Elektronmikroszkópot telepít közel egymilliárdból a Pannon Egyetem Felsőoktatás
eduline/mti

Elektronmikroszkópot telepít közel egymilliárdból a Pannon Egyetem

A globális felmelegedés vizsgálatában is hasznos eszköz a Dunántúlon az egyetlen ilyen készülék lesz.

Pósfai Mihály, a veszprémi Pannon Egyetem oktatója számolt be arról, hogy csaknem 924 millió forintos uniós támogatást nyert a Pannon Egyetem, amelyből egy világszínvonalú infrastruktúra valósulhat meg a tervek szerint egy éven belül.

A kutatók számára nemzetközi jelentőségű tudományos eredmények elérését és ezek publikálását segíti majd a létesítendő laboratórium. A pásztázó elektromikroszkóp az egyetem anyagmérnöki intézetében kap helyet, a transzmissziós elektromikroszkóp és a mintaelőkészítők pedig egy speciális, erre a célra készült épületben működnek majd - közölte.

A Dunántúlon nincs modern elektromikroszkóp, sőt az egész országban is ritka, ezért eddig sokat kellet utazni, ha valaki ilyen eszközt akart használni, emiatt a kihasználtsága is magas lehet - így önfenntartóan tud majd működni.

Elektronmikroszkópos felvétellel akár a sejtalkotókat, vagy még kisebb anyagokat is vizsgálhatnak.

Az egyetemről és más városokból érkező kutatók sokféle tudományos kérdésére is válasz születhet - mondta az egyetemi tanár. Ez annak is köszöngető, hogy az elmúlt 15 esztendőben óriási fejlődésen ment keresztül az elektromikroszkópia. Ma már nem elsősorban a térbeli felbontás javítása a cél, hanem a vizsgálható anyagok és folyamatok körének tágítása - fűzte hozzá Pósfai.

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el Felsőoktatás Székács Linda

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el

A magyar felsőoktatás-politika évről évre sikerként könyveli el, hogy nagyjából az elmúlt három évben jelentősen nőtt a magyar egyetemekre jelentkezők és felvettek száma. Arról viszont nincsenek statisztikák, hogy a felvettek közül végül ténylegesen hányan iratkoznak be és kezdik el a tanulmányaikat a magyar intézményekben. A meglévő adatok viszont azt mutatják; gyakran épp a legtehetségesebb diákok azok, akik nem itthon folytatják.