"A modellváltás nem cél, hanem lehetséges eszköz" - megszólalt a BME rektora az egyetem fenntartóváltásáról Felsőoktatás
Székács Linda

"A modellváltás nem cél, hanem lehetséges eszköz" - megszólalt a BME rektora az egyetem fenntartóváltásáról

2032-re Európa tíz legjobb műszaki képzése között akarja látni a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet annak frissen megválasztott rektora, Charaf Hassan, aki már a rektori pályázatában is nyíltan vállalta, hogy szükségesnek érzi az egyetem mielőbbi modellváltását. A jelenlegi KEKVA rendszert azonban nem tartja járható útnak, helyette egy teljesen új modellen dolgozik.

"Nekem egy politikám és egy vallásom van, azt úgy hívják, hogy BME - ennek megfelelően állok ehhez a kérdéshez" - válaszolta a Budapesti Műszaki és Gazdasági Egyetem július 1-jén hivatalba lépett új rektora, Charaf Hassan az egyetem modellváltásával kapcsolatos kérdésre a HVG Diploma 2025-ös kiadványában.

A nyáron megválasztott rektor november 28-án tartott fórumot a Műegyetemen arról, hogyan képzeli el az egyetem jövőbeli működését és modellváltását. Erről azonban a HVG Diploma 2025 szerkesztőségének korábban is beszélt már. Az interjúban azt mondta; a modellváltás nem cél, hanem lehetséges eszköz, az eszközök tárháza pedig sokkal szélesebb, mint a már modellváltott egyetemekre jellemző KEKVA modell, vagyis az, hogy a felsőoktatási intézmények közfeladatot ellátó vagyonkezelő alapítványok kezébe kerültek.

"Az államháztartás merev szabályai nem kedveznek a fejlődésnek. Az a világ, ahol naponta változik a technológia, nem tűri, hogy hetekig, hónapokig hezitáljunk egy döntésen. Az a fajta görcs, ami az államháztartásban jellemző - a pénz mennyiségétől egyébként akár függetlenül is -, nem teszi lehetővé a fejlesztést. Az egyetemnek viszont megállás nélkül fejlődnie kell" - nyilatkozta a rektor, hozzátéve, hogy számukra tehát a KEKVA modell "nem pálya".

Olyan rendszerben gondolkodnak, amiben az állam szerződő félként továbbra is jelen van, hiszen ez teszi lehetővé, hogy a diákok ingyenesen szerezhessenek versenyképes diplomát. A részletekről a lapnak még nem beszélt, azóta viszont már nyilvános, hogy egy teljesen új modellen dolgoznak, amiben megjelenne a teljesítményalapú finanszírozás is, az infrastruktúra és az ingatlanvagyon pedig továbbra is az egyetem vagyonkezelésében maradna.

Az egyetemi autonómiával kapcsolatban a rektor azt mondta; szerinte azt az a fajta bizonytalanság sérti, amiben jelenleg működik az intézmény, ezért mielőbb lépniük kell.

"Az állam szabályozzon, lásson el közfeladatokat, kössön velünk szerződést, bízza a rektorra annak teljesítését, kérje számon, rúgjon ki, ha nem teljesítem. Ez tiszta viszony. Így tudunk tervezni, így tudunk a-ból b-re lépni. Az tehát a cél, hogy újradefiniáljuk az állam és az egyetem közötti kapcsolatot, az érdekeinknek megfelelően" - mondta.

HVG Diploma 2025

A cél, hogy 2032-re Európa egyik legjobb egyeteme legyen

A nyáron hivatalba lépett rektor céljául tűzte ki, hogy a Műegyetem 2032-re Európa száz legjobb egyeteme és tíz legjobb műszaki egyeteme között szerepeljen. A QS-rangsorban az intézmény jelenleg a 243. helyet foglalja el, a rektor szerint ugyanakkor ezen nagy eséllyel tudnak javítani; ennek egyik eszköze lesz a modellváltás is.

"El kell érni ezt a célt, mert erre vállalkoztam, különben nem tekintem magam sikeresnek" - jegyezte meg.

A teljes interjú a HVG Diploma 2025-ös kiadványában vagy a hvg360-on, ide kattintva olvasható.

A legjobb egyetemek és főiskolák 2025-ben

Idén is összeállította a diploma rangsorát a HVG. Nézd meg a teljes listát a legjobb főiskolákról, egyetemekről a hvg360-on.

 

A nyomtatott kiadványt, amely bővebb ismertetőt is tartalmaz, itt tudod megrendelni, vagy november 29-tól az újságárusoknál is megveheted.

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből Közoktatás Gál Luca

Kompetenciamérés 2025: a zalai középisolások lekörözték Budapestet történelemből

A 2025-ös országos kompetenciamérésen összességében javultak a diákok történelemből elért eredményei, ám az ötödikeseknél komoly visszaesés látszik: 2024-hez képest átlagosan 47 képességponttal gyengébb eredményt értek el. Minden más évfolyamon viszont legalább 32 ponttal jobb teljesítményt mértek, mint egy évvel korábban. Egy nagydobosi iskola, túlszárnyalva az országos átlagot, messze a legjobbak között teljesített a 6. évfolyamos felmérésen.