„Prom, ahogy mindig is akartad: a puncs üt, nem kell elrejtened a piát, és hangosan szól a zene” – ezzel a szöveggel reklámoztak egy felnőttek számára szervezett promot, azaz végzős iskolabált.
Az elmúlt években ugyanis nem csak a végzős középiskolásokat hozza lázba a bálidény: az Egyesült Államokban több helyen felnőtt nők is azon törik a fejüket, hogy melyik ruhaboltban költsenek el több száz dollárt kisestélyire. Ezek a rendezvények nem gimnáziumi osztálytalálkozók, ahol a volt diáktársak újra átélhetik évekkel korábbi estjüket. Olyan húszas-harmincas – esetenként hatvanas – éveik közepén járó felnőttek vesznek részt rajtuk, akik egyszerűen csak ki akarnak öltözni, megválasztani a bálkirályt és bálkirálynőt, és bulizni egy nagyot.
„Nem olcsó, de különleges” – mondja a The New York Timesnak a 25 éves Ashley Moeller, Green Bay város felnőtt promjának egyik vendége arról a szettről, amit a bálra vett magának. Maga a ruha 1400 dollárba került, a cipőért 50 dollárt fizetett, az estély előtti napon pedig további 30 dollárért önbarnító kúrán vett részt. Vannak, akik valamelyik régi ruhájukat alakítják át, de a legtöbben megragadják az alkalmat, hogy új báli ruhát vásárolhatnak. Minden promon akad legalább egy olyan nő is, aki – büszkén, hogy még mindig jó rá – abban a ruhában jelenik meg, amit középiskolásként viselt.
A készülődés tehát szinte fontosabb, mint maga a bál. „Alig bírtam elaludni, annyira izgultam” – meséli egy másik vendég a buli előtti éjszakáról. Többen házastársukkal jelennek meg az eseményen. „Bár felnőttek vagyunk, még mindig szeretünk szórakozni” – mondja egy családapa. A Green Bay-i estélyt – mint a legtöbb felnőttek számára szervezett promot – jótékonysági céllal rendezték. Bár a szervezők 300 vendégre számítottak, végül csak százan jöttek el. De még így is sikerült összegyűjteni némi pénzt: a tradicionális bálkirály- és bálkirálynő-választáson ugyanis egy dollárt kértek minden szavazatért. A középiskolai buli egyre népszerűbbé válásáról bővebben itt olvashatsz.
Prom: nem csak az Egyesült Államokban népszerű
A klasszikus amerikai prom, vagyis a középiskolai évek lezárását ünneplő/sirató iskolabál már Európában is hódít, Angliában már majdnem minden iskolában tartanak ilyen bulit, és néhány éve már Magyarországon is próbálkoznak hasonlóval. Mire kérhet, és mire nem kérhet pénzt az iskola? Összefoglalónkat itt olvashatod el.
A szigetországban megrendezett promokon inkább a hajnalig tartó bulizásra és a körítésre, vagyis a ruhákra és egyéb külsőségekre helyezik a hangsúlyt. Ez utóbbi a felmérés szerint legalább 500 fonttal (körülbelül 155 ezer forinttal) terheli meg egy átlagos család kasszáját. Az összeg nagyobbik részét maga a ruha és az autóbérlés teszi ki, a válaszadók ezekre nagyjából 70 illetve 50 ezer forintnak megfelelő összeget költenek.
Ehhez jönnek hozzá a kisebb tételek, amelyek főleg a lányos szülőket érintik, például a fodrász, a sminkes és a többi. Amerikában persze már külön iparág állt rá a pre-prom igények kiszolgálására, és a báli szezont megelőző időszakban a a nagyobb márkák mindegyike bemutatja a saját prom-kollekcióját.
eduline