Miért mondanak csődöt élesben a gazdasági diplomások? Felsőoktatás
Eduline

Miért mondanak csődöt élesben a gazdasági diplomások?

A világpiacon diktáló vállalatok egyöntetűen osztják azt a véleményt, hogy a gazdasági képzések elavultak és a valósághoz képest mindig egy lépéssel hátrébb vannak. Miközben az információs robbanás és az internet naponta új és új technikákat szállít, az MBA kurzusok diákjai még mindig befektetési ismereteket hallgatnak, és legfőbb vágyuk, hogy egy banknál dolgozhassanak.

Üzleti terv írása és prezentációk készítése. Befektetők felhajtása, promóciós eseményekre való készülés, kapcsolattartás. Számos egyéb más teendő mellett leginkább ezek a tevékenységek alakítják egy induló vállalkozás mindennapjait. Ezzel nincs is semmi probléma. Gond akkor van, ha az üzletet építőknek más nem jut az eszükbe.

A power point a múlté

A tapasztalat azt mutatja, hogy a kockázati tőkét (angolul VC, azaz Venture Capital) a legkevésbé sem szokta érdekelni, ha egy induló vállalkozás nívósan kidolgozott és gyönyörűen illusztrált, grafikonokkal teli power point-os bemutatóval próbálja meggyőzni a befektetőket arról, hogy miért úgy lesz a legjobb, ahogy ők kitalálták. A sikeres vállalkozást létrehozó gazdasági diplomások szerint már az egyetemi képzés sem tud lépést tartani a fejlődéssel ami  - elnézve a rohamtempót – nem is akkora csoda. A képzés során és a későbbiekben is mindenki a finanszírozást erőlteti a kivitelezés helyett, a befektetők „hajkurászása” pedig gátolja az eredeti ötletek kibontakozását.  

„Már nem 2002-őt írunk, ez itt a számítási felhő, és az ultragyors keresőprogramok kora, ahol akár filléres alkalmazásokkal is gyorsan reagáló, fogyasztó centrikus vállalkozásokat lehet létrehozni – már ha valaki veszi a fáradságot, és állandóan napra kész tud maradni”- olvassuk a businessinsider.com oldalon, egy témába vágó cikkben.  Az elavultnak számító vállalkozás-építési technikák mellett a világ vezető egyetemeiről kikerülő gazdasági szakemberek másik fő problémája az, hogy a „szuper agyak” olyan gazdasági ágazatokat és piaci szegmenseket favorizálnak, amelyek ugyan a múltban dübörögtek és öntötték a profitot, napjainkra azonban elkezdtek leszakadni és lassan mozduló mamutokká válni. Épp ezért az üzleti élet egyik legnívósabb portálja azt tanácsolja a kezdő vállalkozóknak, hogy először nézzenek körül. Majd miután felmérték, hogy mi az ami népszerű, csinálják annak éppen az ellenkezőjét.

„Ne félj attól, hogy az emberek lenyúlják majd az ötleteidet. Ha valóban jó ötleted van, azt inkább neked kell majd lenyomnod a torkukon.” mondta Howard Aiken a huszadik század egyik legkiemelkedőbb informatikusa, aki ugyan már a nyolcvanas éveket sem érte meg, ez a mondása ma is száz szálalékig találó. Olyan ösvényt érdemes tehát választani, amelyen mások úgysem indulnának el – tanácsolják az okosok.

A legjobb üzlettárs mindenben az ellentétünk

A végzősök úgy jönnek ki az egyetemekről, hogy tele vannak ideákkal. Azt tanulják, hogy a világ sokszínű, és ezzel élniük kell. Ez igaz is, csak nem úgy, ahogy általában gondolják. Mert nem attól lesz sikeres egy üzleti vállalkozás, ha a világ másik feléről érkezett padtársunkkal vágunk bele, hanem attól, ha olyan valakivel kezdünk el közösen gondolkodni, aki mindent egészen más irányból közelít meg, mint mi magunk.

A Postabon akciókereső oldal egyik ötletgazdája és ügyvezető igazgatója, a Harvardon végzett Stuart Wall maga is elismeri, hogy vállalkozása valószínűleg nem tudott volna ilyen mértékben felfutni, ha nem kezd el együtt dolgozni egy „fura figurával”, aki mindenre gondolt, amire ő nem. „Weboldalt sem építettünk volna, és a megfelelő programozókat és dizájnereket sem alkalmaztuk volna, ha nincs ez a srác, aki hajnali kettőkor kel – épp akkor, amikor az oldal csendesedik – és olyan dolgokkal foglalkozik például, mint az adatbázis sokszorosítás.”

A kreatív szellem szárnyalásának azonban nagyon gyakran gátat szabnak a piszkos anyagiak. Hiszen a legjobb egyetemekről távozó diákok- szerte a világon - jellemzően sok pénzt fektettek a tanulásba. Épp ezért döntéseiket és elhelyezkedésüket leginkább az motiválja, hogy mihamarabb viszont lássák az anyagiakat, amit a képzésbe beletettek. Ez a vezérlőelv pedig majdnem mindig visszafelé sül el, mert bár találhatnak maguknak jól fizető állásokat, a kreativitásukra ezekben többnyire nem lesz szükség, a taposómalomban töltött évek alatt pedig olyan szinten kiéghetnek, hogy a későbbiekben sem gondolnak majd önálló vállalkozás beindítására.”Ha valaki biztosra megy, és inkább egy befektetési bankot választ munkahelyéül, még az MBA programoknál is nagyobb lufiba kerül, amely akár káros is lehet a jövőjére nézve” – vélekedik Stuart Wall.

Hazai mód

Magyarországon még napjainkban is igen vegyes képet mutatnak a felsőfokú intézmények gazdasági és vállalkozás-ismereti képzései. Ez azért is alakulhatott így, mert a főiskolák és egyetemek saját maguk készítik el tanrendig lebontott képzéseiket, melyeket akkreditáltatnak – derül ki a Gazdasági Minisztérium egyik vonatkozó tanulmányából. Ha valaki hasonló területen szeretne továbbtanulni, megteheti BA, illetve MA szinten is. Kisebb-nagyobb eltéréssekkel pedig olyan tárgyakat hallgathat, mint vezetés szervezés, üzleti kommunikáció, vállalkozásgazdaságtan, pénzügyi ismeretek, controlling és humán menedzsment – mely tárgyak közül azért (valljuk be) nálunk is hiányoznak az invenciókkal és újszerű technológiákkal foglalkozó kurzusok.

Kanaki Anna

eduline