A kutatások szerint az amerikai diákok nagy része rosszul teljesít matekból, és ez bizony súlyos következményekkel jár. A gyerekek így később sem értik kellőképpen a számok, és ebből kifolyólag a pénz világát sem. Egy felmérés szerint az erre irányuló teszteken a diákok egy szomorú, 52%-os teljesítményt tudtak csak nyújtani.
A szakemberek szerint ez lesújtó eredmény, különösen egy olyan társadalomban, ahol a népesség megtakarítása közelít a nullához, vagy éppenséggel alatta is van. A pénzügyi válság okán mostanában világszerte nagy figyelem összpontosul a pénzügyekre, rengeteg tanácsot lehet hallani és olvasni, hogy miként kerüljük el a személyes anyagi csődöt, és miképpen készüljünk fel a szűkösebb évekre.
A tanácsoknak a lényege tulajdonképpen mindig ugyanaz: spórolás. Az emberek jelentős hányada azonban nem tudja jól beosztani a pénzét. Mindezeket megfontolva a tanárok és a szakértők szerint rendkívül fontos lenne, olyan oktatási programok bevezetése, amelyek hatékonyan tanítják a gyerekeket a pénzügyeik menedzselésére. Az elmúlt években több kezdeményezés is született, számos non-profit egyesület támogatta a képzést az Amerikai Egyesült Államokban. Csak egyetlen probléma van a programmal: úgy tűnik, a pénzügyi oktatás egyáltalán nem volt eredményes. Azok a középiskolás diákok, akik részt vettek a programban, semmivel sem kezelték jobban a pénzügyeiket, mint a tanfolyam előtt. Sőt, az eredmények szerint nemhogy többet spóroltak volna, hanem hajlamosabbak lettek olyan rossz szokások felvételére, mint a például az adósság halmozása a hitelkártyájukon. A szakemberek számára így hát felvetődött a kérdés: mi van, ha mindaz, amit és ahogy eddig a gyerekeknek a pénzről tanítottak, rossz? A probléma egyik része az, hogy a középiskolában kezdeni a pénzügyekkel való ismerkedést valószínűleg túl késői időpont. Ugyanis a gyerekek, még mielőtt óvodába kerülnének, rengeteg indirekt információt gyűjtenek össze a pénz világáról. Megfigyelik a szüleik viselkedését a bankokban, a szupermarketekben, a piacon és otthon is. Mindezek a tapasztalatok – még ha rosszak is – rögződnek, és túl mélyen bevésődnek ahhoz, hogy középiskolás korban változtatni lehessen rajta. A megoldás erre egyetlen dolog lehet: sokkal korábban kell elkezdeni a pénzügyi oktatást. A kutatások szerint a gyerekek 8 és 12 éves koruk között a legfogékonyabbak az ilyen ismeretekre.
Fel kell adni azt az alapvető feltételezést is, miszerint az iskolai oktatás jelentősen változtathat a szokásainkon és a viselkedésünkön. Jó példa erre, hogy mindannyian pontosan tisztában vagyunk azzal, hogy a zsíros és cukros ételek mennyire károsak, mégis esszük a sült krumplit és az édességeket. A diákok nagy része ráadásul még a saját egyéniségét is rosszul méri fel. Érdekes módon a több anyagi kerettel rendelkező gyerekek biztosabban helyezik el magukat a spórolós vagy a költekezős kategóriában, mint a kevesebb pénzzel gazdálkodó társaik. Amikor a pénzhez való viszonyuk már szokássá válik, az oktatásnak vajmi kevés esélye van arra, hogy ezen változtasson. Aki nem tud spórolni, az nem tizenéves fejjel, az iskolapadban fogja majd megtanulni a pénz beosztását. Egyetlen lehetőség erre az, ha már gyerekkorban szokássá válik a spórolás.
A szülők úgy igyekeznek ezt ösztönözni, hogy csökkentik a gyerekek zsebpénzét. Pedig ez a lehető legrosszabb megoldás. Ráadásul a tudat, hogy minden héten kapnak pénzt, bármi is történjen, egyáltalán nem sarkallja őket a spórolásra. A rendszeres zsebpénz helyett célokat kellene kitűzni eléjük, amiért érdemes dolgozni. A felmérések szerint a gyerekek sokkal szívesebben és eredményesebben spórolnak, ha van miért, ha az összekuporgatott pénzből végül egy álmukat valósíthatják meg. Ráadásul a pénz beosztása akkor tanulható meg a legkönnyebben, ha az ember csinálja is, nem csak hall róla. A szülőknek már egészen fiatal korban rá kéne venniük a gyerekeket arra, hogy minden hónapban tegyenek félre valamennyit a pénzükből. Segítséget nyújthatnak abban is, hogy a gyerek megfelelően tudja rangsorolni a céljait és a vágyait, amire a pénzét félreteszi.
Könnyű és egyszerű megoldásnak tűnhetnek a számítógépes programok, amellyel játszva tanulhat a gyerek – gondolja a szülő. Ám ezek a játékok egy hipotetikus világot festenek a gyerekeknek, amelyek a legritkább esetben rímelnek a valós életben előforduló szituációkra. Sokkal hatásosabb, ha a gyerekek a saját hibáikból tanulnak, és nem egy virtuális valóság virtuális pénzét veszítik el. Ráadásul ezek a játékok nem hosszú távokban „gondolkodnak”, a lényegük az, hogy minél hamarabb, minél többet érjen el vele a játékos. Ez rendkívül rossz magatartásformára tanítja a gyerekeket. A kutatások bebizonyították, hogy azok a gyerekek, akik ilyen virtuális játékokon keresztül pillantanak be először a pénz világába, sokkal pazarlóbb életet folytatnak felnőtt korukban. Fontos, hogy a gyerekek saját bőrükön tapasztalják meg a kudarcokat – abból sokkal jobban tanulnak, mint bármi másból. A szülők példája is fontos útmutató lehet; beszéljünk hát nekik a saját tapasztalatainkról, jó vagy rossz pénzügyi döntéseinkről.
Összefoglalva tehát, a pénzügyi ismeretek oktatása helyett már egészen gyerekkortól kezdve sokkal racionálisabb gondolkodásra kell nevelni a gyerekeket a pénzzel kapcsolatban. Célokat kitűzni eléjük, már fiatal korban megfelelő mintát kell mutatni nekik, és nem holmi segédeszközökkel, könnyedén letudni a felkészítést. Kis odafigyeléssel a későbbiekben rengeteg felesleges kiadástól menthetjük meg a gyermekeinket. Akkor sem szabad feladni, ha úgy tűnik, hogy a gyerek nem érti, mit és hogyan kellene csinálnia. A kutatók szerint a tanultak és tapasztaltak alkalmazása kicsivel több időbe telik, mint maga az ismeretek elsajátítása. Mind a szülőknek, mind a tanároknak érdemesebb inkább hosszú távú tervekben gondolkodni, ahelyett, hogy gyorsan szeretnének minél nagyon sikereket elérni a gyerekeknél. Négy-öt év szisztematikus nevelés és oktatás egy egész életre megváltoztathatja az emberek pénzhez való viszonyát.
Összegyűjtöttük, milyen szociális támogatásokat igényelhettek már gólyaként is az egyetemi tanulmányaitok megkezdésekor. Olyan is akad, melyet akkor is kérhettek, ha önköltséges képzésen tanultok.