Jobbik: nem az ész, hanem a pénz dönt majd a diplomáról? Felsőoktatás
Eduline

Jobbik: nem az ész, hanem a pénz dönt majd a diplomáról?

A Jobbik szerint az elmúlt napokban nyilvánosságra került felsőoktatási koncepció alapján egyértelmű, hogy a kormány a hallgatókat szolgáló változtatások helyett "az SZDSZ által kitaposott úton kíván továbbhaladni" - írja keddi közleményében az oktatási bizottság jobbikos tagja. Farkas Gergely szerint ezzel a Fidesz a korábbi oktatási miniszter, "a neoliberális Magyar Bálint által megálmodott fizetős felsőoktatást valósítaná meg, ahol kulcsszerepet kap az egyetemi tanulmányokra fizetett önköltség, egyszóval a tandíj."

Az ellenzéki politikus szerint ezzel ismét bizonyosságot nyert, hogy az MSZP és a Fidesz érdekei valójában ugyanazok: mindkettő csupán költségvetési és nem társadalmi szempontok által vezérelve hozza meg  a döntéseket. Farkas Gergely emlékeztetett rá, hogy miközben 2008-ban a „háromigenes” népszavazáson az akkor még ellenzéki Fidesz a tandíj eltörlése mellett kampányolt, 3 és fél esztendő elteltével – immár kormányzati pozícióban – az MSZP-hez hasonlóan fizetőssé tenné a felsőoktatást.
   
A Jobbik elfogadhatatlannak tartja, hogy a vizsgalehetőségek radikális csökkentése mellett már az első utóvizsgát és a megismételt tantárgyfelvételt is pótdíjazáshoz kívánják kötni. A kormány tovább kívánja csökkenteni az állami finanszírozású férőhelyek számát, ugyanakkor jelentősen emelné a fizetős képzésben tanulók költségtérítésének összegét.

Ahogy arról hétfőn beszámoltunk, megszűnne az a lehetőség, hogy a költségtérítéses képzésben kiemelkedően teljesítő hallgatók az állam által finanszírozott képzési formába lépjenek át. A Jobbik szerint így a felsőoktatásban tanuló költségtérítéses hallgatók közül senki nem lesz érdekelt a jobb tanulmányi eredmény elérésében.
   
Az ellenzéki politikus szerint a jelenlegi koncepció szerint nem az ész, hanem a pénz lenne az alapja a diplomának, amely nyilvánvalóan az oktatás színvonalának csökkenést jelentené. Ezzel pedig tovább növekedne a társadalmi rétegek közti differencia.

 MTI

 

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el Felsőoktatás Székács Linda

Magas pontszámokkal a legjobb szakokra kerülnek be, de a beiratkozásig már nem jutnak el

A magyar felsőoktatás-politika évről évre sikerként könyveli el, hogy nagyjából az elmúlt három évben jelentősen nőtt a magyar egyetemekre jelentkezők és felvettek száma. Arról viszont nincsenek statisztikák, hogy a felvettek közül végül ténylegesen hányan iratkoznak be és kezdik el a tanulmányaikat a magyar intézményekben. A meglévő adatok viszont azt mutatják; gyakran épp a legtehetségesebb diákok azok, akik nem itthon folytatják.