2008. szeptember. 18. 14:00 Eduline Utolsó frissítés: 2008. szeptember. 18. 20:56 Közoktatás

Továbbképzés a Kodolányin a kompetencia alapú oktatás jegyében

Pályázati támogatásból két hetes tanfolyamot rendez a Kodolányi János Főiskola Siófokon és Székesfehérváron szeptemberben. A képzésen a közel 100 belső munkatárs mellett külföldi és belföldi szakemberek is részt vesznek, hogy a Bologna-folyamathoz kapcsolódó változásokat, valamint a Kodolányi számos díjjal elismert minőségi rendszerét megismerjék.

A Bologna-folyamat célja az európai felsőoktatás ésszerű harmonizációja, ami az Európai Unió dinamikus fejlődéséhez is hozzájárul. Az Unió éppen ezért prioritásként kezeli a felsőoktatás fejlesztését elősegítő programokat. A Kodolányi János Főiskola ”A felsőoktatás Bologna-folyamathoz kapcsolódó rendszerszintű változásának tartalmi, módszertani és minőségi megújítása” tárgyú, Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program pályázatát az Oktatási és Kulturális Minisztérium pozitívan bírálta el. Az elnyert támogatásból finanszírozza az intézmény a szakmai továbbképzést 2008. szeptember 1-12. között Siófokon, szeptember 17-26. között Székesfehérváron.

A program célja a két éve indult Bachelor-programok tapasztalatainak megvitatása, a közös gondolkodásra serkentés. A továbbképzésen résztvevő intézetigazgatók, tanszékvezetők, oktatók megismerkedhetnek a Bologna-folyamathoz illeszkedő ”Felsőoktatási curriculum-menedzsmenttel”, a ”Modulfejlesztés, modulmenedzsment” témakörével, míg a ”Felsőoktatás pedagógia korszerű megoldásai” című képzés a Bologna-folyamat során létrejött új képzésekhez kapcsolódó innovatív oktatási-tanulási módszerekhez nyújt segítséget.
A ”Minőségirányítás a felsőoktatásban” témakör keretében a főiskolán bevezetett minőségirányítási rendszerekkel kapcsolatos tapasztalatokat mutatják be az előadók. A téma nem véletlenül szerepel a programban, hiszen a Kodolányi élen jár a minőségfejlesztés területén. Számtalan díj fémjelzi a főiskola törekvéseit, így például az EFQM - Recognised for Excellence Díj vagy a Felsőoktatási Minőségi Díj Arany fokozatú elismerő oklevele, amelyet az idén másodszor nyert el a főiskola.
A program különlegessége, hogy a résztvevők hatékony tanulási környezetben sajátíthatják el az ismereteket, a multimédiás oktatástechnika mellett kiemelt figyelmet kap a gyakorlati oktatás, melyet ”teammunka”, viták, demonstrációs feladatok támogatnak. A képzés felnőttképzési akkreditációval rendelkezik, így a záróvizsga után tanúsítványt szerezhetnek a résztvevők.

A program hivatalos sajtótájékoztatóján Hervainé Dr. habil. Szabó Gyöngyvér, a Kodolányi János Főiskola tudományos rektorhelyettese elmondta, hogy 2004-ben erősödött meg az intézmény kapcsolata a Sheffield Hallam Egyetemmel. Hozzátette, hogy az együttműködés a főiskola oktatóit segíti a nemzetközi kapcsolatok kiépítésében, valamint a tapasztalatszerzésben. Az egyetemet Michael John Pupius EFQM szakértő képviseli a továbbképzésen.

Michael John Pupius, a Sheffield Hallam Egyetem Kiválóság Központjának vezetője megjegyezte, hogy mindkét intézményben közös a tökéletességre való elhivatottság, melyből a diákok profitálhatnak. Kiemelte, hogy egyetemén az elméleti kutatás mellett az egyedülálló kutató programok is fontos szerepet kapnak. Michael John Pupius előadásaiban az európai felsőoktatás és minőségirányítás kapcsolatát mutatatja be, kitérve a brit tapasztalatokra is.

A fennállásának 15 éves évfordulóját ünneplő KJF sikerének záloga a gyakorlatorientált, kompetenciaalapú oktatásban rejlik. A vezetőség biztos benne, hogy az új módszerek és a hatékony minőségellenőrzés eredményeképpen javulhat az oktatás hatékonysága és minősége. Remélik, hogy ezeknek a módszereknek a megvalósítása segíteni fogja a főiskolát abban, hogy nemcsak Magyarországon, hanem nemzetközi szinten is meghatározó piaci szereplővé váljon.

A továbbképzésen oktatnak többek között:
Dr. h.c. Szabó Péter Phd., Michael John Pupius, Prof. habil. Csath Magdolna DSc, Hervainé Dr. habil. Szabó Gyöngyvér, Dr. Sárdi Csilla

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni” Közoktatás Székács Linda

„A tananyag is jobban megmarad, ha valamilyen élményt vagy emléket tudnak hozzá kötni”

Bóják között szlalomozó, alagutakon átbújó macskák. Így is lehet irodalmat tanulni vagy épp kötelező olvasmányokból számot adni a Terápiás és Segítő Macskákért Alapítvány rendhagyó irodalomóráján. A tanulás így nem csak szórakoztató, de észrevétlen is lehet, és olyan gyerekek is bevonódnak az órákba, akik általában vagy nem szólalnak meg, vagy a zavaró viselkedésükről ismertek.