2008. november. 27. 11:56 Eduline Utolsó frissítés: 2008. november. 27. 11:58 Közoktatás

Újfajta rasszizmustól hangos a nevelésügy

A tanárok alábecsülik a feketék tudományos képességeit, míg a kínai gyerekek a humán tárgyakban nem kapnak elég teret.

Újfajta rasszizmus kezd kialakulni az iskolákban – állítja Heidi Safia Mirza akadémikus. A brit Nevelésügyi Intézet szakembere arra figyelmezteti a tanárokat és nevelőket, hogy a megkülönböztetés során teljesen akaratlanul háttérbe szorítják a fekete tanulókat, mert alábecsülik tudományos képességeiket. Ezzel párhuzamosan pedig a kínai gyerekeket – akik az érettségihez hasonló GCSE vizsgán köztudottan felülmúlják teljesítményükben az összes többi etnikai csoport tinédzsereit – elbátortalanítják a művészetektől és a bölcsészettől, mert azt feltételezik róluk, hogy csupán a matematikában és a hozzá kapcsolódó tárgyakban tudnak jól teljesíteni.

Mirza professzor szerint hibás az a megközelítés, miszerint a diákokat bekategorizálják csupán a vélt képességeik szerint. Ennek eredménye ugyanis egy újfajta „kulturális rasszizmus”, mely a hátsó ajtón surran be a tantermekbe – írja a The Times.

A témával kapcsolatban Steve Strand, a Warwick Egyetem kutatója leszögezte, hogy a fehér gyerekek lényegesen valószínűsíthetőbben neveznek a legmagasabb fokú matematikai és tudományos vizsgákra 14 éves korukban, mint fekete osztálytársaik.

Nyelvvizsga, nyelvi érettségi: melyik éri meg jobban? Nyelvtanulás Kurucz Tünde

Nyelvvizsga, nyelvi érettségi: melyik éri meg jobban?

Évről évre több ezerrel csökken a nyelvvizsgázók száma, mert a diploma megszerzésének már nem kötelező feltétele. Ugyanakkor a felvételin az intézményi pontoknál akár 50-70 pluszpontot is érhet a nyelvtudás, de ebben a tekintetben óriási különbségek lehetnek az egyetemek, a karok és a szakok között.