Rendhagyó tesiórák: így mérik a diákok teljesítményét Szolnokon Közoktatás
Eduline

Rendhagyó tesiórák: így mérik a diákok teljesítményét Szolnokon

Egyedülálló, a tanulók fizikai képességeinek egységes mérésére szolgáló testnevelési felmérő rendszert (TFR) vezettek be Szolnok általános- és középiskoláiban - jelentette be Szalay Ferenc polgármester.

Jelenleg a testnevelők több mérőmódszer közül választhatnak, a két legközismertebb a Hungarofit és az Eurofit módszer. A mostani szabályozás alapján az iskoláknak nem kell beküldeniük a szakminisztériumba vagy más központi sportszervnek az eredményt, így nem is lehet azokat összehasonlítani sem országos, sem helyis szinten - mondta el az előzményekről a testnevelő tanári diplomával is rendelkező városvezető.

A TFR kiemelt céljai között szerepel a tanulók fizikai és sportképességeinek egységes mérése, és egy olyan városi adatbázis létrehozása, amely lehetőséget teremt a tanulónkénti, iskolánkénti, valamint korcsoportonkénti összehasonlításra, fejlődési tendenciák megállapítására. Emellett hasznos lehet az utánpótlás-nevelés területén a kiemelkedő sportképességekkel rendelkező, tehetséges fiatalok felfedezéséhez, valamint a sportolás, az egészséges életmód fontosságának hangsúlyozásához.


A mérési rendszerben - néhány kivételtől eltekintve - a 2. osztályosoktól a 12. osztályosokig minden szolnoki tanuló részt vesz, ez 25 oktatási intézmény 322 osztályának tízezer diákját jelenti. A felmérést évente kétszer, ősszel és tavasszal kell megszervezni, ennek során mérik például az alapgyorsaságot, az állóképességet, a súlypontemelkedést, a labdával való bánást, valamint rögzítik a testmagasságot és a testsúlyt. A mérések pontos végrehajtásához a tanárok számára oktatófilm készült.

Mivel a mérési próbákon a gyerekek saját teljesítményükről, sportbeli képességeikről fontos információkhoz jutnak, számukra egy kis füzet készült, amelybe egyéni eredményeiket írhatják be.

A mérési adatokat az iskolák egy e célra központilag kidolgozott elektronikus táblázaton rögzítik, és a rögzített számokat már anonim módon, elektronikus úton továbbítják feldolgozásra egy központi szervernek. Ennek segítségével az adatokat összesítik, elemzik, majd a kapott eredményekről visszacsatolásként tájékoztatják az résztvevő iskolákat.

MTI