2009. december. 10. 13:35 Eduline Utolsó frissítés: 2009. december. 10. 11:37 Közoktatás

Az olvasásjavító program 'újrahuzalozhatja' az agyat is

Az intenzív olvasásjavító programot elvégző gyerekek agyában javult a jelátadás, ami jobb kommunikációt is jelent - közölték szerdán közzétett tanulmányukban amerikai kutatók.

A Neuron című szaklapban megjelent dolgozatban a Carnegie Mellon Egyetem kutatói 72 gyerekkel lefolytatott vizsgálatukat ismertették. A nyolc és tíz év közötti gyerekek olvasási készségét hat hónapon át intenzíven fejlesztették. A program megkezdése előtt, majd utána is orvosi képalkotó eljárással készítettek felvételt agyukról. A kutatást vezető Marcel Just szerint a százórás tréning végére a gyerekek agyának fehérállománya hatékonyabban működött, javult a jelátadása.

Just elmondta, hogy mindezek alapján feltételezhető, hogy az olvasási zavarokon túl például az autizmus kezelésében is hasznos az agy fehérállományának "újrahuzalozása". Szakértők szerint más mentális zavaroknál is hatékonyan alkalmazhatják a hasonló fejlesztési programokat.

Óriási meglepetések a 2026-os HVG középiskolai rangsorban, mutatjuk a legjobb 15 gimnáziumot Közoktatás Kurucz Tünde

Óriási meglepetések a 2026-os HVG középiskolai rangsorban, mutatjuk a legjobb 15 gimnáziumot

Trónfosztás az élen és három vidéki gimnázium a top15-ben – a korábbi évekhez képest jelentős átrendeződés történt Magyarország legjobb középiskoláinak 2026-os HVG rangsorában. A lista élén az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium végzett, megelőzve az Eötvöst és a Toldyt, miközben a Trefort és az Apáczai is visszacsúsztak.