Középiskolai felvételi: kevés időt kaptak a diákok a feladatsorra? Közoktatás
Eduline

Középiskolai felvételi: kevés időt kaptak a diákok a feladatsorra?

Az idő volt a nyolcadikosok legnagyobb ellensége az idei középiskolai felvételin az általános iskolai tanárok szerint, akik a feladatokat mind magyarból, mind matematikából átlagos nehézségűnek, a 13-14 éves korosztálynak megfelelőnek tartják. Több mint 57 ezren írták meg a négyosztályos középiskolák központi felvételijét szombaton - a feladatsorokat két szaktanárral elemeztük és értékeltük.

A 2011-es középiskolai felvételi feladatlapjai és javítókulcsai - négy évfolyamos középiskolába jelentkezőknek

Magyar nyelv és irodalom feladatlap

Magyar nyelv és irodalom javítókulcs

Matematika feladatlap

Matematika javítókulcs

A 2011-es középiskolai felvételi feladatlapjai és javítókulcsai - hat évfolyamos középiskolába jelentkezőknek

Magyar nyelv és irodalom feladatlap

Magyar nyelv és irodalom javítókulcs

Matematika feladatlap

Matematika javítókulcs

A 2011-es középiskolai felvételi feladatlapjai és javítókulcsai - nyolc évfolyamos középiskolába jelentkezőknek

Magyar nyelv és irodalom feladatlap

Magyar nyelv és irodalom javítókulcs

Matematika feladatlap

Matematika javítókulcs

„Az idei magyar felvételi nagyon hasonlít a tavalyihoz a feladattípusok sorrendjében és nehézségi fokában is” – mondta Farkas Erika magyartanár, aki szerint idén nem volt teljesíthetetlen feladat a felvételi, a legtöbb iskolában ezeknél lényegesen nehezebb feladatsorokat is kitöltetnek a nyolcadikos diákokkal. A 2010-es magyar és matematika feladatlapot itt találod.

A pedagógus szerint a feladatlap igazodott a tantervi követelményekhez. „A gyengébb tanulók sem élték meg kudarcként a felvételit, és a jobbak is találtak gondolkodtató, kreativitást és mélyebb ismereteket feltételező kérdéseket” – magyarázta a pedagógus. „Sokszínű volt a feladatsor, nemcsak a helyesírásra vagy az elemzésekre koncentrált, hanem a kommunikációt és a szövegértést is mérte. Köztudott, hogy ez utóbbi területen van még tennivalónk” – tette hozzá.

A szaktanár egyedül az összetett mondatok elemzését hiányolta a feladatok közül, a nyolcadik évfolyam első félévének tananyaga ugyanis erre a témakörre épül, így valószínűleg ebben a tudásban a legbiztosabbak a diákok. A pedagógus nagyobb részt szentelne a közmondások, szólások és idegen szavak magyarázatával foglalkozó feladatoknak is.

Harc az idővel: a gyorsaság könnyen a minőség rovására mehet

Míg a kérdések nehézségével elégedett, a feladatsor kitöltésére kapott időt nem tartja elegendőnek a szaktanár, aki legalább hatvan percet adna a felvételizőknek. „Ha elég alaposan, körültekintően dolgozik valaki, könnyen kicsúszik az időből, ellenőrzésre, javításra pedig egyáltalán nincs lehetőség. Vannak olyan gyerekek, akik pontosan dolgoznak, de egy kicsit lassabban, ők hátrányba kerülnek a felvételin” – mondta Farkas Erika.

A szaktanár a fogalmazást tartja a leginkább időigényes feladatnak, amelynek a megírására – szerinte – legalább tíz-tizenöt perc kellett. Szerencsésnek tartja a témaválasztást („A kor, amelyben szívesen élnék”) is, „a gyerekek szeretik az olyan fogalmazásokat, amely róluk szól, és szárnyalhat a fantáziájuk”. A pedagógus szerint egyáltalán nem biztos, hogy megfelelő szórást mutatnak majd a pontszámok, igazán nehéz feladat ugyanis magyar nyelvből és irodalomból idén nem volt.

Matematika: se túl könnyű, se túl nehéz

Könnyebb volt, mint a tavalyi – így jellemezte az idei matematikai felvételi feladatsort Nagyné Joó Andrea matematikatanár, aki szerint a diákok többsége a feladatok a) és b) részét is meg tudta oldani. „Az első két feladat nem okozhatott a diákoknak meglepetést, de úgy gondolom, a többitől sem ijedtek meg. A felkészülés során hasonló nehézségű és típusú feladatokat gyakoroltunk a nyolcadikosokkal”.

A szaktanár szerint a feladatsor számos területet felölelt, és különböző nehézségi szintű feladatrészeket tartalmazott. „Talán az első feladat volt a legegyszerűbb, de egyik feladatot sem nevezném sem kifejezetten könnyűnek, sem túl nehéznek. A százalékláb kiszámítása (4. d-e; 8. d-f) viszont biztosan nehézséget okozott a tanulók több mint a felének” – mondta a pedagógus, hozzátéve, hogy az iskolák számíthattak ezekre a típusfeladatokra, úgyhogy sokat gyakorolhattak a diákokkal.

