2008. november. 27. 11:56 Eduline Utolsó frissítés: 2008. november. 27. 11:58 Közoktatás

Újfajta rasszizmustól hangos a nevelésügy

A tanárok alábecsülik a feketék tudományos képességeit, míg a kínai gyerekek a humán tárgyakban nem kapnak elég teret.

Újfajta rasszizmus kezd kialakulni az iskolákban – állítja Heidi Safia Mirza akadémikus. A brit Nevelésügyi Intézet szakembere arra figyelmezteti a tanárokat és nevelőket, hogy a megkülönböztetés során teljesen akaratlanul háttérbe szorítják a fekete tanulókat, mert alábecsülik tudományos képességeiket. Ezzel párhuzamosan pedig a kínai gyerekeket – akik az érettségihez hasonló GCSE vizsgán köztudottan felülmúlják teljesítményükben az összes többi etnikai csoport tinédzsereit – elbátortalanítják a művészetektől és a bölcsészettől, mert azt feltételezik róluk, hogy csupán a matematikában és a hozzá kapcsolódó tárgyakban tudnak jól teljesíteni.

Mirza professzor szerint hibás az a megközelítés, miszerint a diákokat bekategorizálják csupán a vélt képességeik szerint. Ennek eredménye ugyanis egy újfajta „kulturális rasszizmus”, mely a hátsó ajtón surran be a tantermekbe – írja a The Times.

A témával kapcsolatban Steve Strand, a Warwick Egyetem kutatója leszögezte, hogy a fehér gyerekek lényegesen valószínűsíthetőbben neveznek a legmagasabb fokú matematikai és tudományos vizsgákra 14 éves korukban, mint fekete osztálytársaik.

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely Érettségi-felvételi Kurucz Tünde

Pótfelvételi 2025: mutatjuk, mely egyetemeken van a legtöbb állami férőhely

Mínusz 3128 – ennyivel csökkent az állami ösztöndíjas képzések száma a 2025-ös pótfelvételin. Ez összességében mintegy 36 százalékkal kevesebb, mint az előző évben. Ennek ellenére vannak olyan egyetemek, melyek kifejezetten jól jártak, de arra is akad példa, ahol kereken ezer férőhellyel kevesebb állami ösztöndíjas helyet hirdettek meg a pótfelvételin.