Szakemberhiány miatt állategészségügyi mérnöki képzés indulhat a Debreceni Egyetemen Felsőoktatás
Gál Luca

Szakemberhiány miatt állategészségügyi mérnöki képzés indulhat a Debreceni Egyetemen

A Debreceni Egyetemen hamarosan elindul egy új, hároméves állategészségügyi mérnöki képzés. Ez az új szak egyfajta „gyorstalpaló” lesz, amely állatorvosi diploma nélkül is lehetőséget ad arra, hogy a végzettek önálló állatorvosi munkát végezzenek.

2024 novemberében a HAON is beszámolt arról, hogy Kósa Lajos két új mérnökképzés – az állategészségügyi mérnök és az élelmiszerlánc-felügyelő mérnök – elindítását javasolta. Célja ezzel a mezőgazdaság és az élelmiszeripar egyre súlyosabb szakemberhiányának enyhítése.

2025 júniusában pedig hivatalosan be is jelentették az új szakokat. Hadházy Ákos, országgyűlési képviselő, aki korábban már bírálta az új képzéseket, Facebook-posztjában számolt be róla:

„Az új “állategészségügyi mérnök” képzés is “csak” arra próbál reagálni, hogy a hatósági állategészségügyi rendszer összeomlott. Képzett állatorvos ugyanis nem nagyon megy ezekre a területekre, hiszen gyalázatosan fizetik őket.”

 

Rámutatott arra is, hogy több járási főállatorvosnak jelenleg sincs állatorvosi diplomája, a kormányhivatalok pedig gyakran nem állatorvosokat, hanem például jogászokat neveznek ki ilyen pozíciókba. Megjegyezte, hogy egy baranyai járásban például a hivatal vezetője maga nevezte ki magát főállatorvosnak.

A politikus novemberi posztjában arról is írt, hogy az akkor még csak tervezett új szak akkreditációja „elég csúfosan” állt, amit Kósa azzal próbált támogatni, hogy „előre jogot adott a majdani oktatás után diplomát szerzőknek."

 

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.