2009. december. 10. 13:35 Eduline Utolsó frissítés: 2009. december. 10. 11:37 Közoktatás

Az olvasásjavító program 'újrahuzalozhatja' az agyat is

Az intenzív olvasásjavító programot elvégző gyerekek agyában javult a jelátadás, ami jobb kommunikációt is jelent - közölték szerdán közzétett tanulmányukban amerikai kutatók.

A Neuron című szaklapban megjelent dolgozatban a Carnegie Mellon Egyetem kutatói 72 gyerekkel lefolytatott vizsgálatukat ismertették. A nyolc és tíz év közötti gyerekek olvasási készségét hat hónapon át intenzíven fejlesztették. A program megkezdése előtt, majd utána is orvosi képalkotó eljárással készítettek felvételt agyukról. A kutatást vezető Marcel Just szerint a százórás tréning végére a gyerekek agyának fehérállománya hatékonyabban működött, javult a jelátadása.

Just elmondta, hogy mindezek alapján feltételezhető, hogy az olvasási zavarokon túl például az autizmus kezelésében is hasznos az agy fehérállományának "újrahuzalozása". Szakértők szerint más mentális zavaroknál is hatékonyan alkalmazhatják a hasonló fejlesztési programokat.

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.