Turisztikai képzés: két nyelvvizsgát és egy éves gyakorlati időt akarnak Felsőoktatás
Eduline

Turisztikai képzés: két nyelvvizsgát és egy éves gyakorlati időt akarnak

A turizmusban dolgozó szakmai szervezetek szerint a bolognai rendszer bevezetése óta gond van a végzett diplomások gyakorlati ismeretei terén, egyebek mellett ezért is tartja szükségesnek Niklai Ákos, a Magyar Szállodaszövetség ügyvezető elnökségének oktatási témagazdája az április 19-én megrendezésre kerülő konferenciát, amelyen a bolognai folyamatot értékelik a turisztikai felsőoktatásban.

Niklai Ákos szerint a bolognai folyamatban sajnálatosan elsikkadt az eredetileg két féléves gyakorlati foglalkoztatás. Ma Magyarországon 13 helyen képeznek felsőfokon turisztikai szakembereket, de van olyan intézmény, ahol a megkövetelt szakmai gyakorlat csak 15 hét. Reménytelen ennyi idő alatt a hallgatókat az "életre nevelni" - vélekedett.

A szövetség szerint fontos lenne, már a felvételi követelményeket is kellően szigorítani, hogy például csak az a hallgató kaphasson felsőfokú turisztikai diplomát, aki két idegen nyelvvizsgát tett. Nem kerülhető meg a specializáció sem: nem fér meg egyenlő súllyal a turizmus és a vendéglátás mert sajnálatos módon a vendéglátást élethivatásnak választó fiatalok a felvételi rendszer szigorú kritériumai miatt elvéreznek.

Erdei János, a Magyar Szállodaszövetség elnöke biztos abban, hogy a szövetség tagszállodái a legnagyobb készséggel fogadnák be az említett második féléves szakmai gyakorlatot, akár még a marketing munkában is felhasználható „A Magyar Turizmus felsőoktatásának hivatalos képzőhelye” emblémát alkalmazva. Niklai Ákos szerint a kormányzat - a költségvetés egyensúlyi helyzetének megőrzése érdekében –, a szállodai áfakulcs kedvezményezése mellett, rákényszerült olyan intézkedésekre is, amelyeket a Magyar Szállodaszövetség friss állásfoglalásában újragondolásra javasol.

A turisztikai szakma által támogatott javaslatok szükségességét Bajnai Gordon miniszterelnök a február 1-én megtartott turizmus szezonnyitó értekezleten beszédében is érintette. Emellett azonban rendkívül fontos tényezőnek tartotta, hogy a magyar turizmusban a minőségi fejlődés domináljon; csak ezzel maradhat versenyképes az unióban és a minőség javulásához éppen az emberi tényezőket emeli ki első helyen.


mti