2009. december. 10. 13:35 Eduline Utolsó frissítés: 2009. december. 10. 11:37 Közoktatás

Az olvasásjavító program 'újrahuzalozhatja' az agyat is

Az intenzív olvasásjavító programot elvégző gyerekek agyában javult a jelátadás, ami jobb kommunikációt is jelent - közölték szerdán közzétett tanulmányukban amerikai kutatók.

A Neuron című szaklapban megjelent dolgozatban a Carnegie Mellon Egyetem kutatói 72 gyerekkel lefolytatott vizsgálatukat ismertették. A nyolc és tíz év közötti gyerekek olvasási készségét hat hónapon át intenzíven fejlesztették. A program megkezdése előtt, majd utána is orvosi képalkotó eljárással készítettek felvételt agyukról. A kutatást vezető Marcel Just szerint a százórás tréning végére a gyerekek agyának fehérállománya hatékonyabban működött, javult a jelátadása.

Just elmondta, hogy mindezek alapján feltételezhető, hogy az olvasási zavarokon túl például az autizmus kezelésében is hasznos az agy fehérállományának "újrahuzalozása". Szakértők szerint más mentális zavaroknál is hatékonyan alkalmazhatják a hasonló fejlesztési programokat.

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el Felsőoktatás Székács Linda

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el

A magyar felsőoktatás-politika évről évre sikerként könyveli el, hogy nagyjából az elmúlt három évben jelentősen nőtt a magyar egyetemekre jelentkezők és felvettek száma. Arról viszont nincsenek statisztikák, hogy a felvettek közül végül ténylegesen hányan iratkoznak be és kezdik el a tanulmányaikat a magyar intézményekben. A meglévő adatok viszont azt mutatják; gyakran épp a legtehetségesebb diákok azok, akik nem itthon folytatják.