"A feleltetés gyakran a hatalom gyakorlásának egy eléggé szadisztikus módszere" Közoktatás
Eduline

"A feleltetés gyakran a hatalom gyakorlásának egy eléggé szadisztikus módszere"

Tanárként fontos eldönteni, hogy mi a cél: "megfélemlítéssel tanulásra kényszeríteni a diákokat, vagy megpróbálni felkelteni az érdeklődésüket bizonyos témák iránt" - véli Pievara Tibor, az ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnáziumának angoltanára, aki a Tanárblogon megjelent írásában a feleltetést járta körül.

"Hányszor néztem én is kisdiákként végig, ahogy a tanár lapoz a naplóban, egyre erősebb gyomorgörccsel drukkolva, hogy ne engem válasszon, amikor látszott, hogy lassan a 'P' betűhöz ért. Aztán voltak a hirtelen visszalapozások, vagy a végletekig kijátszott helyzetek, amikor teljesen végiglapozta a tanár a naplót, majd az ábécében az elsőt felszólította. Lehet, hogy tévedek, de azt érzem, a feleltetés gyakran a hatalom gyakorlásának egy eléggé szadisztikus módszere" - írja Prievara Tibor a Tanárblogon.

Az angoltanár egészen másképp csinálja mindezt. Előre megbeszéli a diákjaival, hogy csak neki - akár egy szünetben - szeretnék elmondani a tananyagot, vagy esetleg egy kisebb csoporthoz odaül munka közben és úgy értékel, de természetesen az egész osztály előtt is előadhatnak, ha azt választják. "Így mindenki a saját ütemében képes fokozatosan feloldódni, és tanulni az előadás műfaját" - tette hozzá Prievara Tibor.

A fejlesztő értékelés megvalósításának első számú követelménye, hogy a diák biztonságban érezze magát a tanórán.

Ennek ellenére az angoltanár a saját élményei, emlékei alapján is azt vallja, nem az volt a lényeg, hogy kiderüljön, hogy ki mit tanult meg, hanem pont az, hogy megtalálják azt, aki nem készült, és "lebuktassák". "Amennyit a félelemmel elér, annyit (sőt sokkal többet) el is veszít a diák sikeres demotiválásával. Ha valaki nem szereti a biológiát, érdemes egy tananyagban őt megkérni, hogy ismétlő előadást állítson össze, készüljön fel, adjon elő, és legyen az adott kis anyagrész szakértője" - javasolja Prievara Tibor, hozzátéve: "természetesen egy ilyen előadás után a dolgozat is sokkal jobban sikerül majd, és elérhetjük, hogy a tantárgyunk megszűnik "mumusnak" lenni. Ez kétségtelenül hosszabb és nehezebb út, de fontos eldöntenünk, hogy mi a cél: megfélemlítéssel tanulásra kényszeríteni a diákokat, vagy megpróbálni felkelteni az érdeklődésüket bizonyos témák iránt, amivel a mi tantárgyunk foglalkozik".

A teljes cikket itt olvashatjátok el.

Reggel kilenckor kezdődhet az iskola: ezért lenne jó a későbbi becsengetés?

Itthon is egyre több szó esik a kilenc órai iskolakezdésről. Több országban is elfogadták már a később induló tanítást, de vajon milyen előnyei és hátrányai vannak az egy-két órás csúszásnak?

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely

Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.