legfontosabb változásai, iratkozz fel hírleveleinkre.

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.