A nyolcadikosoknak az egyszerű műveletes (1.), a statisztikai (4.) és koordinátarendszeres feladat (7.) tetszett a legjobban. „Ezeknél volt a legkisebb annak az esélye, hogy a tanuló nem tud mit kezdeni a feladattal” – magyarázta Nagyné Joó Andrea.

Középiskolai felvételi: se túl könnyű, se túl nehéz

Nincs elég rutinjuk a gyors feladatmegoldásban

A szaktanár szerint egyénenként változó, hogy kinek melyik feladat megy gyorsan. „Van, aki a térgeometriai feladattal bajlódik többet, és van, aki a kombinatorikával tölt el sok időt. Ám évek óta azt látjuk, hogy a diákok nem tudják befejezni negyvenöt perc alatt a feladatmegoldást: az idő a legnagyobb ellenfél számukra” – tette hozzá.

Nagyné Joó Andrea szerint így lehet a legjobban „szétszórni” a mezőnyt, vagyis különbséget tenni a nyolcadikosok teljesítménye között. Éppen ezért a jövőben azt tartja az egyik legfontosabb feladatának, hogy segítsen a tanulóinak rutint szerezni a gyors feladatmegoldásban. „Ebben sokat segíthetnek a házi feladatok. A gyorsaság mellett a matematikai szövegértési képességen is javítani kellene, illetve rávenni, rászoktatni a diákokat a gondolkodásra”.

Magyar nyelv és irodalom
A feladat típusa és a szaktanár véleménye
Matematika
A feladat típusa és a szaktanár véleménye
1. Szókincs, nyelvi logika – figyelni kellett a szófajra és a szószerkezetre. Látszólag könnyű, de volt tévesztési lehetőség is, pl. más szófajú szót ír a diák. Egyszerű műveletes feladat – bevezetésnek nagyon jó, mindenki számára megoldható.
2. Nyelvhelyességi feladat – könnyű volt, ez nem okozhatott gondot. Mértékegység-átváltás – az elsők könnyebbek, majd nehezedik, szerintem megfelelő.
3. Helyesírási feladat – a nehézséget talán az okozhatta, hogy néhány szópárnál mindkét írásmód helyes. Kombinatorika – jól méri a diákok rendszerező-képességét. Találomra ugyanis nehéz gyorsan az összes megoldást megtalálni.
4. Szövegértés – nagyon jól összeállított kérdéssor. Nem az egyértelmű válaszokat várja, hanem gondolkodtat, összefüggéseket keres. Statisztikai feladat – oszlopdiagramról adatok leolvasása, átlagszámítás: a mindennapi életben gyakran találkozhatunk ilyennel, az adatokból a százalékos változás kiszámítása viszont már nehezebb részfeladat
5. Szószerkezeti feladat – ez sem túl nehéz, bár a képző felismerése időnként gondot okozhatott. Feleletválasztós teszt – a korábbi évektől eltérően z igaz-hamis állítások helyett most 4 válasz közül kellett a jót kiválasztani. Itt nem elég találgatni, gondolkodni kell, ezért pontosabban méri a tudást.
6. Költői eszközök felismerése – egyértelmű, jól felismerhető példák. Geometriai feladat – egyszerű, de az elinduláshoz szükséges ismeret nélkül megoldhatatlan (pl. egyenlőszárú a háromszög → két szöge egyenlő).
7. Kommunikációs feladat – nem nehéz, a köznapi életben is használják a gyerekek. Koordináta-rendszer, területszámítás – nem volt nehéz, a többség valószínűleg meg tudta oldani a nagy részét.
8. Hangalak és jelentés kapcsolata – a feladat egyszerű, logikus nyelvi gondolkodást feltételez. Számolás táblázatba rendezett adatokkal – ezzel a mindennapokban is találkozhat a diák. Rendkívül fontos a szövegértés.
9. Halandzsamondat elemzése – nagyon érdekes feladat, biztosan felismerték a gyerekek a jeleket, ragokat. Térgeometriai feladat – mivel sokat kell olvasni, elképzelhető, hogy sokan kihagyták, és ha maradt idejük, visszatértek rá
10. Fogalmazás – nagyon jó a cím, gyerekközpontú. Érdekes, megmozgatja a fantáziát. Szöveges feladat – jól lerajzolható, és ekkor nagyon könnyen megoldható. Fontos szerepe van ennél a feladatnál a rutinnak és a szövegértelmezésnek.


Szűcs Dóra
eduline

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők Közoktatás Kurucz Tünde

Nem feltétlen gyakornok kategóriában kezdenek az óvodai nevelők

Középfokú, technikusi képzettséggel, Pedagógus I. kategóriában, bruttó 654 ezres óvodapedagógusként is kezdhetnek az óvodai nevelők – derült ki az Oktatási Hivatal szerkesztőségünk részére küldött válaszából. Ehhez képest a frissen végzett diplomás óvodapedagógusok gyakornokként állhatnak munkába, ha nem volt korábban legalább 6 éves munkaviszonyuk.